köpa MTB i 3000-4000:-klassen!!!

• Trådstartare Trådstartare böjjarn
  • Start datum Start datum
jag tror inte att det ska vara några problem med mekandet på en MTB, har mekat ganska mycket med motorcyklar typ bytt kolv ,koppling, ställt ventiler osv så det ska förhoppningsvis inte vara nåt problem.
Tror att jag väljer bort vår svenska bilfirma (som knappt har bildelar kvar i sortementet)....
Frågan är bara vilken av Corratec och Marin cykeln man skall köpa! det är ju samma pengar... Vad tycker ni
som är "härdade i rumpan" redan????

=David Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jobbig prisklass med mycket skräp.. Den här skulle
> jag dock kunna tänka mig själv och den skulle
> passa dina behov perfekt. 330 pund är oslagbart..
>
>
>
>
> Mvh David
>

Jag tycker också att den verkar helt ok för den slanten och dessutom är den en av få cyklar som blivit föreslagna som verkligen ser ut som en cykel.

[edit]Böjjarn om du kan hosta upp en tusing till så kan en sån här bli din http://www.canyon.de/mountainbikes/index.html?b=64 en bra cykel genomgående, kanske lite hypat med XT bakväxeln men helheten är myckte prisvärd.

Senast redigerad av en moderator:
Det verkar som summan 3995:- är VÄLDIGT förekommande nu, o den passar mig....det har ju vart en del cyklar i den prisklassen i denna tråd.
Nu har jag uppmärksammat ännu en aktör i 3995:-klassen. En gammal trokärnare, nämligen en CRESENT med deore vxl!Finns i reklamen från teamsportias cykelbilaga. Det är ju ett känt märke iaf, det finns även flera MTBs i reklambladet i den prisklassen, dock ej cresent.

Om man tar denna länk:

http://www.corratec.com/NEU_09_04/images/downloads/bigbikes/zip/XV_DEORE.jpg

så kan man förstora den nere i högra hörnet, så får man en ganska klar bild av komponenter osv
tex om det är ok styrstolpe bak/fram vxl reglage reomsar osv....... denna cykel kan man få för 4000:- och är en -05a tillverkad i tyskland tror. vad tror ni om det? fakta:

Modell X-Vert Deore
Seiten im Katalog (JPG) -1- (0.29 MB)
Artikelnummer BK 10027
Bikebeschreibung Fun Hardtailbike: Der Einsteiger mit sensationellen Preis-Leistungsverhältnis .Neue radikale Rahmenform "one size bigger" für perfekte Balance zwischen Sprüngen & Singletrail. Lockout. Shimano Deore (27Gg)-Gruppe.
Rahmen Biometric Triangle Technologie,Aluminium 7005
Größe cm 38, 43, 46, 49, 52, 55
CSS 2, 3, 4, 5, 6, 7
Farbe mattblaugrau/mattblau
Gabel RST Gila SL, 1 1/8", 100mm Federweg, Lockout
Schaltwerk Shimano Deore
Umwerfer Shimano Deore
Schalthebel Shimano Deore
Bremshebel zzyzx
Bremsen zzyzx
Kettenradgarnitur
Innenlager TH BB 7420 ST
Pedale corratec MTB
Cassette Sram PG 950
Kette Sram PC 49
Felgen zzyzx MT22
Reifen corratec Ground Grip 2.3/2.1
Schläuche corratec
Speichen DT Champion 1.8
Steuersatz TH 855
Sattelstütze zzyzx Alu 30,6x350
Sattel Selle Royal New Mach
Sattelklemme zzyzx
STVZO
Dämpfer
Features 100mm Federweg mit Lockout,2cm Aluminium Spacer

Det enda som talar för den framför Biltemas är att man kan välja storlek. Komponentmässigt är det hugget som stucket, fast jag misstänker att Biltemas fälgar är bättre. Snyggare klistermärken på gaffeln på Biltema.

Å fan, det är så! Man blir lurad av bilder...tyckte corratecen såg exlusiv ut när man förstorade upp den. det är väl "dekaltrimmningen" man luras av kanske, jag vet inte!

ramen är tvådelad så den går runt dämparen på varje sida och dämparen sitter skruvad på respektive sida. Dämparen är en luftdämpare som går att justera både med lufttryck och genom att skuvas i sitt fäste.

Jag har själv en AirTech Twister från 2004 och jag är helnöjd.

Corratec ÄR exklusiva handbyggda cyklar sammansatta av överkvalificerade tyska ingenjörer i respektabel ålder. Jag har själv varit i fabriken och fått ta varenda medarbetare i hand. De är grymt seriösa och är väldigt stolta över sina modeller. :-)

Enda själet att vi säljer dem så billigt är att vi försöker få upp volymen av sålda Corratec-cyklar i Sverige för att öka kännedomen om märket bland svenska cyklister.

Mvh,
Gustav Enocksson
Wallén Sports (distributör av Corratec i Sverige)
www.wallensports.se

Sammansättningen är visserligen viktig, men vad är det för ram på en X-vert Deore?

Sen undrar jag vad som utmärker en handbyggd cykel. Vad står egentligen bakom de orden? Vad är motsatsen?

X-Vert har en ny ramkonstruktion som Corratec kallar för Biometric Triangle Technologie, Aluminium 7005.

Se bild för bättre beskrivning:
XV_DEORE.jpg

När jag pratar om en handbyggd cykel tänker jag närmast på ramen. Corratecs ramar är handbyggda och håller mycket hög klass. Val av delar och sammansättning är inget som lämnats åt slumpen heller och totalt sett så är Corratec-cyklar specialcyklar utvecklade för respektive målgrupp utan kompromisser.

Corratecs styrka är annars utvecklingen av innovativa tekniska lösningar för vilka de vunnit massor av priser och nomineringar de senaste åren.

Corratec själva beskriver sig så här:

Individual Bikes for Special Needs 
* No standard bikes with standard frames or standard Shimano equipment existing
* Unique and attractive design
* Outstanding and fast moving bikes
* Lite Ride Tech - The coexistence of low weight and technology in the building of bicycles - The easiness of riding
* A bike for every customer and for every need: from MTB`s and racing bikes to city- and wellness bikes

Se test på X-Vert Agressive här: http://www.corratec.com/NEU_09_04/downloads/bikesportnews_xvertaggressive.pdf

corratec.se Skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag pratar om en handbyggd cykel tänker jag
> närmast på ramen. Corratecs ramar är handbyggda
> och håller mycket hög klass. Val av delar och
> sammansättning är inget som lämnats åt slumpen
> heller och totalt sett så är Corratec-cyklar
> specialcyklar utvecklade för respektive målgrupp
> utan kompromisser.

Är inte de flesta ramar handsvetsade? Å andra sidan, om de är robotsvetsade, skulle det vara ett tecken på lägre kvalitet?

Produktinformation tycker jag är trevligt att få på forumet, men när det bara är allmänt säljsnack betackar jag mig. När det gäller val av komponenter finns tillräcklig kompetens här för att avgöra om det lämnats åt slumpen eller inte.

"ny ramkonstruktion som Corratec kallar för Biometric Triangle Technologie, Aluminium 7005"

Wow ba, shit liksom.. fan va über-coolt. Biometric liksom! Är det kanske en utveckling av klassikern Biopace??

Ser att virarna till växlarna går under, undre ramröret på Xvert deore, de flesta märken jag kollat på har virarna ovanför det röret man inte vill slå i!!! varför går de under på corratec? en anl kan ju vara att om viren är i dåligt skick kan man få punka på pungen.....

Det finns argument både både för vajrarna på över och undersidan.

Över: Man skaver dom inte mot ramen om man bär hojen i toppröret.

Under: Man sätter isg inte på vajern.

Finns säkert fler...

I denna prisklassen hade jag nog prioriterat en cykel utan framdämpning om det går att hitta, som det tidigare länkades till en hoj i UK.

Tillbaka
Topp