Köpa begagnade tävlings cyklar?

estby

Ny medlem
Hej, jag är ute efter en lite "bättre" mtb, gärna i carbon pga vikten och undrar om någon har erfarenhet av att köpa begagnade tävlings mtb, oftast kanske använda 1 år. Jag kan tänka mig att de har körts hårt och är därför lite tveksam även fast de oftast säljs för ca halva priset.

Tacksam för tips!

Mvh Hugo

Tävlings cyklar är alltid bra servade, och XC-tävlingar är i regel otekniska och sliter inte så värst på cyklarna. Jag tycker att de vore det säkraste köpet. En vanlig medelmotionär servar i regel sina cyklar rätt dåligt tyvärr.

Bara att leta bland annonserna. Jag har bara gjort fynd på det sättet du beskriver och säljer just nu ett "fynd" på samma sätt (Cannondale Scalpel Ultimate om du är sugen, finns här på köp och sälj). Det är alltid svårt att dölja fel så det är sällan man blir blåst.

Precis som många nämner så behöver inte en tävlingshoj ha körts hårdare än någon annan cykel. Tror inte serviceintervallerna bör skilja heller. Handlar mer om vem som har ägt den än vad han har gjort med den.

Dock verkar det vara mer accepterat att ta mer betalt för high end XC hojjar än high end AM hojar.

En orsak till det kan vara så är att Xc hojar fungerar ltie som Japansk Hifi. Det kommer nytt varje år och man pratar ofta om årsmodeller av cyklar.

Ser man till många AM-tillverkare så bygger man en cykel som kan vara gångbar i flera år innan det komemr en ersättare. Det gör att cyklarna som säljs kanske är äldre än något år. De används helt enkelt kanske något år extra av användaren.

Ang. andrahandsvärde. Hur används en XC-hoj och hur används en AM-hoj? Även om AM-hojen är kraftigare byggd så utsättsd den (normalt) för betydligt mer smällar och den generella risken för allvarliga skador är större.

Jag kan ta ett MC-exempel. KTMs "värsta" landsvägshoj är ca. 30.000 dyrare än deras "värsta" enduro. Gissa vilken som håller värdet bäst på tre år...

Tillbaka
Topp