Köpa ny framgaffel innan jag ens fått cykeln?

Oakenbeach

Ny medlem
Hejsan,

jag har de senaste två veckorna lurkat runt det har forumet och intensiv läst olika trådar för att samla så mycket information jag bara kunnat inför mitt första mountainbike köp i den vuxna världen.
Tidigare har jag cyklat mountainbike i skogen från 10 till 18 års ålder på en specialized FS för runt 10kkr. Den var nog ganska budget, men hade ändå deore och xt delar vilket tydligen skall vara helt okej. Jag cyklade då mer tekniskt med polare, vi utmanade varandra genom att hitta löjligt svåra vägar ner för berg och byggde stora hopp i grusgroparna där vi tränade 180s och andra grejer som vi trodde var mountainbiking. Som jag fått läsa mig till nu är detta inte alls det som mtb handlar om, utan här är det fart och låg vikt som verkar gälla?

Till slut köpte jag en KTM Ultra Sport 29" mest för att jag känner igen märket från min tid inom motorcross.
Länk: http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2946.179858/ktm-ultra-sport-29
Efter att jag klickat hem cykeln började jag researcha drämparen lite mer noggrant och inser då att den är fjäderbelagd. Så frågan är ifall det fortfarande är värt att betala 9kkr för en cykel utan luftdämpare. Kommer jag bli besviken, för min tanke är att cykla ganska extremt med den här cykeln, men samtidigt pendla till och från jobbet.

Jag har kollat lite på dessa tre:

Rockshox Reba RLT Solo Air / 100mm / Quick Release / 29" / Tapered / Inc PopLoc / White
Pris: 3222kr
Länk: https://www.merlincycles.com/rockshox-reba-rl-rlt-solo-air-forks-275-100840.html

Rockshox 30 Gold RL Solo Air Forks / 29" / 100mm / 9mm axle / Black
Pris: 2332kr
Länk: https://www.merlincycles.com/rockshox-30-gold-rl-solo-air-forks-29-108959.html

Allt detta är fortfarande grekiska för mig.

Mina frågor:
Är det värt att byta framgaffel innan jag ens fått cykeln?
Passar båda dessa gafflar KTM ultra sporten?
Vilken är mest prisvärd?
Kan man hoppa och droppa från höga höjder med coil suspension och hur skiljer sig luft här?
Skall jag avbeställa cykeln och hitta en helt annan istället?

Är tacksam för alla svar jag kan få från er som vet vad ni snackar om! =)

Senast ändrad:
Byte av gaffel kommer inte att göra cykeln mer lämpad för att cykla extremt, hoppa och droppa. Det är en ganska tveksam cykel till de sakerna. Men jag tror å andra sidan inte att det finns så mycket bättre i den prisklassen heller. Men någon annan kanske har något tips där.

Bäst är att köra ett tag och se hur det känns innan man börjar byta saker om man är osäker.

Om du är tveksam till cykeln innan du ens har fått den skulle jag avbeställa och hitta något som känns mer rätt från början. Ska du byta gaffel kommer du antagligen få köpa nytt framhjul också eftersom den som sitter på cykeln har QR (som inte är vanligt på bättre gafflar).

Edit: Fast nu ser jag att just dom gafflarna som du länkat till har QR så då blir inte det ett problem iaf. Jag skulle ändå köpa en annan cykel istället för att börja byta ut delar det första du gör.

Senast ändrad:
Det är flera meningar i TS inlägg som höjer mina ögonbryn med tanke på cykeln TS köpt.
"min tanke är att cykla ganska extremt med den här cykeln"
"Kan man hoppa och droppa från höga höjder"

Ska man köra "extremt" och "hoppa och droppa" med en cykel så är en hoj för 9k absolut inte rätt hoj för dig.
Då ska man gå in på en högre nivå, minst det dubbla i priset.

Köp riktiga grejer från början, för annars kommer det svida i slutet.
Man bör tänka på att en cykel som man gett 9K för kommer kanske bli såld för max 7k inom någon månad när TS känner att det är fel hoj och behöver uppgradera sig.

Okej, jag tänkte att man kanske kunde sälja av dämparen som satt på och få igen på mellanskillnaden medan den var ny.

Förstår att den kanske inte håller för det mest extrema, men eftersom jag tidigare lyckats göra rätt stora hopp med mina cyklar. Körde ju dämparna i botten var och varannan dag, krökte fyra set fälgar på ena som värst. Då har jag aldrig ägt en cykel som kostat mer en 10kkr. Så lite borde väl dagens cyklar klara?

Jag är 29 år gammal nu och inser väl samtidigt att man är mer dödlig idag. Jag vill nog cykla mer lugnt och sedvanligt, men vill ändå ha möjligheten att kunna välja hoppet/dropet som finns på de lokala mountainbike stigarna.

Senast ändrad:
Om jag inte vill gå över 12 tusen för tillfället. Kan det ändå vara ett bra köp?
Bör jag ändå byta gaffel till 30 gold dämparen, den verkar vara i samma size?
Bör jag ge denna en chans och anpassa min cykling istället. Jag kanske gillar stigcyklandet. Cykeln skall ju samtidigt användas som pendlarcykel till jobbet, vi har visserligen cykelhus att ställa den i. Men vill inte ha en cykel som blir stulen innan jag ens satt på låset.

Jag hade kanske satsat på något ännu billigare, som testcykel, och som pendlare, och sedan skaffat en heldämpad om 1-2 år.
Man får snabbt bättre koll på vad för grejjer man känner att man behöver.

Alternativt gör lite avkall på pendlandet, och försök hitta en begagnad stigcykel för motsvarande pengar?

Bifogar random exempel på billigare hoj. Sämre växlar, men aningen mer designad för aggressivt åkande:
http://www.chainreactioncycles.com/...9-vr-ht-bike-shimano-altus-2018/rp-prod159727

jofahjalm: Jag kan självklart köpa en annan cykel, min budget ligger på 12kkr.

N_sandstrom: Vad är det som gör den cykeln mer lämpad för ändamålet?

Är slutsatsen att den KTMn är helt värdelös?
Kan jag fortfarande ha trevligt i skogen om jag väljer att cykla på vanliga stigar och skippa stora hopp?
Jag har provar KTMn och tycker att jag sitter väldigt bra på den samtidigt som den är snygg. Och om jag köper gold gaffeln blir priset desamma om inte billigare än vad motsvarande med luftdämpning på stadium skulle kostat.

Jag har inte all tid i världen då jag sålde min bil förra veckan och behöver cykeln så snart som möjligt! =)

BYT CYKEL!
Cykeln du köpt är en gubbpendlare för dålig asfalt. Tämligen meninslös som mtb. Inte många rätt, och låter inte som ett passande verktyg för det du vill göra. Att uppgradera den till att bli funktionell går i princip inte, det är fel ram och hjulen passar inte på en riktig gaffel som inte har QR fram. KTM gör i mitt tycke usla trampcyklar, oavsett prisklass.

Din längd och vikt?

Senast ändrad:
Jag har svårt att se hur ”pendla till jobbet” och ”cykla ganska extremt” ska kunna rymmas bra i samma cykel.
Antingen har du en väldigt ovanligt väg till jobbet, eller så har du en ovanlig uppfattning om vad extrem cykling innebär.
Men det är klart ”extrem vårdslöshet i trafik” går säkert att kombinera med jobbpendling.
Köp en begagnad hybrid för nån tusenlapp för jobbpendlingen. Träna upp lite flås på den medan du sparar ihop mera pengar till lekhojen.
Åsså kanske du ska titta på kategorin ”dirt”hojar.
De skulle nog funka bra för grusgropsäventyr.

Oakenbeach sa:
Är slutsatsen att den KTMn är helt värdelös?
Inte värdelös.
Men en konstig kompromiss.
Både i sig själv och för ditt ändamål.
Den är mer terränggående än vad man behöver på en ”normal” pendlingsväg, men inte tillräckligt robust för stora hopp.
Oakenbeach sa:
Kan jag fortfarande ha trevligt i skogen om jag väljer att cykla på vanliga stigar och skippa stora hopp?
Kan du säkert.
Oakenbeach sa:
Jag har provar KTMn och tycker att jag sitter väldigt bra på den samtidigt som den är snygg. Och om jag köper gold gaffeln blir priset desamma om inte billigare än vad motsvarande med luftdämpning på stadium skulle kostat.
Cykeldelar är nästan alltid billigare när de ingår i en cykel.
Även om du byter till en trevligare gaffel har du fortfarande en lite konstig drivlina, småtråkiga bromsar och en ram inte avsedd att ta särskilt mycket stryk.

Sixten Fors: Jag är 187cm med ett grenmått på 83cm.

dabac: Jag vill ha en FS men de kostar ju hur mycket som helst. Jag tror inte jag har en skev bild. Jag har hållit på med alla möjliga extrem sporter, motorcross, kitesurfing, wakeboard, snowboard, bmx sedan jag var 10 år gammal. Varit gymnast och sedan instruktör. Det jag däremot inte har är den oändlig plånbok som ger mig möjligheten att köpa två cyklar för massa pengar. För mig har det aldrig handlat om vad man har för verktyg utan vad man har för attityd. Man har tom hoppat med damcyklar tidigare, inte optimalt men det går ju fortfarande. haha. Självklart har jag inte tänkt hoppa på hustak hela vägen till jobbet, där har jag tänkt cykla lugnt. Ville bara ha möjligheten att ta med cykeln ut i skogen på fritiden också och hitta roliga vägar ner för berg och stigar. Som sagt min plånbok är inte oändlig och det är knappt så att jag får igenom den här cykeln för tjejen som tycker att allt jag gör är jättedumt =D

Om vi struntar i extremåkandet då, det får bli en senare cykel som jag verkligen sparar till isf.

Att byta gaffel på denna verkar vara onödigt, så det hoppar vi också då.

Om jag ändå vill ha denna cykel till stig och pendling, ut till fiskesjöar osv. Hur är det med coil dämpare för en snubbe som mig på 83kg. Slår den tillbaka hårt så att man tappar grepp när det blir stökigt?

Skulle säga att Vitusen är mer lämplig för stigcykling, så får man ta smällen att den är lite jobbigt att trampa länge på.
För 12kkr så kan man ju tom skaffa en lite dyrare modell och lägga till en dropperpost.

Oakenbeach sa:
Sixten Fors: Jag är 187cm med ett grenmått på 83cm.
Då kan du säkert ha XL i de flesta fall, men även L kan funka.

Din KTM är en onödigt dyr pendlarcykel och en usel mtb. Du kan köpa en cykel för halva priset som ger dig lika lite funktion som KTM-cykeln.

Gubbgeometriram med 5x135 mm QR-axel
Vek skräpgaffel med 5x100 mm QR-axel
Smalfälgar
Snåldäck Rapid Bob Active
Deore 3x10 vevparti och framväxel
Alivio HG50 kassett
Alivio M396 bromsar
XT M781 bakvxl utan clutch, tre generationer gammal
Vanilj finishing kit

Oakenbeach sa:
Tidigare har jag cyklat mountainbike i skogen från 10 till 18 års ålder på en specialized FS för runt 10kkr. Den var nog ganska budget, men hade ändå deore och xt delar vilket tydligen skall vara helt okej. Jag cyklade då mer tekniskt med polare, vi utmanade varandra genom att hitta löjligt svåra vägar ner för berg och byggde stora hopp i grusgroparna där vi tränade 180s och andra grejer som vi trodde var mountainbiking. Som jag fått läsa mig till nu är detta inte alls det som mtb handlar om, utan här är det fart och låg vikt som verkar gälla?

Var har du läst det? Cykla löjligt svåra vägar nerför berg och hoppa är precis vad mtb handlar om. Eller cykla fort på nån grusväg om man nu gillar det. Grejen är väl att göra det man tycker är roligast och så får man hitta en lämplig cykel anpassad till ändamålet. Och för att få hjälp med det så är du på rätt ställe.

Senast ändrad:
När jag började åka mer stig på min gamla MTB, så bytte jag delar för att få den mer lämpad, men då blev den samtidigt trögare att pendla på.
Löste det med en dedikerad pendlarcykel från XXL för dryga 2000.

Kan i vissa fall vara billigare att ha 2 olika cyklar än att försöka få till bra kompromisser, och resultaten blir betydligt bättre.

Men delar man hem med en cykelskeptiker kan det vara svårt att motivera :p

Angående storlek, jag tror att du kan välja största som erbjuds. XL ramar brukar funka bra/bäst från ca 185 cm.

Det går nog inte att säga att den ena är bättre eller sämre vad gäller Sram/Shimano, det beror på exakt vilka delar som jämförs. Jämförs Sram NX med Shimano M7000 SLX håller jag Shimano som bättre.

Dyraste Sentier med 29" hjul är modellen VR http://vitusbikes.com/products/sentier-29-vr-2018/.
Den har Sram NX med 11-42T kassett (3,82x skillnad mellan lägsta och högsta utväxling) och cykeln saknar dropper (går att köpa från 1500 kr om/när man vill).

Om du istället väljer Sentier med 27,5" hjul finns även utförandet VRS http://vitusbikes.com/products/sentier-vrs-2018/ som har Shimano SLX med 11-46T kassett (4,18x skillnad mellan lägsta och högsta utväxling) och cykeln kommer med dropper. Cykeln har även en lyxigare gaffel (Rebal RL) och bromsar (M7000). Merkostnad 3000 kr, vilket jag anser vara väl värt pengarna.

Vill du ha 29" hjul och dropper är Nukeproof Scout 290 Comp riktigt välutrustad och prisvärd. Har SLX 11-42T kassett. http://nukeproof.com/products/scout-290-comp/ samt http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-scout-290-comp-bike-2018/rp-prod159427

Okej nu har jag läst på lite om de olika cyklarna ni länkat. Först vill jag verkligen tacka för eran hjälp och ett trevligt bemötande, då jag förstår att det kan kännas tjatigt med alla noob-frågor ni ständigt får.

Det står mellan Vitusarna som ser väldans roliga ut att trampa.

Antingen spara en månad till och köpa denna: http://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-vrs-slx-1x11-2018-hardtail-bike/
Vitus Sentier VRS+ (SLX 1x11 - 2018) Hardtail Bike
RockShox Reba RL, 140mm travel
Shimano SLX växlar
Shimano BR-M7000 Hydraulic Disc, 180mm front rotor, 160mm rear rotor bromsar
13,533 kr

Eller köpa denna nu: http://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-vr-sram-nx-1x11-2018-vr-ht-bike-black
Vitus Sentier VR+ (Sram NX 1x11 - 2018) VR HT Bike Black
RockShox Recon Gold RL, 140mm travel
SRAM NX växlar
Shimano BR-M500 Hydraulic Disc, 180/160mm rotor bromsar
10,410 kr

Har kollat storleksguiden som säger att 19" passar mig bäst. Vilken tycker nu att jag skall ta?

Senast ändrad:
Ingen av ramarna som länkats är rent dålig för 7km pendling.

Det som däremot kommer vara mindre optimalt är däcken.
Däck som är roliga på stig = däck som är tröga på väg.

Nog för att även dom trögaste stig-däcken går att rulla 7 km asfalt på, det är vad jag får göra varje gång jag ska till/från skogen oavsett.
Men det lägger på några minuter, eller ett par cl svett extra.

Men det gäller att komma ihåg att stigcyklandet är den roliga biten, och att det är den man ska välja däck efter, även om man lätt lyssnar på frestelsen att skaffa något lättrullat

Oakenbeach sa:
Har kollat storleksguiden som säger att 19" passar mig bäst. Vilken tycker nu att jag skall ta?
Mät din sadelhöjd! På vilken cykel som helst, ställ in sadeln så som du vill sitta när du trampar effektivt, typ pendlar till jobbet. Sitt på sadeln, hälen på pedalen, helt rakt ben är ett sätt att kontrollera om du har rimlig sitthöjd. Mät avstånd från centrum vevparti till topp av sadel.

19" (Large) har 483 mm långt sadelrör. Om du har dropper med 150 mm slaglängd innebär det att din sadelhöjd (mätt från centrum vevparti till topp av sadel, i linje med sadelröret) kan ställas in till min 740 mm och max 840 mm.

20,5" (XL) har 520 mm långt sadelrör. Om du har dropper med 150 mm slaglängd innebär det att din sadelhöjd (mätt från centrum vevparti till topp av sadel, i linje med sadelröret) kan ställas in till min 777 mm och max 877 mm.

Om du inte har dropper, eller en dropper med 125 mm slaglängd, blir det mer utrymme och du kan välja en större cykel.

N_sandstrom sa:

Nog för att även dom trögaste stig-däcken går att rulla 7 km asfalt på, det är vad jag får göra varje gång jag ska till/från skogen oavsett.

Men det gäller att komma ihåg att stigcyklandet är den roliga biten, och att det är den man ska välja däck efter, även om man lätt lyssnar på frestelsen att skaffa något lättrullat
När budgeten tillåter kan man ju lösa detta problem genom att skaffa ett extra hjulpar dedikerat för endast pendling och asfaltscykling med billiga (omodernt smala :-) men hållbara fälgar med t.ex. lättrullade Continental Race King Protection-däck.

N_sandstrom sa:

Jag kan väl då tilläga att det ligger en skog med mountainbike slinga mellan mig och sträcker sig en bra bit mot jobbet. Så kanske kan ta den vägen då och då? hmm =D

Senast ändrad:
Om en månad är VRS+ slut i lager. Kanske redan på måndag. Köp den dyrare cykeln nu :)
Välj XL om det går (mät din sadelhöjd), så får du en längre och stabilare cykel med 1202 istället för 1176 mm hjulbas.

#smsa låna

Sixten Fors sa:
Om en månad är VRS+ slut i lager. Kanske redan på måndag. Köp den dyrare cykeln nu :)
Välj XL om det går (mät din sadelhöjd), så får du en längre och stabilare cykel med 1202 istället för 1176 mm hjulbas.

#smsa låna

Har ingen cykel i dagsläget att mäta på och bilen är redan såld Jobbar tolvtimmarspass hela helgen så hinner nog inte iväg till någon cykel butik med måttband heller. Provade XL sist och då nådde jag knappt ner till pedalerna på lägsta. Det var någon specialized för 9900kr sportson utan droper. KTM testade jag att mäta mig själv, där passade 19" om jag höjde sadeln lite. Är van vid att cykla med sadel på lägsta då jag mest står upp, kanske inte är så bra?

Enligt sizeguiden
Är det 19" som gäller om man är 180 - 190cm och har 81 - 86cm inside leg på VRS+.
Kommer inte kunna köpa den idag, då jag väntar på pengar tillbaka från KTMn som annullerades idag. Men jag får troligtvis pengarna för bilen på måndag eller tisdag. Tror ni hojen finns kvar tills dess? :S

Bilagor

• 2018-02-23.png
    2018-02-23.png
    86.2 KB · Besök: 132
Vilken sida skall frambromsen vara på? Kommer inte ihåg alls, känns som höger?

Valde vänster och det blev den här tillslut:

1 x Vitus Sentier VRS+ (SLX 1x11 - 2018) Hardtail Bike
48cm(19") Stock Bike Slate Blue/Orange
kr13,533.00

Tack för hjälpen alla, nu skall jag bara leta pedaler, haha!

Senast ändrad:
Motorcyklar, höger reglage bromsar fram.
Trampcyklar, vänster sida bromsar fram, utom i England där man byter sida på reglagen till trampcyklar.
Om man beställer cykel från UK kan man be dem byta sida innan leverans, annars får man göra det själv.

Skivorna sitter på vänster sida, fram och bak.

Framhjul, styre och sadel har jag för mig, är det som behöver monteras.
Köpte en Sentier+ för några veckor sedan, snikvarianten. :)

Tillbaka
Topp