Köpa lätt cykel

Antoon1

Medlem
Köpa lätt cykel
Har lyckats skrapa ihop en budget på 85k och undrar vilken cykel man ska köpa.
Fokus på vikt och inte aero.
Tar gärna emot förslag.
Har 16 mil till närmaste lbs så det får bli internethandel

Köpa lätt cykel
Om du har skrapat ihop så mycket pengar tycker jag du ska ta det lite lugnt. Surfa, fundera och skaffa dig en magkänsla för vad DU vill ha. Missens tips om att ta en liten del av budget och göra en roadtrip för att klämma och känna är jättebra.

Det här kommer bli den sämsta affär du gör, om man tänker procentuellt värdetapp. Så se till att du är riktigt kär i hojen innan du cashar!

Köpa lätt cykel
Freddie L sa:
Om du har skrapat ihop så mycket pengar tycker jag du ska ta det lite lugnt. Surfa, fundera och skaffa dig en magkänsla för vad DU vill ha. Missens tips om att ta en liten del av budget och göra en roadtrip för att klämma och känna är jättebra.

Det här kommer bli den sämsta affär du gör, om man tänker procentuellt värdetapp. Så se till att du är riktigt kär i hojen innan du cashar!

+1

Kunde inte uttryckt det bättre själv. För så mycket pengar ska den sitta som gjuten.

Köpa lätt cykel
Helt klart bättre att klämma på jojken innan, men har väldigt svårt att komma iväg på långturer för att kolla på cyklar
Har stor beslutsångest
Har kollat på Bmc Cannondale och focus men har bara ”interneterfarenhet” av dom

Köpa lätt cykel
Antoon1 sa:
Helt klart bättre att klämma på jojken innan, men har väldigt svårt att komma iväg på långturer för att kolla på cyklar
Har stor beslutsångest

Du har ju en svindlande summa pengar att lägga på en hoj. Hade jag varit du hade jag inte spenderat dem på en "svenne" hoj som cannondale, Scott eller specialized m.m. Missförstå mig rätt, det är kanonhojjar, men köp nånting lite med hjärtat för fan.=)

Du är ju och tallar på en prisgräns som gör det möjligt att bygga en fet hoj från grunden, eller köpa något fett från Colnago (en c64 disc?) eller få en ram byggd åt dig i något sexigt material (Berk, Speedvagen, Field cycles, Filament osv).

Du har ju råd att gå custom ju!

Köper du en BAUM cykel så är du en hjälte i mina ögon!=)

Köpa lätt cykel
En av de lättaste ramar tidningen Tour har testat var
AX Lightness Vial evo D Di2 http://www.ax-lightness.de Ram (i strl: L) / gaffel vägde endast: 693g / 285g
Den var inte endast lätt utan även bra i övrigt, här finns det testet: http://www.tour-magazin.de/komponen...ahmen-ax-lightness-vial-evo-d-di2/a36981.html
Men det är några år sedan, 2015, och modellen verkar inte finnas kvar. Troligen är dagens aktuella modeller minst lika bra(och lätta), det skall även gå att få måttillverkade ramar.
Men de är inte gratis så frågan är om ens 85k räcker.

/Håkan

Köpa lätt cykel
AlfaAlfa sa:
Antoon1 sa:
Har stor beslutsångest

Köper du en BAUM cykel så är du en hjälte i mina ögon!=)
+1000

En absolut drömhoj! För mig också.
Men inte lätt-lätt, och kräver ju lite mer insats än bara en hög med pengar.

Köpa lätt cykel
Spendera 20-40 på att komma iväg på långturer istället,
Jag menar att skillanden i cykel mellan en cykel på 50 och en på 85 är så marginell att du får bra mycket mer totalkvalitet med en katalogcykel för 50 och ett par långa resor till södra Europa.
Sorry if Im boring, men föreställ dig själv på en landsväg i Sverige med det kalla regnet strilande ner på dig och det blöta vägdammet ätandes dina keramiklager och samma datum dig själv brytande din lika lätta supersix för sista branten i en svalkande medelhavsbris med 1000 höjdmeter att rulla ut innan du kommer fram till hotellet.

Köpa lätt cykel
Der Kaiser sa:
Spendera 20-40 på att komma iväg på långturer istället,
Jag menar att skillanden i cykel mellan en cykel på 50 och en på 85 är så marginell att du får bra mycket mer totalkvalitet med en katalogcykel för 50 och ett par långa resor till södra Europa.
Sorry if Im boring, men föreställ dig själv på en landsväg i Sverige med det kalla regnet strilande ner på dig och det blöta vägdammet ätandes dina keramiklager och samma datum dig själv brytande din lika lätta supersix för sista branten i en svalkande medelhavsbris med 1000 höjdmeter att rulla ut innan du kommer fram till hotellet.
Är fin cykling där jag bor, lite bilar och relativt bra vägar fast kort säsong.
men det låter faktist som en bra tanke ändå.

Köpa lätt cykel
Kanske en Sarto Asola. Ramvikt 700 gram å customgeometri.
https://www.sartoantonio.com
IMG_6916.jpg

Köpa lätt cykel
Lätt val:

https://www.reillycycleworks.com/collections/carbon-fibre-frames-bikes/products/600sl

När du slantat upp de ca 40.000 för ramen har du ju lika mycket kvar till komponenter, eftersom allt byggs på beställning så kan du ju få den custom både i mått och färg, chansen att du möter någon annan i sverige med samma hoj är dessutom minimal.

Men annars kan du ju oxå göra som andra föreslagit, köp en vettig hoj som klarar minivikt för UCI, lättare än så är ju ganska onödigt, sen använder du resten av pengarna för att ha råd att vara ledig och cykla.

Köpa lätt cykel
Har en canyon endurace som är en bra hoj fö.
Vad jag vill ha vet jag inte ens själv, ha ju fått många förslag här.
Men det blir nästan svårare ju mer förslag man får :p
Hittade en super six black inc i rätt storlek till bra pris men dom blev slutsåld

Köpa lätt cykel
om du inte har egen gedigen kunskap och erfarenhet, och dessutom saknar möjlighet att provköra cykeln ifråga skulle jag satsa på en erkänd pre-internet pre-kina tillverkare som verkligen vet hur ergonomin i en harmonisk cykel skall kännas.

det är lätt att med stor budget snickra ihop ram och komponenter till ett attraktivt gram-värde, en helt annan sak att skapa ett musikinstrument med attraktiv klang i varje molekyl.

och som känns som en del av dig och inte tvärtom.

Köpa lätt cykel
Köpa lätt cykel
Tillbaka
Topp