köpa begagnad epic 2004 el. nytt för max 15000:- ?

lax555

Ny medlem
Hej
Vad tror forumet om att köpa en beg epic s-works från 2004 med full XTR-spec och manitou minute gaffel från samma år. Ganska sparsamt körd, men ändå snart 7 år gammalt. Alt. köpa ny hoj på rea för ca 15000:- hardtail, eller heldämpat. Jag är motionär och väger 92 kg.

frågan är ju vad sparsamt körd betyder. på nått sätt känns ju 15000 för en en 7 år gammal hoj som rätt mycket ändå. även om det inte skett allt för mycket rent tekniskt sen dess. det beror som sagt lite på verkligt skick.

Jag har själv en Epic s-works och är grymt nöjd med den, har hängt med på långloppen i fler år. Åker även på en Scale 30 hardtail och jämför man dessa är Epicen att föredra om man är glad motionär.
Priset/värdet på gamla MTB är alltid svårt, och det är väl inte direkt billigt att underhålla 7 år gammal XTR grupp.

jag känner han som säljer epicen, och de sista 3-4 åren har den knappt använts alls, min tankegång är, att om jag köper en ny cykel i den prisklassen blir den inte lika kompetent som epicen, som ju är top notch, gaffeln känns som en grej att byta då den saknar låsningsmöjligheter, annars är det toppkomponenter, och en väldigt lätt hoj, 10,4kg. men som sagt, jag vet inte vad som kostar att underhålla, hur länge kan man räkna med att en brain håller tex?

faktum är att det har hänt mycket sedan 2004 på cykelfronten.

personligen skulle jag köpa något annat för de pengarna. En begagnad cykel som är 1-2 år gammal. Du får mycket för pengarna även då, full XTR/XX är väl kanske inte troligt om du skall ha heldämpat.

men faktum är att det har hänt mycket med ramar och dämpare, vilket är det stora skälet till att jag skulle köpa något nyare.

Jag gav 9.000:- för min Epic -04/05 för ett par år sedan. Det var knappt en repa på den och den hade bara agerat glidarcykel. Bytte gaffel på den i våras när Manitou Marsen gav upp, men i övrigt har jag inte gjort mycket. Fick för övrigt dubbla uppsättningar bakdämpare med den.

Tillbaka
Topp