köpa fulldämpad elmtb

köpa fulldämpad elmtb
Sitter och försöker filtrera ut vilken el mtb som skulle passa mig bäst.. Är ute efter en fulldämpad hoj. Minst 140mm dämpning fram...
Jag tycker jag har scannat av alla butiker här i Sverige... Så då tänker jag, Finns det något annat land som säljer hojjar till Sverige för ungefär samma priser eller billigare som ni kan tipsa om?

köpa fulldämpad elmtb
Eldrivna cyklar, rullstolar och permobiler
Allemansrätten gäller alla. Om du behöver använda dig av en eldriven rullstol, eller en permobil, eller annat hjälpmedel får du givetvis använda den. Däremot gäller allemansrätten inte motordrivna cyklar och andra motordrivna fordon.

Elrullstolar och permobiler
Rullstolar, precis som cyklar och hästar, skadar lättare känslig mark än vad vandring till fots gör. Undvik därför blöta och mjuka marker. Använd vägar och leder istället.

Fyrhjulingar och andra terrängfordon
Den som behöver till exempel en 4-hjuling, för att komma ut, måste ha dispens från terrängkörningslagen. Ansök om dispens hos länsstyrelsen. De behöver en kopia av ett läkarutlåtande för att behandla dispensen, med angivande av de särskilda skäl som åberopas för körningen.

Olika typer av motordrivna cyklar
Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor.Cyklar med motor går att köra på vägar och cykelbanor, men inte på stigar eller fritt i terrängen, där går det däremot bra att åka med vanlig cykel.

köpa fulldämpad elmtb
Okej?

Jag tror du missade min fråga... Hoppas du inte slösade bort all tid i onödan.
För mig är det ingen fråga om att behöva använda mig av elcykel? Jag vill bara göra det.

Frågan kvarstår... Kan någon tipsa om bra ställen att beställa ifrån utomlands? ex; bikediscount

köpa fulldämpad elmtb
razorrazor sa:
Okej?

För mig är det ingen fråga om att behöva använda mig av elcykel? Jag vill bara göra det.
Tror det var detta som åsyftades: "Cyklar med motor går att köra på vägar och cykelbanor, men inte på stigar eller fritt i terrängen, där går det däremot bra att åka med vanlig cykel.".

köpa fulldämpad elmtb
razorrazor sa:
Okej?

Frågan kvarstår... Kan någon tipsa om bra ställen att beställa ifrån utomlands? ex; bikediscount

Jag tror du missade Bengts poäng. Ska du ha en fulldämpad 140mm El-MTB till att jobbpendla på cykelväg så kör på. Tänker du köra i skogen så tillåter inte allemansrätten det.

Din jag-behöver-inte-jag-bara-vill-kommentar låter för mig som:
- "Hej, jag vill köpa vapen och skjuta lite i skogen"
- "Det får du inte göra utan jaktlicens"
- "Det struntar jag i, jag vill bara ut å skjuta lite"

Om du däremot äger din egen skog så knock yourself out. Bike-discount har säkert någon el-cube eller el-radon i gömmorna som motsvarar vad du vill ha.

köpa fulldämpad elmtb
Om det nu är jätteviktigt vart jag ska använda den så är det precis som du säger på gatan & egen mark.

bikediscount hade jag letat upp själv som sagt... Så gärna fler tips på butiker ifrån utlandet där som folk gjort lyckade affärer ifrån.

köpa fulldämpad elmtb
Ja jag kan inte förstå att folk är nära till gråten man bara nämner ordet elcykel. Det måste väl vara upp till var och en vad man vill köpa & göra?

Så gärna tips på butiker från utlandet där ni gjort lyckade affärer.

köpa fulldämpad elmtb
razorrazor sa:
Ja jag kan inte förstå att folk är nära till gråten man bara nämner ordet elcykel. Det måste väl vara upp till var och en vad man vill köpa & göra?

Ganska egoistiskt tänk.
Vad du (och andra) väljer att göra med era el-mtbs kan i förlängningen påverka vad vi med tramp-mtbs får göra. Risken är att fler förbud mot skogscykling skapas när folk swishar runt på el-mtbs. Gemene man ser ingen skillnad, cykel som cykel för dom.
Så köp du en, men tänk lite på var och hur du använder den. Det finns fler människor i världen än dig själv.

köpa fulldämpad elmtb
Radons ser ganska trevlig ut. Vad är bra motor? Bosch / Shimano / Yamaha? Var kan man läsa in sig på för och nackdelar med de olika?

köpa fulldämpad elmtb
Jag hade möjligheten att prova elcyklar idag.
Provade någon hybrid med Bosch Active Line.
De hade även en MTB med Yamaha PW motor. Tog en kortare runda med den och pratade lite med de i butiken. De sa att om jag kom tillbaka senare kunde jag få ta en längre provtur.
Det ville jag prova...
Cykeln var en Lapierre Overvolt med Yamaha PW series motor. Heldämpad. 27.5 tums hjul, lite osäker på om det är standard eller möjligtvis plusformat. Var iaf lite grövre mönstring. Vid svingen stod det 120mm, osäker på hur mycket slaglängd för framgaffeln, men borde rimligtvis vara minst lika mycket.

Jag är egentligen mer ute efter en hybrid, men var ändå nyfiken på Yamaha systemet. Så jag cyklade mestadels asfalt.

Något jag gillade med Yamaha motorn jämfört med Bosch är att det är lägre motstånd i Yamaha.
Bosch har någon intern utväxling som gör att det går tyngre att trampa om man har assistansen avstängd. Låg hastighet, låg växel och lugn cykling så är det väl inte så farligt, men ska man cykla fortare så är det jobbigt. Ska man cykla över 25km/h när motorn börjar stänga av blir det riktigt tungt med Bosch.
Yamaha var inte på det viset.
Nu var det en cykel med grova däck och "fullgung" så det blir ju inte det mest lättrullade/trampade på gata varken med eller utan elmotor.
Men jag upplevde inte att själva elmotorn gjorde det mycket tyngre att trampa utan assistans. Så vill man spara på batteriet eller trampa på över 25km/h där det är lätt trampat så går det bra.

Det går inte bara att åka på motorn som någon mc/moped utan man måste trampa själv också. Det blir lite som en hävstångseffekt, att man får ut mer kraft än man stoppar in. Men om man inte trampar själv så får man inte ut något heller.

Totalt sett blev det mer uppförsbackar än jag cyklar normalt och det blåste rätt mycket idag också, så framförallt när jag hade kraftig motvind och cyklade med min egna cykel utan motor så får man ta i extra där också.
Så av allt cyklande idag, även om en del var elassisterat så blev jag rätt trött i benen.

Det blir en slags, eftersom man kan få ut mer så kan man stå på mer så att jag i slutänden blir mer trött än utan elcykel.
Men att jag har haft mer stigning och fortare* och roligare.

*fortare uppför och i motvind.

köpa fulldämpad elmtb
GuessWho sa:
Ska man cykla över 25km/h när motorn börjar stänga av blir det riktigt tungt med Bosch.

"Riktigt tungt" håller jag inte med om. Visst det är lite tyngre än en vanlig cykel, men jag håller ofta runt 30 km/h utan motorhjälp på plana raksträckor och tycker inte att det känns speciellt konstigt eller tungt.

köpa fulldämpad elmtb
Andreas T sa:
GuessWho sa:
Ska man cykla över 25km/h när motorn börjar stänga av blir det riktigt tungt med Bosch.

"Riktigt tungt" håller jag inte med om. Visst det är lite tyngre än en vanlig cykel, men jag håller ofta runt 30 km/h utan motorhjälp på plana raksträckor och tycker inte att det känns speciellt konstigt eller tungt.
Är det inte rätt stora skillnader på olika vis mellan Active Line och Performance Line också?

köpa fulldämpad elmtb
ceel sa:
Din jag-behöver-inte-jag-bara-vill-kommentar låter för mig som:
- "Hej, jag vill köpa vapen och skjuta lite i skogen"
- "Det får du inte göra utan jaktlicens"
- "Det struntar jag i, jag vill bara ut å skjuta lite"
Eller som i Texas:
- "Hi, I want to buy a gun to shoot cans"
- "Here is a nice litte gun perfect for shooting cans"
- "No, I want a bigger and more powerful gun"
- "Why would you like a big gun, what type of cans are you shooting?"
- "All kinds. Mexicans, puerto ricans..."

köpa fulldämpad elmtb
SalkinL sa:
razorrazor sa:

Ganska egoistiskt tänk.
Vad du (och andra) väljer att göra med era el-mtbs kan i förlängningen påverka vad vi med tramp-mtbs får göra. Risken är att fler förbud mot skogscykling skapas när folk swishar runt på el-mtbs. Gemene man ser ingen skillnad, cykel som cykel för dom.
Så köp du en, men tänk lite på var och hur du använder den. Det finns fler människor i världen än dig själv.

Om man har elcykel eller inte avgör nog inte huruvida man kommer att få cykla stig på olika platser. Det är snarare beteendet hos den som sitter på cykeln som är avgörande. Sunt förnuft beror inte på val av färdmedel.

köpa fulldämpad elmtb
Luthman Photography sa:
SalkinL sa:
razorrazor sa:

Ganska egoistiskt tänk.

Om man har elcykel eller inte avgör nog inte huruvida man kommer att få cykla stig på olika platser. Det är snarare beteendet hos den som sitter på cykeln som är avgörande. Sunt förnuft beror inte på val av färdmedel.

köpa fulldämpad elmtb
Tack Kristoffer R för tipset!

Gustafsson1: Precis.. Är en mittmonterad motor jag är ute efter.

Jag har kollat på boschmotorn och då är det Performance Line CX som gäller.
Är det yamahamotorn så heter den yamaha pw-x.

Haikbike & Cube verkar ligga bäst till prismässigt... Vill gärna under 40 000 kr.

köpa fulldämpad elmtb
42Hz sa:
Luthman Photography sa:
SalkinL sa:
razorrazor sa:

Ganska egoistiskt tänk.

Som sagt, sunt förnuft ;)

köpa fulldämpad elmtb

Bilagor

• SDURO-AllMtn-RX.png
    SDURO-AllMtn-RX.png
    93 KB · Besök: 111
köpa fulldämpad elmtb
Kikat på den där... Färgerna faller mig inte riktigt i smaken vilket är synd.
Sen är det bara 400w batteri.. Tror jag är sugen på ett 500w.

Men tack för tipset!

Ju mer man kollar desto mer saker vill man ja... Verkar vara bra med 2.80 tum däck eller liknande så det kollar jag efter med.

500W, yamaha pw-x eller bosch cx
fulldämpad
2.80" däck

köpa fulldämpad elmtb
Köp en med mycket effekt på, det retar paragrafryttarna extra mycket, alltid kul när det gråts och länkas till myndigheter när någon vill köpa el-cykel. Haha herregud vilket folk det finns

köpa fulldämpad elmtb
Chefen köpt sig en Giant Full-e 2016 med 140mm slag fram och 130mm bak.
Fick den för halva priset på XXL.
Han kör inte i skogen med den, kanske högst på grusvägar.
Ända jag klagar på är att han borde slänga på några andra däck och pumpa dom stenhårt.
Men det spelar ju knappt någon roll på en elcykel känns det som.

köpa fulldämpad elmtb
Senast ändrad:
köpa fulldämpad elmtb
Tror Giants variant är bra, såg deras DH team köra på den nere i Vinschgau (inte så konstigt kanske...).
https://www.giant-bicycles.com/us/full-eplus-0-sx

Du kan ju spana in franska e-enduro serien också, hojarna som tål att köras på race borde vara ok.

Kör ingen el-mtb själv men har funtat på att fixa ett framhjul med motor och batteri för att ta mig ut i skogen, och sen haka på det vanliga hjulet när man väl är framme. Något som är ganska så ooptimalt är ju att släpa på 2 ton skrot för att transportera sig ut till bushen.

köpa fulldämpad elmtb
Jag har glömt att uppdatera...
Slutade med att jag köpt mig en scott e-genius 730 plus.
Så otroligt roligt!

Har hunnit köra ett par ggr och det är ett stort leende på läpparna varje gång...

Bilagor

• 251355-Scott-E-Genius-730-Plus-2017-01.jpg
    251355-Scott-E-Genius-730-Plus-2017-01.jpg
    205.9 KB · Besök: 99
köpa fulldämpad elmtb
Jag förstår dig eftersom jag fick prova en sån tidigt i våras. Jag önskar bara att fler fick chansen så
att antalet haters kanske kunde minska lite.

köpa fulldämpad elmtb
SalkinL sa:
razorrazor sa:

Ganska egoistiskt tänk.

Vilket bullshit.. Snacka om egoistisk kommentar. Den ser bra ut Scotten, hoppas du får riktigt kul på din e-mtb!

Tillbaka
Topp