Köpa heldämpat

Skeebum

Medlem
Köpa heldämpat
Hej

Jag var med på "Utflyckt" i Tysil idag.
Jag provade några heldämpade, och kom fram till att det är dags att byta ut min stela.
Jag söker en cykel att cykla stig, grusväg. Men även lättare DH banor. Typ här i Trysil eller Lindvallen. Dvs en allmountain antar jag.

Jag testade en Merida one-twenty. Den kan jag köpa med 25% rabatt, dvs ca 15 000:-.
Jag testade även en Canyon, vet dock inte vilken modell. Men tror att det var en Spectral.
Har dock hittat Nerve, på deras hemsida, som ligger i rätt pengar för mig.

Dock han jag inte testa någon annan som tex Scott eller Gigant.

Har ni några bra tipps?

Köpa heldämpat
Jag cyklar ungefär samma saker som dig och är väldigt nöjd med min Nerve! Det finns mig veterligen ingen perfekt cykel för allt det du skriver och det du får bestämma dig för är trampeffektivitet och rapphet samt vikt kontra hur bra den är utför. (När du nämner din budget kan vi stryka Canyon Strive som man kan ställa om geometrin på on the fly, en lätt sådan ändrar ju spelreglerna något).

Köpa heldämpat
Skeebum sa:
Ingen åsikt om Meridan, den har 20mm längre slaglängd på dämparna.

Eller Scott?

På detta forum anses Scott o Merida precis som många andra märkescyklar vara överprisade och med generellt fel/lågt spec'ade komponenter.

Om det är en AM-hoj du söker så brukar dom ligga mellan 140-160mm i slaglängd, många har även möjlighet att låsa dämparna när det ska trampas grusväg.

Dock finns det några moderna aggressiv stigcyklar, så som Kona Hei Hei eller Spech Camber Evo som nog skulle klara jobbet som allt i allo.
Fast roligast kommer du ha på två hojar, dvs behåll HT o skaffa en trygg o stabil DH-släde (beg. kanske)...

Tillbaka
Topp