Köpa cykel utan kvitto?

Emmchen82

Medlem
Köpa cykel utan kvitto?
Hej,

Detta att köpa cykel utan kvitto... har hittat en cykel jag är väldigt intresserad av, där kvitto saknats då cykeln varit en present från släktingar och inget kvitto gavs med presenten.

Hur ska man ställa sig till detta? Priset är rimligt (drygt halva pris mot nypris för en 5 år gammal cykel).

Köpa cykel utan kvitto?
Ring till polisen och kolla om ramnumret är rapporterat som stulen cykel. Om inte, och säljaren verkar reko är det väl bara att köra. Jag tror inte det är så många som sparar cykelkvitton i 5 år (nu har iofs jag dem liggande, men jag är ju pedant).

Jag tänker också att det måste finnas många som inte sparar kvitton i evigheter för en cykel, får dem i present (där givaren inte tänkt att ge kvitto) eller liknande...

Men säljaren verkar hyperreko och priset är rimligt så det känns inte som det är något fuffens.

Köpa cykel utan kvitto?
Kolla om det går att verifiera köpet på annat sätt än kvitto. Jag har tackat nej till att köpa åtminstone två cyklar då kvittot inte funnits kvar som det senare visat sig att säljaren kunnat visa att de är ägare till. I mitt fall var det jag som nog formulerade mig lite smalt då jag frågade om kvitto fanns varpå svaret blev nej och jag avstod köp.

Nu är ju många säljare trevliga så vi messade vidare och då kom det fram att den ena jobbade vid tiden han köpte hojen på någon cykelbutik och vi kunde verifierat ägandet på så sätt. I det andra fallet kommer jag inte ihåg hur säljare kunde verifiera köpet, kanske via beställningbekräftelse från webbhandel.

Nu säljs de cyklar jag är spekulant på ofta inom ett dygn från annonsen kommer upp så när jag väl förstod att de bara svarat på att kvitto inte funnnits var cykeln såld. De tänkte inte på att jag ville säkerställa att de ägde cykeln, kvitto är bara ett sätt.

Så; kolla om personen ifråga på annat sätt kan intyga att cykeln är deras.

Köpa cykel utan kvitto?
Kolla om det går att verifiera köpet på annat sätt än kvitto. Jag har tackat nej till att köpa åtminstone två cyklar då kvittot inte funnits kvar som det senare visat sig att säljaren kunnat visa att de är ägare till. I mitt fall var det jag som nog formulerade mig lite smalt då jag frågade om kvitto fanns varpå svaret blev nej och jag avstod köp.

Nu är ju många säljare trevliga så vi messade vidare och då kom det fram att den ena jobbade vid tiden han köpte hojen på någon cykelbutik och vi kunde verifierat ägandet på så sätt. I det andra fallet kommer jag inte ihåg hur säljare kunde verifiera köpet, kanske via beställningbekräftelse från webbhandel.

Nu säljs de cyklar jag är spekulant på ofta inom ett dygn från annonsen kommer upp så när jag väl förstod att de bara svarat på att kvitto inte funnnits var cykeln såld. De tänkte inte på att jag ville säkerställa att de ägde cykeln, kvitto är bara ett sätt.

Amen!

Rätt många cyklar köps ju på nätet och då bör ju säljaren kunna hitta åtminstone en beställningsbekräftelse i mejlkorgen.

Köpa cykel utan kvitto?

Jo, det går ju om köparen köpt den själv, får ju att få ut utdrag på köp om inte annat.

Nu var det ju tal om en present så det är ju svårare. Som du säger vill man ju bara känna sig lite lugn att det inte är något lurt bakom. :)

Köpa cykel utan kvitto?
Jo. Om man är riktigt misstänksam och överlämnandet sker i ett mörkt hörn mot kontanter ska man nog dra åt sig öronen men i allmänhet kan jag nog tycka att om säljaren verkar reko och känslan är rätt måste man kunna ha tillit.

Ja precis. Här var säljaren villig att visa ID och skriva köpekontrakt med ramnummer. Känns ändå bra, jag tänker att det är vad jag hade gjort om jag varit i säljarens läge så att säga.

Köpa cykel utan kvitto?
Om man ska köpa en cykel för 40k brukar man ju ganska snabbt märka om personen är cyklist eller inte. Lite taktiska frågor om var de brukar cykla någonstans kan vara smart. Om vi pratar mtb känner nog alla mtb-cyklister i Stockholm till Hellas, och de flesta lvg-cyklister känner nog till Ekerö och Lovön. Om personen inte kan några bra cykelrundor alls, verkar sakna kondis och benmusker och t.ex. vill möta upp på stan och kommer cyklandes utan hjälm, i adidasbyxor och med fötterna mitt på pedalerna etc.. ja ni fattar. :ROFLMAO:

Ett fusk kvitto är ju faktiskt inte så himla svårt att pilla ihop på någon timme och skriva ut.. värt att tänka på. Jag går nog till 90% på känsla och sedan kan ett kvitto vara en bonus.

Köpa cykel utan kvitto?
Jo, det går ju om köparen köpt den själv, får ju att få ut utdrag på köp om inte annat.

Nu var det ju tal om en present så det är ju svårare. Som du säger vill man ju bara känna sig lite lugn att det inte är något lurt bakom. :)
Jo, jag har svarat på många annonser där cykeln varit en gåva eller så är det systerns cykel som just flyttat för att plugga och kvittot ligger i en flyttkartong. När jag frågar om ramnummer brukar de säljarna sluta svara.

Är det släktingar som köpt bör de kunna fixa fram något bevis. Gå på känslan och var medveten om att om det visar sig att cykeln är stulen står du utan både cykel och pengarna du gav för den.

Köpa cykel utan kvitto?
Jo, jag har svarat på många annonser där cykeln varit en gåva eller så är det systerns cykel som just flyttat för att plugga och kvittot ligger i en flyttkartong. När jag frågar om ramnummer brukar de säljarna sluta svara.

Är det släktingar som köpt bör de kunna fixa fram något bevis. Gå på känslan och var medveten om att om det visar sig att cykeln är stulen står du utan både cykel och pengarna du gav för den.

Jo, jag vet.

Men nu kunde personen absolut ta fram ramnummer så det var iaf ingen tveksamhet där...

Köpa cykel utan kvitto?
Jag var precis och kollade på en begagnad cykel från Blocket som utannonserades för 150 kr. Inget speciellt konstigt med priset - det var en skräpcykel. Punka på båda hjulen. Trasig sadel. Riktigt ful i lacken. Ovanligt utländskt varumärke. Troligen från sent 70-tal. Fungerande ramsvetsat lås men bara en nyckel.

Jag var mest intresserad av bakhjul och växelreglage (3-vxl Shimano 3CC navväxel), som fungerade. När jag frågade om vi kunde skriva ett kvitto på cykeln drog sig säljaren ur. Jag frågade inte varför. Jag sa att jag gärna ville ha ett skrivet kvitto mellan köpare och säljare utifall att jag skulle vilja sälja cykeln vidare efter att ha fixat till den.

Säljaren verkade ok f.ö. men jag misstänker att hon kanske inte hade full koll på cykelns historik och inte ville stå som f.d. ägare av cykeln, utifall att. Kanske man inte ska räkna med att kunna få kvitton på sådana gamla renoveringsobjekt? Vad säger ni?

Köpa cykel utan kvitto?
Jag var precis och kollade på en begagnad cykel från Blocket som utannonserades för 150 kr. Inget speciellt konstigt med priset - det var en skräpcykel. Punka på båda hjulen. Trasig sadel. Riktigt ful i lacken. Ovanligt utländskt varumärke. Troligen från sent 70-tal. Fungerande ramsvetsat lås men bara en nyckel.

Jag var mest intresserad av bakhjul och växelreglage (3-vxl Shimano 3CC navväxel), som fungerade. När jag frågade om vi kunde skriva ett kvitto på cykeln drog sig säljaren ur. Jag frågade inte varför. Jag sa att jag gärna ville ha ett skrivet kvitto mellan köpare och säljare utifall att jag skulle vilja sälja cykeln vidare efter att ha fixat till den.

Säljaren verkade ok f.ö. men jag misstänker att hon kanske inte hade full koll på cykelns historik och inte ville stå som f.d. ägare av cykeln, utifall att. Kanske man inte ska räkna med att kunna få kvitton på sådana gamla renoveringsobjekt? Vad säger ni?
Om jag sålde nåt i så dåligt skick skulle jag vara lite nervös att säljaren skulle komma och klaga på grejer i efterhand. Det är förstås helt orimligt för det priset men en del är idioter och fattar inte att man köper i befintligt skick.

Köpa cykel utan kvitto?
har historiskt alltid begärt och fått kvitto på det aktuella köpet när jag handlat begagnat. så det är klart och betalt. haft nytta av det en gång när det var inbrott.

swish och en kommentar om vad det gäller har samma syfte.

idag om säljaren inte har swish skulle jag tveka kring personen. saknat ursprungskvitto på en fem år gammal hoj från förste ägare skulle också inge tveksamhet.

men det finns andra omständigheter kring säljaren och dess svar på diverse till synes oskyldiga frågor som kan väga tyngre.

Köpa cykel utan kvitto?
Om jag krängde en skrotcykel för 150 kr och fick frågan om kvitto hade jag också avbrutit. Vad ska du med kvittot till liksom? Fota cykeln, och dokumentera renoveringen om du nu tror att du blir misstrodd vid en försäljning.

Nu skrev du ju förvisso att du var ute efter bakhjulet och inte cykeln i sin helhet, och då spelar det väl ännu mindre roll?

Köpa cykel utan kvitto?
Om jag krängde en skrotcykel för 150 kr och fick frågan om kvitto hade jag också avbrutit. Vad ska du med kvittot till liksom? Fota cykeln, och dokumentera renoveringen om du nu tror att du blir misstrodd vid en försäljning.

Nu skrev du ju förvisso att du var ute efter bakhjulet och inte cykeln i sin helhet, och då spelar det väl ännu mindre roll?
Kan det vara rimligt att begära ett köpekontrakt med ramnr, ID på säljaren etc. när man ska köpa begagnad cykel och var går i så fall din gräns för vilket försäljningspriset bör vara för att man ska kunna begära köpekontrakt?

Köpa cykel utan kvitto?
Kan det vara rimligt att begära ett köpekontrakt med ramnr, ID på säljaren etc. när man ska köpa begagnad cykel och var går i så fall din gräns för vilket försäljningspriset bör vara för att man ska kunna begära köpekontrakt?
Ärligt talat så känner jag att det inte finns en exakt gräns, utan lite magkänsla och tillfällets förutsättningar avgör. Vissa saker är svårt att skriva en manual för.

Köpa cykel utan kvitto?
500 kr hade jag väl skrivit ett kvitto men ändå tyckt det varit lite onödigt.
Jag var lite vågad en gång och köpte 8 beg. cyklar utan köpekontrakt, för totalt 500 kr. Men så här i efterhand hade det nog känts bra att ha ett köpekontrakt, när jag ska sälja hojarna vidare efter att ha renoverat dem. Men som @JPL skriver ovan, så kan det kanske räcka med att jag har fotat cyklarna innan och dokumenterat renoveringen. Jag har ju även en del uppgifter om säljaren som kom fram i sb. m. försäljningen, om det skulle vara några oklarheter då jag säljer cyklarna vidare.

500 kr per cykel eller ev. 1000 kr, kanske är en rimlig gräns för när man ska börja bekymra sig om köpekontrakt.

Köpa cykel utan kvitto?
Köparen av en
Jag var lite vågad en gång och köpte 8 beg. cyklar utan köpekontrakt, för totalt 500 kr. Men så här i efterhand hade det nog känts bra att ha ett köpekontrakt, när jag ska sälja hojarna vidare efter att ha renoverat dem. Men som @JPL skriver ovan, så kan det kanske räcka med att jag har fotat cyklarna innan och dokumenterat renoveringen. Jag har ju även en del uppgifter om säljaren som kom fram i sb. m. försäljningen, om det skulle vara några oklarheter då jag säljer cyklarna vidare.

500 kr per cykel eller ev. 1000 kr, kanske är en rimlig gräns för när man ska börja bekymra sig om köpekontrakt.
När du fixat upp en sådan här cykel är väl utpriset kanske 1500kr? Tror inte köparen av en cykel för 1500kr är speciellt brydd om kvitto.

Men vad både du och köparen bör göra är ju att försöka kontrollera så den inte är stulen. Inte så lätt med en gammal cykel, man får väl mest gå på om köparen känns pålitlig och omständigheterna verkar rimliga. Finns väl register över stulna cyklar men väldigt mycket som inte hamnar där.

Köpa cykel utan kvitto?

har nog aldrig skrivit kvitto på en cykel under 1500:- uppåt 5000:- affärer börjar kvitton vara av intresse

Tillbaka
Topp