Köpa billigare emtb begagnad och bygga om till enduro?

peter93

Medlem
Tjenare

Har en lättare enduro hoj idag men har problem med min kropp och är sugen på en elis som hjälpmedel. Gillar ju mest att köra nerför och har idag en Miranda 160 med en 36 FLOAT 29 160 Grip gaffel samt FLOAT DPX2 dämpare.

Kan man köpa nån Specialized Turbo eller liknande som ligger för runt 30 000 och byta ut både gaffel och dämpare eller är det dumt tänkt? är det special grejer till e mtb? Kommer det vara omöjligt att få att passa ihop ?

Inte special till eMTB men Specialized brukar ju ha ngn slags RX tune där bak. Ej säker dock på Turbo Levo dock.

Tumregeln är väl annars att köpa rätt från början, blir dyrare att uppgradera i efterhand om man inte redan har grejerna hemma. MEN 170 mm fram funkar fint på Turbo Levo och det kan du inte få från fabrik.

PS. Köp inte en för gammal Turbo Levo, dom hade problem med motorerna och det blir dyrt att laga. Bäst att köpa ngt som har garanti kvar alt nytt just på grund av dyra motorproblem. DÄR skiljer det sig mellan MTB o eMTB.

Inte special till eMTB men Specialized brukar ju ha ngn slags RX tune där bak. Ej säker dock på Turbo Levo dock.

Tumregeln är väl annars att köpa rätt från början, blir dyrare att uppgradera i efterhand om man inte redan har grejerna hemma. MEN 170 mm fram funkar fint på Turbo Levo och det kan du inte få från fabrik.

PS. Köp inte en för gammal Turbo Levo, dom hade problem med motorerna och det blir dyrt att laga. Bäst att köpa ngt som har garanti kvar alt nytt just på grund av dyra motorproblem. DÄR skiljer det sig mellan MTB o eMTB.
tack för svar! :)

vet du vilka motorer som var problematiska? eller årsmodell eller är det generellt alla och man bör ha garanti ?

Från Brose 2.2, ung 2022 blev det bättre. Garanti är alltid bra oavsett. Se bara till att den gäller dig som begagnatköpare. Ibland gäller bara garantin för förstaköparen även om jag inte kan tänka mig att det även gäller motorerna men jag är inte säker.

Tillbaka
Topp