Köpa cykel Hjälp

Ndjuse

Medlem
Köpa cykel Hjälp
Hej.

Jag önskar lite tankar och expert hjälp.
Ska köpa en cykel, förmåns cykel via jobbet. planen
- Cykla till tågstation hemifrån ca 4,5 kilometer, "cykeln står låst utomhus"
- Cykla för ett lunchdopp i havet när jag jobbar hemifrån ca 4 kilometer
- Ta något träningspass då och då
- möjlighet för en https://www.sportson.se/produkt/junior-barnstol-5-10-ar-max-35-kg någon gång i bland.

jag tycker en gravel eller en helstum mtb passar mig. osäker på en mtb med dämp, blir väl för tungt?
hittar ingen stum mtb, valen står mellan

eller ska man gå på någon mtb?

ursäkta många länkar, att tänka på. cykeln ska lämnas på tågstation under arbetsdagen.
jag vill nog ha bockstyre pga. möjligheten till träning

andra alternativ?

Köpa cykel Hjälp
Tyvärr är ju läget att ska den stå på stationen så är i de flesta fall stöldrisken det man får sätta först. Många av dessa är nog inte lämpliga för det. Sen är ju skärmar nästan ett måste vid pendlingscykling.

Även om du kör förmånscykel är du själv ansvarig vid stöld.

Köpa cykel Hjälp
Tyvärr är ju läget att ska den stå på stationen så är i de flesta fall stöldrisken det man får sätta först. Många av dessa är nog inte lämpliga för det. Sen är ju skärmar nästan ett måste vid pendlingscykling.

Även om du kör förmånscykel är du själv ansvarig vid stöld.

ja, det förstår jag. därför jag är sugen på
NISHIKI DeTour som inte kostar så mycket men hur är den och cykla på kan man ju undra.

Köpa cykel Hjälp
För 4,5 km i stan eller till stranden hade jag köpt en begagnad damcykel för 500 kr att ställa vid stationen/stranden.

Avståndet är kort och går bra med en standardcykel och stöldrisken blir avsevärt mindre. En barnstol får du på också.

Sen hade jag lagt resten på en specifik träningscykel (men då får du bestämma vilket underlag du helst vill träna på) där jag hade skippat stänkskärmar, barnstol, lås etc.

Köpa cykel Hjälp
ja, det förstår jag. därför jag är sugen på
NISHIKI DeTour som inte kostar så mycket men hur är den och cykla på kan man ju undra.

Jag gissar att buset har hyfsad koll men en ny fin cykel är nog ungefär lika stöldbegärlig om den kostar 10 eller 20. Blir ju lindrigare att ersätta men likväl lika tråkigt. Finns mycket man kan göra såsom Hexloxlås på alla delar, rejält bygellås mm men kostnaden för dylika låskommer ju uppgå till 2-4 tusen.

Jag kör mycket längre än dig dagligen på en rostig gammal skeppshult utan problem. Sen tar jag fincykeln på en runda när jag är hemma.

Köpa cykel Hjälp
Jag gissar att buset har hyfsad koll men en ny fin cykel är nog ungefär lika stöldbegärlig om den kostar 10 eller 20. Blir ju lindrigare att ersätta men likväl lika tråkigt. Finns mycket man kan göra såsom Hexloxlås på alla delar, rejält bygellås mm men kostnaden för dylika låskommer ju uppgå till 2-4 tusen.

Jag kör mycket längre än dig dagligen på en rostig gammal skeppshult utan problem. Sen tar jag fincykeln på en runda när jag är hemma.

Förstår. jag kör idag en elcykel till stationen, tanken var att skippa den och få in lite vardags träning, och slippa släpa på batteri, ja kanske bättre och köpa en träningscykel.

Köpa cykel Hjälp
Några få storlekar av White GX LTD 2x10 22 finns kvar i några få butiker. 8 000 kronor är oslagbart bra pris.

För 4,5 km i stan eller till stranden hade jag köpt en begagnad damcykel för 500 kr att ställa vid stationen/stranden.
Begagnat är alltid bra. Dock får man generellt sett inte något i bra skick för 500kr. Utan då är det ofta stort servicebehov. För den som inte orkar meka själv så finns det lämpliga stationscyklar på Bikesters utförsäljning. Lågt pris, med navväxlar med lågt underhållsbehov, färdigkittade med stänkskärmar, pakethållare & belysning.
Buzzbike Urban Cycle Club 3s Svart 2 295 kr 64 % 6 475 kr

Vermont London 3G Blå & Röd 2 105 kr 67 % 6 475 kr

Ortler Bricktown Lite Swing 9s Röd 2 205 kr
62 %
5 805 kr

Ortler Bricktown Lite 9s Blå & Svart 2 595 kr 55 % 5 805 kr

Ortler Bricktown Swing 7s Vit 2 405 kr
-61 %
6 215 kr

Ortler Bricktown 7s Blå & Svart 2 795 kr
-55 %
6 215 kr

Ortler Bricktown LTD Trapezeram Svart 3 205 kr
-58 %
7 815 kr

Ortler Bricktown LTD Svart 3 505 kr -55 % 7 815 kr

Senast ändrad:
Köpa cykel Hjälp
Köper du en billig cykel så cykla förbi Bauhaus, Hornbach eller liknande som säljer rostfri skruv mm i lösvikt. Byt sen skruvarna vid styrstam, pakethållare, stänkskärm mm. Om pakethållaren blir nött och får ytrost så byter du ut illa kvickt ut den till t ex en i aluminium eller ytbehandlar den gamla innan du får rost på väskor/kläder.

Köpa cykel Hjälp
Några få storlekar av White GX LTD 2x10 22 finns kvar i några få butiker. 8 000 kronor är oslagbart bra pris.

Begagnat är alltid bra. Dock får man generellt sett inte något i bra skick för 500kr. Utan då är det ofta stort servicebehov. För den som inte orkar meka själv så finns det lämpliga stationscyklar på Bikesters utförsäljning. Lågt pris, med navväxlar med lågt underhållsbehov, färdigkittade med stänkskärmar, pakethållare & belysning.

62 %
5 805 kr

-61 %
6 215 kr

-55 %
6 215 kr

-58 %
7 815 kr

Tvärgrym den graveln. Tyvär slut överallt här omkring

Köpa cykel Hjälp
Går det att köpa en valfri begagnad cykel och ha den som förmånscykel??

Oavsett, som andra har påpekar är parkering på tågstationer ☠️ oavsett stad och närhet till polisstation

Begagnad cykel för motion och elspark för pendling får min röst.

Köpa cykel Hjälp

62 %
5 805 kr

-61 %
6 215 kr

-55 %
6 215 kr

-58 %
7 815 kr

Helt sjukt att det kan vara så billigt med nya cyklar! Problemet med någon av dom där är dock att den ser dyr ut och kommer sannolikt bli stulen ändå… ?

Köpa cykel Hjälp
var tycker ni om https://www.sportson.se/produkt/detour-72570466
om jag tar risken för att den står vid tågstation, står ju dyrare cyklar där
Tyvärr inget jag skulle våga ställa utanför tågstationen... Men för att svara på frågan, jag har ganska dålig erfarenhet av mekaniska skivbromsar för bockstyre. Sportson specar inte ens vilka bromsar det är. Jag hade velat provcykla innan för att kolla om bromsarna duger eller inte.

Köpa cykel Hjälp
Stor risk att förmånscykelerbjudandet blir en dålig affär i slutänden.
Jag fick ett liknande erbjudande från Sportson för c:a ett år sen men när jag räknade på det, med månadskostnad, marginalskatteeffekter och ett uppskattat köpa-loss-pris efter hyrperioden blev det dyrt. Det gick att hitta motsvarande eller bättre cykel i den vanliga handeln på någon av de ständigt återkommande cykelreorna. Det landade i att man i praktiken köpte en cykel på avbetalning men med nackdelarna med förmånscykeln kvar.

Köpa cykel Hjälp
Är du anställd i Göteborg stad så har du självriskeliminering om du vill chansa och ställa en ny cykel utomhus. Jag har också räknat på mitt hyrköp (genom Göteborg stad) och fick det till att det blev rejält mycket billigare. Slutsumman inklusive utköpet låg någon tusenlapp under priset på kvittot men cykeln betalas ju månadsvis på bruttolönen som visserligen till del förmånsbeskattas.

Tillbaka
Topp