Köpa i butik vs Köpa online

Warngard1

Ny medlem
Jag är en cyklist som har MTB intresse av och på och har ägt 2 MTB de senaste åren och sedan sålt när intresset svalnat. Nu är det dags igen då intresset vaknat igen.

Ska köpa cykel snart igen och funderar på om jag ska beställa online som sist och få en lite finare cykel eller köpa i butik och få en sämre cykel.

Fördelen enligt min pappa som tävlat i cykling i 25+ år sitt liv är att om jag köper i den lokala butiken och är "lojala" mot dem så får jag bra priser på service och tillbehör när jag behöver det.

Problemet är att han vill alltid kränga dyrare märken så jag får en väldigt mycket sämre cykel för pengarna än om jag köper en Canyon på internet tex.

Någon som har något råd att ge?

*BTW: Denna gången när intresset svalnar igen, för det gör de alltid efter några månader så kommer jag inte sälja cykeln då jag förlorar så mycket på det.

Köp på Biltema eller Cykelringen. Du får ingen service alls. Inget kaffe. Och när du tröttnar om ett par månader så gör det inget för då är cykeln ändå skrot. Win-Win.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> På den tiden då din pappa tävlade var nog inte
> internethandeln så stor.

förvisso men han tävlar fortfarande...

Är så kluven, dels känner jag mig lurad när jag köper dyrare märken med sämre komponenter för samma pris som en topputrustad Ful/Fin Tysk men samtidigt så är jag lika MEK-Kunnig som en femåring så jag behöver verkligen servicehjälp av alla de slag.

Det är lite old school att hoppas på bra priser för att man är stamkund. Är man ute efter låga priser så är det internethandel som gäller. De lokala handlarna kan inte matcha vare sig utbud eller pris, och priset med de omtalade stammisrabatterna kommer vara högre än vad priset är på internet.

Poängerna med lokala handlaren är mer personlig service, möjlighet att få hjälp med vad som passar och inte passar osv.

Warngard skrev:

> Är så kluven, dels känner jag mig lurad när
> jag köper dyrare märken med sämre komponenter
> för samma pris som en topputrustad Ful/Fin Tysk
> men samtidigt så är jag lika MEK-Kunnig som en
> femåring så jag behöver verkligen servicehjälp
> av alla de slag.

Din pappa borde väl vara hyfsat mekkunnig efter 25 års tävlande..(?)

Kän inte dig lurad. Det kostar att driva en butik och det kostar att vara en distributör. Den konsument som betalar en butik för en vara eller tjänst gör sitt för att hålla butikerna och distributörerna igång.

Det kan diskuteras om hela modellen med så många mellanhänder som kräver sin del av vinsten är fel, men den kommer att förbli så länge det finns tillverkarna som vill fokusera på tillverkning istället för distribution, distributörer som inser värdet av att hålla butikerna vid liv och kunder som är villiga att bära kostnaden för möjligheten att kolla på saker på riktigt, köpa över disk och få sina service-ärenden hanterad utan att behöva skicka iväg cykeln.

Vet man vad man skall ha, är tillräckligt påläst och vet vilken geometri man vill ha så finns det ingen anledning att gå till en handlare.

Behöver du hjälp så tycker jag inte det är mer än rätt att gå till en handlare och handla där.

Jag kunde ingenting, hamnade på Happy, lärde/lär mig massor, köpte i Tyskland över internet och fick 30-40% rabatt på grejorna.

selstam skrev:
> Jag kunde ingenting, hamnade på Happy,
> lärde/lär mig massor, köpte i Tyskland över
> internet och fick 30-40% rabatt på grejorna.

Happy är troligtvis ett större hot mot alla LBS:er än själva internethandeln...

Hotet mot den delen av butikernas verksamhet är kunskap. Happy är bara en av portalen till denna sorts upplysning.

Det är inte så att de allra bästa grejer eller priser fanns en gång att hitta i svenska cykelbutiker och att kunskapan har urholkat affärsmodellen.

Oskar skrev:
> selstam skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag kunde ingenting, hamnade på Happy,
> > lärde/lär mig massor, köpte i Tyskland över
> > internet och fick 30-40% rabatt på grejorna.
>
> Happy är troligtvis ett större hot mot alla
> LBS:er än själva internethandeln...

Om priset i enkronor är det viktigaste så är ju internet förmodligen givet, dock inte alltid, lbs kan ibland matcha eller komma nära om man diskuterar med dem, våga förhandla !

Att värdera service & support i kronor är ju skitsvårt men för mig är det värt en hel del. Funkar inte hojen, tjena, jag tar en kaffe medan du fixar detta alt lånar en hoj tills det är klart, eller packa ned skicka, vänta ( oavsett hur bra service de har får man vänta )... När man väl står där och har strul så är min uppfattning att man inte skulle "snålat" när man handlade, sen är jag ju en 40 årig gubbe med mer pengar nu än för 20 år sen... som alltid två sidor av ett mynt

lbs får 80 % av min business, coola kläder etc blir nätet.

Med pengarna man sparar på internetköp kan man betala LBSen för service. Eller köpa verktyg och fixa själv (inkl ev. läropengar i form av söndermeckade prylar). Fast när man har lite koll på meckandet upptäcker man förhoppningsvis ev. problem innan de blir stora och dyra. Justering är billigare än reparation.

När det gäller nyköp blir det svårare ju mer cykelnörd man blir. Om LBSen måste beställa hem exakt vad jag vill ha kan jag väl lika gärna beställa själv?

Äh, köp över nätet om du nu inte råkar ha lyxen av att bo nära en av de väldigt få butikerna som kan lite om mer avancerade cyklar. Det där med service o så vidare som man skulle få vid köp av cykel är otroligt överskattat.
Hitta sedan en bra verkstad som kan hjälpa till med de reparationer och service som behövs allteftersom på cykeln. Är de duktiga så är det värt att betala för!

Jag gör vad jag kan för att stödja lokala butiker. För att jag gillar att de finns till hands när det kniper. Men när det gäller just cyklar så har jag blivit lite rådvill. När jag beställde min senaste cykel så skillde det 9k vid beställningsögonblicket mellan nätet och butik, på exakt samma cykel. I slutändan sjönk butikspriset något men skillnaden var fortfarande 6k.

Det blir en himla massa service för den mellanskillnaden.

Det andra är att de allra flesta butiker jag varit in i har visat förvånadsvärt lite kunskap om cyklar och viljan till service har varit sådär milt uttryckt. Allt från handlare som inte vetat om att det är skillnad mellan herr- och damcyklar till dom som tyckt att jag ska åla ner mig i cykelkläder som är tre nummer för små.

Den typen av affärer är jag inte så sugen på stödja.

Så valda delar handlar jag från nätet med relativt gott samvete numera.

/Freddo

Jag tror att både Internet handel och LBS kommer att överleva, då de har sina egna nischer. Själv handlar jag både på Internet och hos LBS, och jag tycker det inte är pinsamt att rulla in något köpt på Internet hos min LBS om det är något som jag behöver hjälp med (jag betalar ju för de tjänsterna). Dessutom köper man också något extra när man ändå går dit dessutom :)

Fördelen med att handla från Internet är att utbudet är mycket större. Så att köpa delar är väldigt enkelt, dock skulle jag inte göra det om jag inte planerade att skruva fast dem själv på cykeln. Att köpa cyklar på Internet är lite svårare, men har man cyklat ett tag och kan jämföra geometrin på en liknande cykel så är det inte så mycket "grisen i säcken" man köper.

Dessutom är det mycket lättare att köpa fel MTB hos LBS:en än LVG, då man oftast bara får cykla en sväng på parkeringen med MTB:n.

Man kan göra saker på många sätt, cykelhandlar`n är viktig på många sätt speciellt när saker handlar om tidsnöd. Saker kan gå sönder och har man en bra relation med denna brukar saker och lösa sig ..
Det man kan göra är och hitta hojar som är aktuellt för inköp, båda från nät och lokalt,
skriv ut detta ring din handlare och *boka* en tid för cykel snack förklara att du önskar köpa en cykel men är vilsen. I så mån får du en tid utan stress och visa vad du har tänkt och ger han en möjlighet och komma med sitt.
På så sätt skapar du dig ett personlig förhållande med denna ( Ni kanske gifter er i slutet ) kanske bästa lösningen är att du köper ram och gaffel från nätet och han ställer upp med resten .. Många möjligheter men viktigaste av alt är och få en dialog med handlaren, dom flesta är medvetande om hur stor nät handeln är men här ger du han en bit av kakan ändå och du har service på toppen .

Är ett personligt syn från min sida är lbs själv , men handlar en hel del från nätet ändå ..

Fikasvettot skrev:
> När det gäller nyköp blir det svårare ju mer
> cykelnörd man blir. Om LBSen måste beställa hem
> exakt vad jag vill ha kan jag väl lika gärna
> beställa själv?

Mycket sant. Så kräsen och insnöad som man kan vara när det gäller många komponenter och tillbehör känns det i många fall inte som ett alternativ att "blanda in" LBSen..

Sedan, för att det ska gå med marginal snabbare att få tag i något hos LBSen jämfört med via nätet krävs det ju att man har tid och möjlighet att ta sig dit (ligger kanske inte runt hörnet). Innan jag kommer dit kan jag mycket väl ha hunnit få hem det jag söker från nätet till runt halva priset..

Om jag inte har fel för mig så bor Warngård i Ystad, där har vi Skånes största cykelaffär. Med ett sortiment som förmodligen är bland Sveriges bästa.
Ja det kostar mer att handla i affär, men det är betydligt närmare och lättare att besöka handlarn om något strular.
Just nu har han allt från enkla damcyklar till XX utrustade Epic s-works hemma.

Jag röstar på att stödja den lokala handlarn!!

S-works skrev:
> Ja det kostar mer att handla i affär, men det är
> betydligt närmare och lättare att besöka
> handlarn om något strular.
> Just nu har han allt från enkla damcyklar till XX
> utrustade Epic s-works hemma.

Fast det där är helt beroende på vilken handlare man har närmast. Och trots skalan från damcyklar till xc-racers är jag inte så säker på att något jag är intresserad av går att hitta där.

Warngard skrev:
> Någon som har något råd att ge?
>
> *BTW: Denna gången när intresset svalnar igen,
> för det gör de alltid efter några månader så
> kommer jag inte sälja cykeln då jag förlorar
> så mycket på det.

Köp något bra begagnat?

Edit: boknstvr

Senast ändrad: