Köpa ny Racer

Marx

Ny medlem
Köpa ny Racer
Jag funderar på att ta steget och börja köra landsväg. Jag har tittat lite på några olika racer modeller, men vad ska man tänka på och vad behöver man. Jag kan ingenting om Racer, har dock kört Mtb ett par säsonger.
Hade tänkt att cykla på motionsnivå och mitt mål är att köra Vätternrundan nästa år.
Jag har tittat på Trek serie 1,2 samt 1,5, men hur mycket vinner man på att köpa en 2,1 ?
Hur är Columbus cyklar som cykelcity säljer. Har tittat på Pinta RS.
Det är denna nivån som jag funderar på, budgeten ligger någonstans på ca 13000 -9000 .
Vad har ni att rekommendera??

H/ Marcus

Köpa ny Racer
Har du inte haft en landsvägscykel tidigare, eller möjlighet att prova.. köp inte på internet.. köp över disk av en duktig handlare så du får rätt storlek.. hur många storlek <52cm finns det inte på köp och sälj? jo 15 per dussin då folk köper för små cyklar, storlek 52 passar en liten kines, inte en nordbo på 180cm...

ibland är det dyrt att köpa billigt menar jag. Du behöver få känna på lite olika ramar och känna dig för vad som passar och inte passar. det är värt de extra kronorna, för det finns inget värre än en för liten/stor cykel.

Köpa ny Racer
Första racern köptes över disk på sveriges bästa cykel butik; cykel city.
Visste inget om räser, så för 2 år sen blev det en pinta sc för att just cykla VR,
har inte varit annat än nöjd med den.
Fick bra hjälp med att hitta rätt ramstorlek och få den inställd. Efter det har jag fått mycket hjälp från cykel city med service och tips om allt från prylar till engeri bars.

Å andra sida är dom lite dyra men roliga att snacka med, så finns inte cykel city i din stad besök din närmaste lokala LBS så får du all hjälp du behöver.

Köpa ny Racer
JABO skrev:
-------------------------------------------------------
> Första racern köptes över disk på sveriges
> bästa cykel butik; cykel city.
> Visste inget om räser, så för 2 år sen blev
> det en pinta sc för att just cykla VR,
> har inte varit annat än nöjd med den.
> Fick bra hjälp med att hitta rätt ramstorlek och
> få den inställd. Efter det har jag fått mycket
> hjälp från cykel city med service och tips om
> allt från prylar till engeri bars.
>
> Å andra sida är dom lite dyra men roliga att
> snacka med, så finns inte cykel city i din stad
> besök din närmaste lokala LBS så får du all
> hjälp du behöver.

CykelCity är fantastiska

Köpa ny Racer
Får även slå ett slag för Cykel City Stockholm som jag gjorde min 1:a köp av racer. Började mitt cyklande i år för just Siljan Runt & VR & har inte cyklat racer innan. Hade fått tipset av en arbetskollega som cyklar om CC & det stämde till 100% & lite där till. Otroligt kundinriktade att du verkligen får den där sittställningen som känns bra. Väl när köpet gjorts så bokades en cykel fit in. Tror hela fit in tog nästan 2tim för mig med en massa laborering av styrstammar då jag har lite problem m nacken & rygg men det var inga problem för dem för de var snarare de som sade att är du inte 100 så provar vi lite till.

Några veckor efter köpet så hade vajrarna börjat tänjas ut så justering behövdes, skulle iallafall köpa nya cykelbyxor så frågade om de kunde kolla växlarna. 15min senare så var det fixat & utan kostnad å fan tänkte jag. När jag betalade byxorna så frågade jag Mario som jobbar där att jag fick lite ont i nedre delen av ryggen efter längre turer. Han tittade lite på cykeln på avstånd & utbrister helt plötsligt: Har du tid så sätter vi cykeln i trainern så justerar vi in den på nytt! Vaaaaaa tänkte jag bara så där utan kostnad, japp utan kostnad.

Nu behöver inte detta bara gälla CC utan det jag vill komma fram till är att är du ny som köp inte över internet. Du behöver verkligen någon som kan ställa in den korrekt åt dig & få tips. För mig som fick en andra justering så bytte de styrstammen igen helt utan kostnad & det gör att jag mer än gärna återkommer till dem igen.

Btw blev en Columbus Pinta RS för mig med hi hi! :))
Så nu har man fått blodad tand & ska skaffa MTB också, synd att CC inte säljer MTB också.

Köpa ny Racer
Eller så lägger du några veckor på att surfa runt på olika sidor på nätet och läsa dig till kunskapen. Ser inga problem med att köpa på nätet om man är någorlunda påläst.

Köpa ny Racer
Jag var och hämtade min livs första racer i måndags. Har också vättern som mål nästa år och det blev en trek 1.5. Jag har inte cyklat så många timmar än men hittills känns den helt perfekt! Men jag antar att man som nybörjare tycker att det mesta känns väldigt bra när man inte har några erfarenheter att jämföra med. Men 1.5 kan jag absolut rekommendera.
Annars tycker jag du ska (om möjligt?) åka runt till så många cykelaffärer i närområdet som möjligt, prata med olika handlare och skaffa dig en egen uppfattning om vad du vill ha. Provcykla många cyklar! Mitt cykelköp tog väldigt lång tid men det är inget jag ångrar. Det vinner du på i längden ;)

Köpa ny Racer
Tack för svaren och hjälpen. Det börjar bli svårt med stl nu i butikerna. Jag får nog vänta tills de får in 2011 års modeller. Vet någon hur cykelcity här i Gbg brukar göra med REA ?
Jag har tittat på Columbus pinta rs, tycker ni att den uppför sig bra på vägarna. Det verkar ju annars vara en bra modell. Vikt på denna ?

Köpa ny Racer
Marx skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaren och hjälpen. Det börjar bli
> svårt med stl nu i butikerna. Jag får nog vänta
> tills de får in 2011 års modeller. Vet någon
> hur cykelcity här i Gbg brukar göra med REA ?
> Jag har tittat på Columbus pinta rs, tycker ni
> att den uppför sig bra på vägarna. Det verkar
> ju annars vara en bra modell. Vikt på denna ?

Min Pinta väger med 2st flaskhållare + fulla flaskor samt ordentlig väska i bak som jag får plats med två slangar-pump-verktyg-olja så landar den på 11,8 annars så ska den enligt spec naken ligga på ca 9kg. Visst blev man knäckt när arbetskollegan hängde upp sin homemade Scott efteråt & den landar på 6,8kg dock så kostade den 4ggn mera än Pinta,n. Är Toknöjd med min Pinta & även om jag sneglar på nya fälgar "sitter Fulcrum 7 orig" så tycker jag de rullar på bra. Ligger själv på ca 95kg.

Tillbaka
Topp