Köpa hydraulbromsar med lång slang, eller på meter kanske?

peffen

Medlem
Jag ska köpa en lastcykel där jag sen ska sätta dit hydraulisk skivbroms fram. Har inte mätt än då jag inte ens har cykeln men vanliga standardmått räcker inte. Hur gör man då? Jag har shimano slx innan så är väl smidigt om man kör samma.

Köper man broms/paket som vanligt och sen byter till lång "slang"? Vad kallas detta om jag vill köpa på nån nätbutik? Finns det begränsningar hur långa man kan ha? Rimliga siffror alltså, typ 3m eller så.

Jag har ingen aning om hur man brukar göra när man ska ha långa slangar till sina bromsar.
Men Jagwire har iaf 3 meters slangar: https://goo.gl/Zvyxft (länk till Bike24 med en massa hakparenteser som inte funkar på happy utan en "förkortare")

Standardlängd som lös slang är nog 1,7m och 2,4m men handlare kan säkert fixa servicepack på tio meter eller så.
Lär ju bli svajigare med ökad längd för vare sig oljan eller höljet är överdrivet stumt.
Men vad är alternativet?

Slang på löpmeter finns att köpa. Jag gissar att det är till en lastcykel eller motsvarande och jag tror inte att det extra flexet jämfört med en bakbromsslang på 1,5 m kommer att vara allt för störande.

Skicka ett PM till NLC om inte han nappar på den här tråden, tror han kör något motsvarande på en Bullitt.

Vernersson sa:
Jag har ingen aning om hur man brukar göra när man ska ha långa slangar till sina bromsar.
Men Jagwire har iaf 3 meters slangar: https://goo.gl/Zvyxft (länk till Bike24 med en massa hakparenteser som inte funkar på happy utan en "förkortare")
3m är ju ganska långt ändå. Får se nästa vecka, klarar man sig på detta så är ju problemet löst om den har rätt tjocklek? Står iaf Shimano på bilden på din länk. I annat fall behöver jag hitta nåt ställe som har per löpmeter.

Borde väl gå att få tag i något passande på typ Hydroscand eller liknande? Eller är jag överdrivet opimistisk då?

Sådana kedjor brukar ju kunna få fram diverse slangar och kopplingar.

Rattnalle sa:
Slang på löpmeter finns att köpa. Jag gissar att det är till en lastcykel eller motsvarande och jag tror inte att det extra flexet jämfört med en bakbromsslang på 1,5 m kommer att vara allt för störande.

Skicka ett PM till NLC om inte han nappar på den här tråden, tror han kör något motsvarande på en Bullitt.

"Jag ska köpa en lastcykel där jag sen ska sätta dit hydraulisk skivbroms fram."

Så vilda gissningar stämmer ibland!

Om man nu är orolig för flexande i slangen borde man ju kunna ha bromsledning (ja från dödsmaskinerna med fyra hjul) på en så rak och lång sträcka som möjligt?

HåkanC sa:
emmer sa:
Lär ju bli svajigare med ökad längd för vare sig oljan eller höljet är överdrivet stumt.
Fredagsskämt redan en tors? Eller börjat en dag för tidigt?
För det vet väl alla hur "svajig" oljan är i hydrauliska system?
Om inte har wikipedia skrivit lite om denna "svajighet": https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressibilitet
/Håkan
Och där kan man läsa innantill:
"En oljepelare som är fullständigt avluftad fjädrar c:a 130 ggr mer än motsvarande stålstav."
(Nu är ju en vajer ungefär 1.7ggr längre än längden så säg 75 ggr istället.)
"En hydraulslang (stålarmerad med 2 lager) /.../ förorsakar c:a 15 ggr så stor fjädring som den inneslutna oljevolymen."
(dvs lite drygt tusen gånger en ett stumt hölje, men nu fjädrar dom ju ~2%)
"Ett stålrör med väggtjocklek > 1/15 av innediametern har försumbar fjädring jämfört med den inneslutna oljevolymen."
(vilket väl alla intuitivt visste efter att ha sett en bil - 1/1000-del av att använda (riktigt bra) slang.)

Fast det där var ju en annan tråd (för ett halvår sedan ungefär).

Hör med närmaste Swedolbutik om dom har rätta dimensioner. Tillverkar kompletta bromsslangar medan man väntar.

emmer sa:
"En hydraulslang (stålarmerad med 2 lager) /.../ förorsakar c:a 15 ggr så stor fjädring som den inneslutna oljevolymen."
Precis!
Vilket tydligt visar hur verklighetsfrämmande det är att gnälla över oljans "svajighet" när det i verkligheten är hydraulslangen som är den kritiska komponenten.

Till TS
Om jag vore du skulle jag sätta de största skivor jag i praktiken kan får tag på, och plats med, på framhjulet (hjulen?)
Om sedan prova med lång, men vanlig, hydraulslang först
om det inte funkade skulle jag leta efter mer avancerade, dvs stummare, slangar.

/Håkan

En anekdot: För ett par år sedan försökte jag få tag på 3m slang. CRC och Wiggle hade en Hopeslang som metervara. Trodde jag ja, för från båda butikerna fick jag 3st 1-metersbitar. Wiggle erkände i alla fall att de gjort fel, medan CRC hävdade att det var 1-metersslangar de sålde.

Nu har jag ett problem som dök upp i huvudet före beställning.

Hur ansluter jag slangen till bromsoket?

Säg att jag köper denna slang då jag handlat på sidan förut:
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/hope-hose-black/rp-prod126

Uppe vid bromshandtaget är nog inga problem för det brukar ju även följa med prylar när man köper bromsar som är tänkt för att korta ner slangen. Men inte för det nertill. Det är nån koppling som man justerar med insexskruv vinkeln. Vad är det man köper? Om man väl hittar delen, ska den då pressas på slangen med specialverktyg?

pontus_pf sa:
Nu har jag ett problem som dök upp i huvudet före beställning.

Hur ansluter jag slangen till bromsoket?

Säg att jag köper denna slang då jag handlat på sidan förut:
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/hope-hose-black/rp-prod126

Uppe vid bromshandtaget är nog inga problem för det brukar ju även följa med prylar när man köper bromsar som är tänkt för att korta ner slangen. Men inte för det nertill. Det är nån koppling som man justerar med insexskruv vinkeln. Vad är det man köper? Om man väl hittar delen, ska den då pressas på slangen med specialverktyg?

Köp slang från jagwire eller superstars, där man köper till eller väljer det kit som passar just din broms. Så löser sig det problemet helt av sig själv istället :)

Aha tack såg nu du skrev det tidigare! Antar specialverktyg inte behövs då.

Hade dock vart smidigast att köpa från samma ställe, alltså där jag köper bromsarna (shimano slx) men hittar jag inte det så får det bli detta. Bara 3£ frakt verkar det som så inget problem så.

Vad är det för skillnad på 3 lager och 5 lager? 5 bättre? Smidighet är ju inte så noga på lastcykel.

pontus_pf sa:
Vad är det för skillnad på 3 lager och 5 lager? 5 bättre? Smidighet är ju inte så noga på lastcykel.
Ta det som verkar styvast (borde vara5-lager men det är inte att ge sig den på) för höljen som växer på diameter eller längd är samma sak som svampiga och sega bromsar.

För SLX funkar tex SM-BH59 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=33512;menu=1000,2,15,117;mid[931]=1;pgc[146]=18207 som bla finns i 2,4 m längd vilket har räckt och blivit över för min Bullitt, men om man riktigt lågt styre eller kort flak kanske även tvåmetersversionen funkar. Jag har inte bytt slangar själv utan lämnat det till min LBS och där har de haft rätt smådelar för att passa bromsoket.

Eller så köper du Jagwires Mountain Pro https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=52433;menu=1000,2,15,117;mid[224]=1;pgc[146]=18207 som kommer i 3 meter men då ingår inte adapterkit vilket gör att denna lösning blir nästan lika dyr som en komplett broms.

Ang olika bromsslangars styvhet har jag inte märkt någon större skillnad mellan fram (2 m plus) och bak (~1,6 m) eller mot mina MTBs (~1 resp ~1,6 m) men antingen beror det på att jag är totalt okänslig eller kanske att styvhetskänslan mycket sitter i hur bra avluftat systemet är och/eller bromshandtagets kvalisort. Ev "svampighet" eller "seghet" i bromsverkan har iaf aldrig upplevts som en begränsning för mig.

NLC sa:
Ev "svampighet" eller "seghet" i bromsverkan har iaf aldrig upplevts som en begränsning för mig.
Jämför fram och bakbroms på valfri hoj med RS505 eller RS585/685 - sen om det är en begränsning är en annan femma :-)

Kanske skiljer mellan LVG- och MTB-reglage? Har inte kört bockstyre med hydrauliska skivbromsar än... #konservativ

NLC sa:
För SLX funkar tex SM-BH59 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=33512;menu=1000,2,15,117;mid[931]=1;pgc[146]=18207 som bla finns i 2,4 m längd vilket har räckt och blivit över för min Bullitt, men om man riktigt lågt styre eller kort flak kanske även tvåmetersversionen funkar. Jag har inte bytt slangar själv utan lämnat det till min LBS och där har de haft rätt smådelar för att passa bromsoket.
Jag mätte förut och uppskattade då att jag behövde 2,6 m. Det är möjligt att 2,4 m kan räcka men om det ändå inte ingår några kopplingar på den slangen kan jag lika gärna köpa 3 m då det inte var dyrare.

Kan tillägga att jag inte beställt nån broms ännu. Jag har SLX innan därför jag tänkte kan väl fortsätta med det. Men om ni känner till nån frambroms som redan har 2,4m slang så tipsa gärna. Men det finns väl inte ändå utan är väl bakbroms.

pontus_pf sa:
Kan tillägga att jag inte beställt nån broms ännu. Jag har SLX innan därför jag tänkte kan väl fortsätta med det. Men om ni känner till nån frambroms som redan har 2,4m slang så tipsa gärna. Men det finns väl inte ändå utan är väl bakbroms.

SRAM Guide har vändbara handtag så dom passar på båda sidorna om det hjälper.

Kör också SLX på min Bullitt och köpte slang som metervara. Har satt 180mm skiva fram och tycker det funkar bra! Hade lite problem med att få tag på banjo fäste fram. Minns inte varför jag hade det problemet men jag höll på att byta komponenter ganska friskt i början. Minns bara att banjofästet skulle kosta lika mycket som hela bromsen så se till att få med alla kopplingar från början för annars kan det lätt springa iväg.

Jag kapar tråden. Var hittar jag en bromsslang till min bakbroms(XT 758)? De verkar ju kosta som en ny broms.

Jag köpte en ny slag till mina XT758-bakbroms för något år sedan. Jag blev rekommenderad en BH90. Med den nya slangen funkade inte bromsen ok. Greppunkten vandrade när man "pumpade" med bromshandtaget. Det kändes precis som att oljan var för trögflytande och han inte gå tillbaka islangen i samma takt som handtaget åkte ut. Sedan provade jag att späda oljan med 10%lacknafta. Då funkar bromsen perfekt.

Kanske ska jag prova med en BH59 som då har lite större innerdiameter? Det borde ju medge ett bättre flöde i slangen. Är det full kompatibilitet mellan BH59 och BH90. Dvs passar BH59 på en XT758?

Tillbaka
Topp