Köpa ny cykel!

Valhalla

Ny medlem
Köpa ny cykel!
Sedan min ögonsten blev snodd har jag gått i tankarna vad som ska ersätta den. Lite grovt så hade den följande specs:

17 tum HT ram
Dämpare: Rock Shox J3
Växlar: Sram X-7/X-gen
Vevparti: Hone
Hjul: Alex Ace-18 med 475 nav fram och bak
Bromsar: Tektro v-bromsar
Pris: ~7600

Hur som helst. Jag gillade verkligen allt med den cykeln (utom de billiga bromsarna och bromshandtagen, som var "ok"). Dämparen var skön och hade returjustering och låsning. Växlarna samt vevarna tycker jag var guld, aldrig några problem. Hjulen var det inga konstigheter med.

Nu har jag funderat lite på att skaffa mig en Focus Fat boy 06 (http://evaldsmtb.jetshop.se/).
fo_FatBoy_ret06_3062.jpg

Kostar 7995 kr och har deore/LX och hydrauliska skivbromsar från hayes. Dämparen är dock lite "klen", en RST Gila Plus TnL. Tror inte den har returjustering, men det kanske går att byta till tjockare olja och därmed få långsammare retur..? Någon som har erfarenhet av denna dämpare? Köper jag den hojen så får jag alltså kanske leva med en dämpare som jag kanske inte gillar, men resten av cykeln lär vara rätt härlig. Sedan så har focus en annan hoj som ser lockande ut, "black hills" som är i stort sett samma som "fat boy", men med v-bromsar och en Rock Shox J3 dämpare i stället för RST:n och kostar 6995.
fo_BlackHills_ret06_3027.jpg

Frågan är ju om jag verkligen behöver skivbromsar? Har ju klarat mig bra med v-bromsar hittills. Vad tror ni? Någon som blivit "frälst" på hydrauliska skivbromsar som kan berätta? Hur är det med luftning och sådant?

Vad tror ni om dessa cyklar? Finns det kanske något annat märke som ger mer för pengarna? Jag kan verkligen inte lägga mer än 8000, det är absolut max. Tror jag får ut 6400 eller mindre på försäkringen, så det blir ju rätt mycket att lägga ut ändå. Begagnat är ett alternativ, men det är inget säkert kort i och med att jag inte vet vad som finns precis vid det tillfället då jag får pengarna. Helst vill jag ha nytt.

Senast redigerad av en moderator:
Köpa ny cykel!
Nu såg jag även denna:

http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=137_139_171&products_id=888
En Cube Acid Disc -06 för 7600 kr. XT/LX växlar, J3 dämpare, Magura Julie skivbromsar. I övrigt ungefär samma som Focus hojarna. Men denna hoj har ju egentligen allt jag vill ha. En dämpare jag känner till och gillar, bra växlar, hydrauliska skivbromsar. Och för 7600 kr dessutom!

Obs! fälgbromsar på bilden.
Acid_DISC%20-06.jpg

Köpa ny cykel!
Fasen vad trist! Att gå i nyinköpstankar är kul men att det beror på stöld förtar känslan lite =(

Först ang din fråga om bromsar:
Jag är frälst på skivbroms. Stoppsträckan påverkas inget för oavsett om du kör med v-broms eller skivbroms kan båda bromsarna skicka dig över styret utan problem. Känslan däremot... UJUJ! Skivbroms rockar! Att du slipper byta hjul varannat år är ju en bonus också. Jag har Hayes 9:or på tre hojar och ingen av bromsarna har strulat. De som sitter på DH-hojen var lite underliga till en början men det var en struntsak som löstes genom att bromsa pyttelite med hjulet borttaget.

Nu till dina hojar:
8 papp är lite för dyrt med en RST-gaffel (och ärligt så är J3:an inte så mycket bättre). Försök pruta en tusing och köp en ny gaffel på nätet för 1.600kr + frakt (dvs en MX Comp från Action Sports).
Jag tycker att den med skivbroms är ett smartare köp än den med v-broms oavsett om du får prutat eller ej. Att köpa hojen för 8.000kr och en gaffel för 1.800kr inkl frakt är ett helt ok pris men inget kap.

[edit]: Dött lopp mellan Cube och den där Focusen för 8 papp tycker jag. Lägg upp komplett spec på båda hojarna så blir det enklare att jämföra. Det viktigaste är dock känslan. Och skillnaden mellan LX och XT är så liten så ingen skulle kunna märka skillnad i ett blindtest

Köpa ny cykel!
Bifogar specs till båda cyklarna, rakt urklippt från respektive sidor:

Cube hojen:
ALU 7005
Rockshox J3 Poplock
X-ACT Rizer
Scape Alu Lite
Profile
Scape Light
Scape Active 3
Shimano 440
Shimano Cartridge
Shimano XT
Shimano LX
Magura Julie
Magura Julie
Shimano Deore
Shimano Deore HG50
Shimano HG 53
Rigida ZAC 19
Shimano Deore
DT Swiss
Schwalbe Fast Fred
(^svårt att veta vad som är vad när det inte står :) ^)

Focus hojen:
Ram: Focus Zero Stack 6061 PG
Gaffel: RockShox J3 lock-out, 100mm
Växlar: Shimano 27-vxl LX/DEORE
Bromsar: Avid Single Digit 3 V-Broms
Färg: Nepalsilver/loretta
Övrigt: Selle Italia sadel och Ritchey stolpe, stam m.m.
Vevarna är likvärdiga med ovanstående

Jag tycker cube acid verkar mycket mer prisvärd faktiskt. Och då får jag ju en dämpare som jag vet kommer göra mig nöjd. Jag gillar faktiskt J3 väldigt mycket och känner inte att jag behöver mer just nu. Fast jag tror den känslan skulle ändras om jag testade en riktigt bra dämpare. Men som sagt, jag kände mig aldrig missnöjd med min J3 så länge jag hade den. Däremot så kände jag hur usel min RST Omega T5 var, efter att jag bytt.

Köpa ny cykel!
Hoppas den finns kvar när jag har råd. Borde dröja ett par veckor eller så. Om en vecka ska jag till polisens hittegodsavdelning och kolla efter min hoj, samt få en stämpel på något papper. Därefter ska jag skicka in det pappret + kvitton och sedan är det bara att vänta. Agh! Vill köpa nu! Vill! =(

Köpa ny cykel!
Vad fasen... Den finns ju inte i 17 tum.. bara 16 eller 18. Jag antar att det är bättre att ta den mindre i så fall? Frågan är ju bara om sadelstolpen räcker.

Köpa ny cykel!
Rekomenderar dig att köpa ett annat par däck till cuben också, Fast Fred är riktigt kul så länge det är torrt. När det blir blött är det dock inte alls lika kul.

Lycka till med köpet!

Köpa ny cykel!
Ringde här om dagen och snackade med en kille på Häggs. Riktigt trevlig var han och vi snackade bra länge. Han började mäta på 16 tums varianten på Cuben, samtidigt som jag stod med måttband och mätte mot en ram som jag vet fungerar hyfsat för mig, dock med kort styrstam. Något kortare och lägre var den - perfekt. Han bad mig mäta mitt ben, och kom fram till att sadelstolpen var lite på gränsen om man höjer den till max. Men sådant kan man ju enkelt skaffa nytt, eller kanske till och med få bytt mot en längre utan extra kostnad, om man har tur.

Nu hoppas jag bara att det finns någon 16" 06:a kvar när jag har råd. Fast 07 modellerna är på ingång, kanske så tidigt som i oktober, sa han.

Men om -06 är slut och -07 är för dyr eller dröjer väldigt länge, köper jag nog focusen och kör med RST dämparn nu i slutet på säsongen, och köper mig en "riktig" dämpare till våren (om det inte mot förmodan skulle vara så att RSTn känns ok). Med focusen så finns ju fördelen att jag kan sticka iväg och provköra eftersom den säljs i sthlm området, till skillnad från Cuben. Dessutom tycker jag faktiskt att den är snyggare. Den ser lixom lite "maffigare" ut. Men utseendet är ju sekundärt (eller bör i alla fall vara) :P

Tillbaka
Topp