Köpa kullager kulor

Skruff

Aktiv medlem
Köpa kullager kulor
I vanlig ordning öppnade jag ett frihjul utan varken hink under eller magnet tillhands. Säkerligen 10-20 kulor flög sin väg i en redan rörig verkstad.

Jag mätte kulorna och fann diametern ligga mellan 2-3mm, gissningsvis 3/32" kulor?

Huvudfrågan är nu, var beställer ni kullagerkulor när det behövs?
Fann några på bikester, eller om det var cykelgear, men 5 kr/kula tyckte jag lät dyrt.

Skulle gärna köpa ett paket om 20 - 50 stycken.

Köpa kullager kulor
I vanlig ordning öppnade jag ett frihjul utan varken hink under eller magnet tillhands. Säkerligen 10-20 kulor flög sin väg i en redan rörig verkstad.

Jag mätte kulorna och fann diametern ligga mellan 2-3mm, gissningsvis 3/32" kulor?

Huvudfrågan är nu, var beställer ni kullagerkulor när det behövs?
Fann några på bikester, eller om det var cykelgear, men 5 kr/kula tyckte jag lät dyrt.

Skulle gärna köpa ett paket om 20 - 50 stycken.
De säljs oftast i gross,144 st, för en billig peng men 3/32" är inte så vanligt, hittade ingen som sålde i Sverige. Jag har gjort så att jag tagit från en kasserad frikrans och fyllt på och det har funkat bra även om det är mot regelboken men lagren i frikransar är inte så känsliga.

Amazon säljer 600 st för 117 kr

Senast ändrad:
Köpa kullager kulor
De säljs oftast i gross,144 st, för en billig peng men 3/32" är inte så vanligt, hittade ingen som sålde i Sverige. Jag har gjort så att jag tagit från en kasserad frikrans och fyllt på och det har funkat bra även om det är mot regelboken men lagren i frikransar är inte så känsliga.

Amazon säljer 600 st för 117 kr

Ja, men jag kanske gör samma då. Bara ett hel*ete att få av gamla kransar ibland..

Tar du olika typer av fett på kulorna kontra låsmekanismen i frihjulet?
(Alltså de där två tänderna som fälls ut när kedjan driver på och låser hjulet med kuggarna.)

Senast ändrad:
Köpa kullager kulor
Ja, men jag kanske gör samma då. Bara ett hel*ete att få av gamla kransar ibland..

Tar du olika typer av fett på kulorna kontra låsmekanismen i frihjulet?
(Alltså de där två tänderna som fälls ut när kedjan driver på och låser hjulet med kuggarna.)
Jag har bara packat om frikransar men mekanism är typ likadan på freehubs. Jag tog samma fett till låsklackarna som till kulorna men det är ett ganska mjukt fett och jag tog väldigt tunt, tar man mer är risken att klackarna inte låser ett misstag jag gjorde första gången och det kan förstöra klackarna. Rekommendationen brukar vara att använda olja och inte fett.

Köpa kullager kulor
Jag tycker det beror på hur dyrbart frihjulet är, kostar de lösa kulorna lika mycket som ett helt nytt frihjulsnav är det inte rimligt att lägga så mycket på nya kulor. Lagren i frihjulsnavet belastas väldigt lite och slits normalt inte heller mycket.

Men för andra lager är det ett big no, det är också därför det är noga att hålla kulorna i hjullagren för var sida av navet för sig och inte blanda dem.

Köpa kullager kulor
Jag tycker det beror på hur dyrbart frihjulet är, kostar de lösa kulorna lika mycket som ett helt nytt frihjulsnav är det inte rimligt att lägga så mycket på nya kulor. Lagren i frihjulsnavet belastas väldigt lite och slits normalt inte heller mycket.

Men för andra lager är det ett big no, det är också därför det är noga att hålla kulorna i hjullagren för var sida av navet för sig och inte blanda dem.
Går ju köpa kulor rätt billigt från ebay - jag har haft tur och fått rimligt bra kulor, men såklart att det är en chansning. Men när svenska kullagergrossister tar 8 sek/kula så är det värt att chansa.

Tillbaka
Topp