Jag har funderat på samma sak som du. Nu är jag ingen expert men rådet jag fått är att satsa på en bra aluminium-ram hellre än en billig kolfiber.
Canyon (www.canyon.com) har bra cyklar. Kika gärna på Ultimate AL 8.0 eller Roadlite 7.0.
Dock gäller det att veta vilken ramstorlek och vilken geometri (förhållandet och längden på dina kroppsdelar) som passar din kropp. Det kan göras genom en så kallad "bike-fit" hos din lokala cykelhandlare (i bästa fall). Dom brukar ta en slant för det men det kan vara värt det.
Om du känner att du bara vill köpa en cykel du har fått klämma och känna på kan Scott vara ett bra märke.
Scott (www.scott-sports.com) har en modell som heter Speedster s10 eller s20 som kan vara aktuell.
Ett annat omtyckt märke är Cube (www.cube.eu) där modellen Peleton SL kan vara något att titta på.
Bianchi (uttalas "Bi-ann-ki") är ett italienskt cykelmärke som producerar vackra, omtyckta cyklar. Dom finns på Bianchi café and cycles i Stockholm (
http://bianchicafecycles.com/) där du kan få provsitta och prata med människor som också är insnöade på deras cyklar.
Jag tycker att du som förstagångs-köpare ska handla i en cykelbutik där du kan klämma, känna och fråga om din cykel. Du kan behöva en del stöd i början och en riktig cykelhandlare är oslagbar jämfört med ett forum (no offence, happy. :).
Det finns en uppsjö av märken och typer. Viktigast är att du hittar "rätt". Leta också upp andra som cyklar i ditt närområde. Delad glädje är dubbel glädje.