Köpa första mountainbike (n00b-post)

knockoutpill

Ny medlem
Jag har bara kört mountainbike en enda gång (tretimmarskurs i Hellas). Jag tyckte det var rätt svårt att hoppa över stenar och ta mig ned för branta och smala stigar med mycket rötter, men nu när min farfarscykel blivit stulen är jag helt utan cykel och skulle vilja ha en cykel som är snabb i stan men som jag också kan cykla på grusvägar och lättare stigar och så med. Folk verkar vara aviga mot en hybrid eftersom den är varken en racer eller en mountainbike, så jag är sugen på att slå till på min första mountainbike. Nu när sommaren lider mot sitt slut verkar cyklar reas ut just nu så jag funderar på att slå till.

Vad tror ni om den här? http://teamsportiaonline.se/crescent-rimfaxe-29-2016

Jag är lite orolig för var jag ska förvara en så pass dyr cykel. Min bostadsrättsförening har en innergård där jag kan ställa den men det känns ändå inte så säkert, och den får tyvärr inte plats i min lägenhet... Kanske får tömma vindsförrådet och ställa den där. Men det är ett senare problem.

Sägas kanske bör att jag är 193 cm lång och därför behöver en rätt stor cykel, så för den cykeln jag länkade till tänkte jag mig att 53 centimetersramen nog skulle passa.

En cykel för 25 lakan MÅSTE stå inomhus annars kommer några jävlar och snor den.

Vill du köpa på nätet eller i butik?
Vill du fortsätta och testa stigarna i hellas eller är det typ löparspår och asfalt du har tänkt dig?

Det finns även gravelbikes och cykelcross hojjar. Googla och se vad du tror dig vilja ha.

Jag tror det är typ löparspår som gäller för mig nu. Men främst kommer jag att ha den för att pendla mellan hem, jobb och träningshallen. Jag tänker mig att om ett år eller så kan jag ta mig tillbaka till Hellas och försöka igen när jag är mer van med cykeln. Så det är nog en mountainbike jag vill ha ändå.

Angående att köpa på nätet eller i butik: Jag har tittat in på flera cykelbutiker här i Stockholm men det känns som en sån djungel när man inte kan nåt. Det är iofs en djungel även online, men där känns det lättare att kunna sitta och jämföra, kolla specs, osv. Egentligen spelar det inte så stor roll vilket, även om det ju är skönt att kunna provcykla lite först, men beställer man på nätet har man ju alltid returrätt så...

Främst söker jag nog efter tips på en bra och prisvärd cykel i prisklassen typ 10k - 25k som skulle passa mig. Dvs en som är i rätt storlek för någon på 193cm samt en som jag kan cykla i typ motionsspår med (och kanske om ett år på steniga stigar) men som jag främst kommer att använda i stan (Stockholm) på asfalt.

Senast ändrad:
I den där prisklassen så kan du nog hitta dig något vettigare. Dels har jag hört lite skralt om Crescents ramar samt skulle jag nog satsat på en fullgungare om du får smak för cyklingen, vilket du kommer få ;)
Men om du nu verkligen vill ha en hardtail så satsa på en som har enkelklinga. Alltså 1x11 växelsystem.

Du har ju Canyon som är riktigt prisvärda samt Rose bikes. Annars kan du ju se om du hittar dig något kap på http://www.biker-boarder.de/shopwar...r=&oxprice=1000.0&sgsale=&sgyear=&sgdiscount=

https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-cf-6-9.html Denna är prisvärd i mina ögon. Kolfiberram och bra komponenter för det priset. Givet köp :) Enda saken jag själv skulle ändrat på är att konverterat till 1x11

Senast ändrad:
Skall du ha en cykel för att cykla ner på stan eller till träningen fungerar en hybrid perfekt! Eller en cross om du vill ha en lite roligare cykel att träna på! Båda dessa typer är lätt att montera skärmar på, gott att ha på hösten. En cykel för 24000kr hade jag personligen inte parkerat utanför gymmet!

inzani sa:
I den där prisklassen så kan du nog hitta dig något vettigare. Dels har jag hört lite skralt om Crescents ramar samt skulle jag nog satsat på en fullgungare om du får smak för cyklingen, vilket du kommer få ;)

Jag tänker mig att jag i så fall nästa år kan sälja hardtailen och skaffa en fulldämpad.

inzani sa:
Du har ju Canyon som är riktigt prisvärda samt Rose bikes. Annars kan du ju se om du hittar dig något kap på http://www.biker-boarder.de/shopwar...r=&oxprice=1000.0&sgsale=&sgyear=&sgdiscount=

Tack, jag kollar. Problemet är att jag inte vet vilken cykel där som är ett kap eftersom jag kan så lite om dessa cyklar. :) Jag får utgå från vilken jag tycker ser snygg ut som ligger i rätt prisklass. :)

Kolla canyon cykeln som jag uppdaterade i mitt inlägg. Där får du mycket "Bang for buck" om man säger så! :) Var riktigt läcker i svarta färgerna också.

inzani sa:
Kolla canyon cykeln som jag uppdaterade i mitt inlägg. Där får du mycket "Bang for buck" om man säger så! :) Var riktigt läcker i svarta färgerna också.

Bra tips, tack! Men den är tyvärr helt slutsåld i de svarta färgerna och i silver har de bara kvar cyklar i storleken S.

Eftersom du har planer på att slänga ut 24k på en ht vilket är ordentligt mycket för en första cykel och speciellt en ht så kan du ju lika gärna köpa en heldämpad på en gång då det verkar finnas i framtidsplanerna.
Jag tycker dock att du mycket väl kan köpa en lite billigare ht vilket ändå verkar passa dig just nu.

Grand Canyon CF 5.9 finns som XL i silverfärgen. Då kommer du ännu billigare undan. Kör med den som den är första året och när du kanske cyklat 150~ mil så kan du börja fundera på byta ut lite drivlinekomponenter.
Då slår du till på ett XT 1x11 upgrade kit för 2500:- från https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-1x11-speed-Upgrade-Kit-2016-Model-p49644/
Enkelklinga finns också att köpa där och en 34T framklinga är nog att föredra till en 11-46 kassett.

inzani sa:
Grand Canyon CF 5.9 finns som XL i silverfärgen. Då kommer du ännu billigare undan.

Jag såg det, och det är ett jättebra tips. Men, hm, är man löjlig om man inte vill köpa en cykel för att man inte tycker att den är snygg nog? Önskar den fanns i svart som XL.

Läs lite i canyon tråden med.... De är kanske billiga, men fan vet hur bra..

De låter som du behöver två cyklar, ett härke att cykla till gymmet med och något roligare att rekreationscykla på :)

marr sa:
De låter som du behöver två cyklar, ett härke att cykla till gymmet med och något roligare att rekreationscykla på :)

Sant. Men just nu har jag inte plats att förvara ens en inomhus. Men som sagt, jag får väl rensa ut vindsförrådet...

Men jag tänker mig att om jag bara har en cykel som jag också kan rekreationscykla på blir det en mindre barriär att faktiskt dra ut och rekreationscykla. Och så blir det så dyrt att köpa två cyklar (för även om jag började med att skriva att jag funderar på att köpa en cykel som kostar 24k är jag inte gjord av pengar..).

Mjo, men att köpa en fin cykel, sen ställa den på gården/gymmet/affären kommer tyvärr bara led till att du inte har någon fin cykel längre :(

Som förstacykel skulle jag nog gått till LBS och kikat runt lite, snackat med personalen och fått lite perspektiv.
Jag ser inte framför mig att du ska behöva lägga mer än 12k för en vettig Alu-HT då du som nybörjare inte kommer tänka på vad kolfiber ger dig. Som sagt, det finns en hel del utförsäljning, så ta dig för och kika.

Men vill du lägga runt 20k så instämmer jag med andra att du lika gärna kan kolla på en full-gungare.

När jag återtog min cykling för 3 år sedan körde jag på en scott scale 50 som jag gav 9k för (utförsäljning) och den fungerar fint än idag, även när det är stökigare.

+1 på en beggad cykel som du kan lära dig att skruva på och kan lämnas utanför ICA, och en för att cykla med i skogen.

Ett alternativ som jag skulle kunna överväga är en:

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c...l/product/review-marin-pine-mountain-1-50134/

Och ett extra hjulset med smalare hjul för att glida runt med i stan. Beror mycket på hur stökig stigcykling du ser framför dig. Vet inte var man köper den heller.

Tillbaka
Topp