Köpa Hardtail eller heldämpad?

Hej!
Jag går i tankarna att byta upp mig till en ny XC-hoj och står och velar mellan om jag ska köpa en hardtail eller heldämpad.

Jag cyklar allt som oftast på grusväg/asfalt med inslag av normala stigar emellanåt.
Tanken är att jag vill cykla motionstävlingar som cykelvasan och MTB-vättern.

Idag cyklar jag på en Canyon Neuron 6 ( heldämpad) men jag använder i princip aldrig bakdämparen, utan jag har den i låst läge. Det känns som att en heldämpad cykel bara är onödigt tung och klumpig för min typ av cykling? Men samtidigt ser jag många elitåkare som kör heldämpat på cykelvasan etc. Har jag missat något eller vad är det bästa valet för mig?
Mvh
Jesper

Skulle säga att det beror på hur mycket du cyklar, jag skulle rösta för en heldämpad xc där du har låsning fram och bak på styret, enklet och smidigt samt att det blir roligare att cykla i skogen.

Neuron är ju en trail-hoj. Hade du tänkt en 100/100 isåfall eller lite mer modern "downcountry" med 120/110-120?
Ja precis jag vet, det var den första hojen jag köpte när jag började då jag inte riktigt visste själv hur/vart jag ville cykla.
Ja alltså blir det en heldämpad så är det ju Scott spark, Canyon Lux, Specialized Epic etc. Men jag ser inte riktigt behovet med att ha dämpning där bak för att cykla på grusväg? Känns mest som att mycket energi går ner i dämpningen?

Skulle säga att det beror på hur mycket du cyklar, jag skulle rösta för en heldämpad xc där du har låsning fram och bak på styret, enklet och smidigt samt att det blir roligare att cykla i skogen.
Ja det är ju ett alternativ. Men efter den erfarenhet jag har av min nuvarande hoj så ser jag aldrig när jag skulle låsa upp dämparen där bak, och då känns det väldigt onödigt att ens ha? För som sagt väldigt sällan jag cyklar på stigar med rötter etc🤔

Ja precis jag vet, det var den första hojen jag köpte när jag började då jag inte riktigt visste själv hur/vart jag ville cykla.
Ja alltså blir det en heldämpad så är det ju Scott spark, Canyon Lux, Specialized Epic etc. Men jag ser inte riktigt behovet med att ha dämpning där bak för att cykla på grusväg? Känns mest som att mycket energi går ner i dämpningen?

Nä ska du bara cykla på grusväg ska du ju inte ens ha en mtb. Men dämpningen bak är väll främst för stigarna?
Jag cyklar en del lätt stig på min gravel och den har ju bockstyre och ingen dämpning. Det går ju inte alls snabbt jämfört med mina gamla mtb men det går!

Låter ändå som en xc med typ 120 fram och möjlighet att låsa den helt från styret är optimalt för dig.

Ja det är ju ett alternativ. Men efter den erfarenhet jag har av min nuvarande hoj så ser jag aldrig när jag skulle låsa upp dämparen där bak, och då känns det väldigt onödigt att ens ha? För som sagt väldigt sällan jag cyklar på stigar med rötter etc🤔
Om det är så sällan du cyklar stig så kanske du ska sikta in dig på en gravel istället. Den mtb du har idag går knappt att jämföra med en heldämpad xc skulle jag säga.

Spontant skulle jag säga att du ska ha en hardtail av de två alternativen. Cykelvasan och MTB Vättern klarar du bra med en hardtail, samma sak med normala stigar. Jag kör, som nybörjare med 4 år stig i benen, med helstelt i Sicklaskiftet och Hellas och har kört både Cykelvasa och MTB Vättern med samma cykel.

Den lilla dämpningen som lockout släpper igenom gör under för ryggen på lång pass. Där av kommer jag komplettera med en Topstone med lefty gaffel inom kort.

Jag tänkte samma, ”låst” bakdämpare är inte samma sak som att trampa hardtail, även om olika hardtails också kan vara otroligt olika styva. Bästa är ju att prova en lämplig Cykelvasahardtail på dina vanliga grusvägar/stigar! 👍

Något jag vägde in i valet av cykel när jag gick från FS till HT var framtida service- och ev rep.kostnader. Dämpare och lager är knappast underhållsfria eller billiga. Det blev en HT och jag har inte ångrat mig.
/steen

Tillbaka
Topp