Köpa ny framgaffel innan jag ens fått cykeln?

Jag tror 19" är rätt bra för TS.

Jag är 192-isch och tycker min XL gärna kunde vart lite längre, å andra sidan ÄR årets modeller längre.

Dock tyckte jag den vara alleles för stor när den var ny :p

Magnus.Bovall sa:
Ligger en fin vitus escarpe på ks för 11 bara att köpa om storleken är rätt.
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=47864
Det är en medium, för 170-180 cm cyklist. Dessutom en äldre ram/geometri (2015) med 20 mm kortare reach och 27 mm kortare hjulbas. 10 mm kortare slaglängd fram/bak. Smalare fälgar. Etc.

Ny i kartong, 2017 års modell från Wiggle kostar 11300 kr. http://www.wiggle.se/vitus-escarpe-mountainbike-2017/
Årets modell med ny ram och modern geo kostar 15600 kr. http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-escarpe-suspension-deore-1x10-2018-bike/

N_sandstrom sa:
Kan i vissa fall vara billigare att ha 2 olika cyklar än att försöka få till bra kompromisser, och resultaten blir betydligt bättre.

Men delar man hem med en cykelskeptiker kan det vara svårt att motivera :p

Word! +1000! Ingen förståelse alls därhemma varför man måste ha n+1 cykel.. :-)
Och ja, det är klokt å ha en dedikerad cykel för pendling..

Oakenbeach sa:
Är van vid att cykla med sadel på lägsta då jag mest står upp, kanske inte är så bra?

Som utgångspunkt för vägcykling är det inte så bra. Det är jobbigare och mindre effektivt än sittande cykling.
För trix o fix o akrobatik är stående cykling helt normalt.
Även om 7 km nästan går att cykla på vadsomhelst så hade jag nog lagt lite pengar på en pendlarhoj. Om du inte tänker byta om så är skärmar en bra grej. Mindre oro över parkering. Bättre däck för vägbruk. Slipper nöta på de breda greppiga på asfalt. Etc etc.

Sixten har hjälpt många hitta lämpliga och prisvärda cyklar på forumet.
Kul med folk som hjälper andra så mkt som han gör

@TS,
Inrikespolitiken löser du med att börja titta på bil och garageplatsannonser, bilen lämpligen en Impreza STi 2005 på gränsen till praktisk, hyggligt dyr, särskilr om den ör omhändertagen, men noll glam-värde för de flesta kvinnor. Och så 1000 kr/månad garage på det. "Om jag inte kan ha en hobby och en transportcykel får jag lov att skaffa bil igen,
Och då vill jag ha en rolig en."

Der Kaiser sa:
@TS,
Inrikespolitiken löser du med att börja titta på bil och garageplatsannonser, bilen lämpligen en Impreza STi 2005 på gränsen till praktisk, hyggligt dyr, särskilr om den ör omhändertagen, men noll glam-värde för de flesta kvinnor. Och så 1000 kr/månad garage på det. "Om jag inte kan ha en hobby och en transportcykel får jag lov att skaffa bil igen,

Haha bästa anchoringtekniken på länge

dabac sa:
Om du inte tänker byta om så är skärmar en bra grej. Mindre oro över parkering. Bättre däck för vägbruk. Slipper nöta på de breda greppiga på asfalt. Etc etc.

Byta om kommer jag att göra, men vill helst inte komma fram helt prickig. Vilka skärmar skulle isåfall passa till denna Vitusen?
Jag vill helst ha sådana som är lätta och ta av när jag inte skall pendla. Sen ser jag att jag behöver köpa pedaler till. Tittar lite på sådana flat pedals. Tänkte runt 300-500kr klassen. De som finns på Bikster o.s.v. kommer de i par?

Der Kaiser sa:
@TS,

Haha, bästa tipset!

Tyvärr är min tjej en finsk f.d. racerförare. Hon hade älskat den jävla subarun! :/

Senast ändrad:
Har en Vitus Sentier av föregående modell och cykla 7 km till jobbet kommer inte vara några problem. Det är det iofs inte på något annat än en dh ?
Jag har min som lite mer lättrullat alternativ till Enduron och den är riktigt trevlig! Den där som dessutom har semiplusdäck kommer nog vara riktigt fin ?

dnleriksson sa:
Har en Vitus Sentier av föregående modell och cykla 7 km till jobbet kommer inte vara några problem. Det är det iofs inte på något annat än en dh ?
Jag har min som lite mer lättrullat alternativ till Enduron och den är riktigt trevlig! Den där som dessutom har semiplusdäck kommer nog vara riktigt fin ?

Härligt, känner verkligen att detta är rätt cykel. Inga tvivel alls som med KTMn. Ju mer jag kollar på bilderna, ju mer förälskad blir jag =)

Börne sa:
Oakenbeach sa:
Sen ser jag att jag behöver köpa pedaler till. Tittar lite på sådana flat pedals. Tänkte runt 300-500kr klassen. De som finns på Bikster o.s.v. kommer de i par?
https://www.bikester.se/race-face-chester-pedal-svart-470120.html

Är riktigt nöjd med dessa! 600kr är nästan samma sak som 500kr ;)

Lite väl dyrt, finns det inget likvärdigt för 300?
Om jag nu ändå skulle välja dessa, vilken färg skulle passa, de svarta eller orangea som accent?

Finns ju liknande för 300kr men hur bra dom är vet jag inte, man vill ju ha bra grepp! Kör RF Chester pedalerna med mina olika Five Ten skor & tycker det fungerar kanon!

Wiggle har ett antal olika svarta plattisar från 250 kr. DMR, BBB, Wellgo m.fl. med recensioner från köpare. Plast eller plåt. Olika storlek på plattform etc.
http://www.wiggle.se/mountainbike/platta-pedaler/svart/?o=2

Annars är väl Saint MX80 en funkis och stryktålig klassiker?http://www.wiggle.se/shimano-saint-mx80-platta-pedaler/

(...men vad vet jag om pedaler för plattfötter, jag kör ju SPD sedan 25 år tillbaka)

50% chans att du får en schysst Race Face sticker till Chester pedalerna. Stickers är minst lika viktigt!
Vitusen tror jag blir super bra. Är sugen på att köpa en själv. Men det kanske inte det smartaste när man har brutit benet....

Här är några exempel på vad jag är ute efter. Letar överallt, hittar många snygga till framskärmen, men bakskärmen hittar jag inget till som ser snyggt ut :/

Bilagor

• mudhugger-Bike-Magic.jpg
    mudhugger-Bike-Magic.jpg
    33.8 KB · Besök: 121
  • mtb-mudguards.jpg
    mtb-mudguards.jpg
    151.9 KB · Besök: 132
  • IMG_20170930_123818.jpg
    IMG_20170930_123818.jpg
    592.8 KB · Besök: 63
Dom är mer till att skydda ansiktet, bak för att skydda länkage/dämpare.
Du kommer bli prickig ;)

Jimel sa:
Dom är mer till att skydda ansiktet, bak för att skydda länkage/dämpare.
Du kommer bli prickig ;)
Vill du skydda dig själv bak är det bättre med en ass saver. Inte så snyggt kanske, men den är billig, går inte sönder när man vurpar och man blir betydligt mindre blöt i ändan. Kan möjligen vara ivägen om du är ner bakom sadeln och håller på med trix.

Mudhugger är the shit om man ska skydda rygg, bak och cykel från stänk bak. Estetiken är en annan sak, men jag har hellre skydd än skit.

Framskärmarna som du visat är som sagt mest för att skydda fjäderbenen och litegrann ansiktet. Men det är ju inte så illa....

Håller med om att du hittat en bra fru! Hon kanske körde bana men de flesta racerförare verkar gilla rally, och isåfall borde hon även gilla hårig skogscykling ☺️

Lycka till med allt!

Tillbaka
Topp