Köpa begagnad cykel från utlandet - tips/erfarenheter?

Hej!

Har ni några lärorika tips och erfarenheter av att köpa begagnad cykel - av privatperson - från utlandet (inom EU)? Och finns det någon tjänst man kan använda som gör att man slipper bli blåst på pengarna om säljaren inte skickar cykeln (och som samtidigt gör att säljaren kan känna sig trygg med att skicka cykeln och veta att den får betalt), typ att jag betalar vid uthämtning av gods eller att pengarna släpps till säljaren när jag bekräftar att godset kommit fram??

Jag har frågat DHL, Postnord, Schenker och banken (Swedbank) om de har någon sådan tjänst man kan använda vid transaktioner mellan privatpersoner, men nej. Det har funnits hos en del fraktbolag, men inte längre. Numera kan man tydligen bara betala för gods när man hämtar ut det om det gäller företag, inte från privatperson. Men någon kanske sitter inne på en smart lösning?

Anledningen till att jag överväger köp från utlandet är helt enkelt för att det har visat sig svårt att hitta någon av de gamla modeller jag är intresserad av på begmarknaden här i Sverige. Visserligen inte jättemycket mer utbud utomlands heller, men finns i alla fall ett par annonser.

Tar tacksamt emot era tips och erfarenheter!
//John

Paypal erbjuder ju iaf ngn typ av skydd.
Jag tror däremot att det handlar mer om att handla av ngn som du får en bra känsla av / för. Kan du inte känna dig trygg utan ngn typ av mellanhand så blir det svårt att göra affärer som inte är lokala. Det kräver ju en viss tillit att göra affärer det är svårt att komma ifrån.

Du kan ju vända på det. Skulle du som är iaf lite misstänksam mot gemeneman skicka en ram till ngn i ett annat land och endast få betalt när mottagaren har hämtat ut varan och är nöjd med denna? Troligen inte så det blir nog inte lätt att hitta en sådan säljare för dig nu heller då de nog hellre säljer till ngn mer godtrogen köpare lr lokala och enklare affärer.

Jag har köpt en fleabaycykel från UK utan problem. En del mejlkorrespondans först, säljaren ville egentligen inte sälja till annan än vid upphämtning. Betalning via bank och frakt via sendbike.com

Senast ändrad:
Hur många hojar har du köpt @båtbensbudet? Hur många gånger har du blivit blåst? Bara för att få en liten fingervisning om hur vanligt det är.

Köpt 2 ramar + en cykel från ebay.co.uk som jag sen skickat vidare med forward2me + en ram jag köpt direkt via banköverföring efter kontakt över ebay. 2 ramar + en cykel från ebay.de. Allt ha gått bra förutom ett flaskställ som mosades en gång och en baktriangel som trycktes till en annan. Totalt 7 st utan större problem.

Nu vet jag inte vad du är ute efter för cykel men jag köpte en democykel från www.brink.uk, efter att en annan här på forumet gav tummen upp. Gick väldigt smidigt, frakt med UPS och cykeln hade fixats precis efter mina önskemål. Brink har ofta demoex av SC, Transition, Spesh och Juliana till väldigt bra priser!

att direkt börja köpa privat utomlands utan gediget positivt förtroende och dokumenterad feedback på ömse håll ser jag som vanskligt.

sen skall det i det enskilda fallet till en lugn och ömsesidig kommunikation om diverse historiska och andra detaljer för att det skall kännas bra för båda.

så mitt råd är bygg upp ditt rykte på ebay ett tag innan du börjar med de svåra objekten. torkarblad, bromsskivor, cykeldelar och what have you.

har köpt över ett tiotal cyklar privat och på ebay utan intermezzo. tyskarna är generellt tryggare med export än engelsmännen. spanien och italien har mycket fint att erbjuda.

en sak att tänka på är transportsäkring i gaffelöppningarna fram och bak, där hjulen normalt sitter.

Paypal erbjuder ju iaf ngn typ av skydd.
Jag tror däremot att det handlar mer om att handla av ngn som du får en bra känsla av / för. Kan du inte känna dig trygg utan ngn typ av mellanhand så blir det svårt att göra affärer som inte är lokala. Det kräver ju en viss tillit att göra affärer det är svårt att komma ifrån.

Du kan ju vända på det. Skulle du som är iaf lite misstänksam mot gemeneman skicka en ram till ngn i ett annat land och endast få betalt när mottagaren har hämtat ut varan och är nöjd med denna? Troligen inte så det blir nog inte lätt att hitta en sådan säljare för dig nu heller då de nog hellre säljer till ngn mer godtrogen köpare lr lokala och enklare affärer.

Jag kollade upp Paypal. Köparskyddet som de erbjuder gäller inte transaktioner mellan privatpersoner.

Nej, jag skulle absolut inte skicka cykel eller liknande utan att få betalt först. Men om det fanns en lösning så att jag fick betalt samtidigt som köparen tog emot eller hämtade ut paketet - tänk postförskott - skulle jag inte ha några problem med det.

Hur många hojar har du köpt @båtbensbudet? Hur många gånger har du blivit blåst? Bara för att få en liten fingervisning om hur vanligt det är.

Ja det vågar man ju nästan inte tänka på. Skulle inte förvåna mig om det närmar sig 50 ramar faktiskt haha. Nja riktigt så många är det nog inte men många och det är säkerligen flera hundra paket från utlandet iaf om man räknar alla komponenter osv. Har typ 2 icke positiva erfarenheter och blåst har jag väl inte riktigt blivit ngn gång faktiskt. Men ngn enstaka gång har ju ngn (faktiskt vanligare i sverige i min mening) en väldigt annorlunda uppfattning av vad "bra skick" innebär än jag själv har .)

Apropå frågan i tråden så var ju faktiskt din Serotta en av de första (iaf dyrare) ramarna jag köpte utomlands.
Och den skickade ju den underbara mannen till mig utan att jag betalat. Och inte via postförskott heller utan bara på god tro! Ngt av det märkligast och nicaste jag varit med om faktiskt när det gäller tron på människor iaf. Jag synade ramen och insåg att den såg ut som ny och sedan satte jag över X antal 1000 dollars på säljarens konto via paypal. Den storyn satte liksom en prägel på hur jag ser på cykelköp från utlandet. Har bara gott o säga om alla dessa cykelentusiaster runt om i världen. Men då har det ju mestadels varit ganska dyra hojar och kanske är det så att dessa personer som köper cyklar för enorma summor i regel inte blåser folk lika ofta som de som hanterar lite billigare cyklar (spekulation). Men att sälja en titanram med zipphjul o sram red utan att vilja ha betalt först är ju smått otroligt för att inte säga galet. Men vi har faktiskt hörts då o då genom åren, nu var det dock länge sedan. Han sålde en ny moots till mig lr fixade en kontakt hos tyska återförsäljaren åt mig långt senare oxå. Trevlig kille var han.

Senast ändrad:
Jag har visserligen inte köpt en cykel från utlandet. Men jag har handlat väldigt mycket från främst EU. Även om det har varit en del dyra saker så har jag aldrig blivit lurad. Produkten har absolut motsvarat skick och beskrivning. Här i Sverige så verkar vi ha en helt annan inställning till etik och moral.

Tillbaka
Topp