Köpa cykel till 9-åring 142cm

Köpte en Trek Marlin 4 till dottern. 145 lång, så blev en S. Den är ju däremot småtung, tycker jag iaf. Verkar tyvärr som om priset landar där nånstans vid nyköp och det segmentet.
Gaffeln är också I hårdaste laget. Medium fjäder i vid köp. Den kan hon knappt rubba. Har en soft som ska monteras istället. Annars blir det luftgaffel som finns liggandes. Möjligt att hon får byte av hjul till något lättare också. Styret var sjukt brett också, så det fick kapas lite.

Annars är ju begagnat med 26-hjul ett alternativ om man kan hitta något vettigt.

Hej!

Fick tag i en begagnad Allebike MB 27,5" till min nioåring. Borde fungera utmärkt från 145cm och uppåt. Lätt och fin aluram, Shimano SLX-komponenter 1*12 och en ok framdämpare som fungerar till lättare barn.

Ja, en 26'' Vitus eller liknande begegnad hade jag nog köpt och inte lagt för mycket pengar på upgrade (jag har en sån men föll på sista delen)

Marlin är ett alternativ men vid 27.5 / 29 får man tänka på att moderna gafflar inte passar. (på 26 är det som det är)
I S och uppåt finns det alternativ men tror inte det passar redan vid 142.

tack för svar! Letat i flera dagar efter beg men inget som är ok som kommer ut.

Den där orbean är fin men för dyr… mest fram o tillbaka till skola och träning men vi kör stigar ibland och då har det klagats på att det är jobbigt utan framdämp

tack för svar! Letat i flera dagar efter beg men inget som är ok som kommer ut.

Den där orbean är fin men för dyr… mest fram o tillbaka till skola och träning men vi kör stigar ibland och då har det klagats på att det är jobbigt utan framdämp
Skola och stig är svårt. Marlin är fin men för dyr med bra gaffel.
Är barnet nöjt så funkar det
Barnens kusin körde en del med sin xc260 pr som också har stålfjäder. Gick bra men när han lånade bättre grejor så har omdömet "det gör inte ont" men han kör hårt

White XC260 har vi haft. Inte den bästa cykeln på något sätt men ganska vettig och kostar inte skjortan. De två yngsta har pendlat på den till skolan också.

Har kollat på xc26 då han har kört xc24 och det är bra bang for the buck… men det var ju det här med dämparen…

Hittade Superior 27 tum för 140-155cm men den var slutsålt.. helt rimligt prissatt även om det är utöver barncykel-budgeten egentligen

Tillbaka
Topp