Köpa nytt drivpaket

• Trådstartare Trådstartare _jp
  • Start datum Start datum

_jp

Ny medlem
Köpa nytt drivpaket
Med anledning av en hel del växelkrångel (se inläggen:)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/916122/916208#msg-916208

http://happymtb.org/forum/read.php/1/904195/906382#msg-906382

..tänkte jag undersöka marknaden för nya delar. Svårt att veta som rookie var man ska börja, men jag har följande förutsättningar (och hoppas på lite pek i rätt riktning av proffsen här):

1. Jag kör i skogen ett par tre gånger i veckan
2. Jag tävlar aldrig (inte än iaf)
3. Jag bryr mig inte om vikt (hellre robust än lätt)
4. Inte top of the line. Något mellanbra vore bra.
5. Har en Scott Scale 50
6. Har Shimano Deore idag

Från vilken affär? Internet är väl billigast antar jag?

Köpa nytt drivpaket
Har du Deore idag så klarar du dig säkert med detsamma framöver. Prisskillnaden upp till LX är dock inte mycket att orda om så det är fortfarande prisvärt, steget till XT är dock klart större. Överkurs för oss vanliga dödliga när det gäller slitdelar enligt min mening. Du får en hel drivlina med Deore för knappt en tusing plus frakt på Chainreactorcycles. Men kolla växelörat först, onödigt att byta fungerande delar om det är något annat som är fel.

Köpa nytt drivpaket
Knappt en tusing! Wihu! Jag hade räknat med typ det dubbla...:)

Kan man köpa ett helt paket eller är det ihopplock som gäller?

Köpa nytt drivpaket
Du kan plocka lite hur du vill. Själv kör jag med Deore-klingor 26/36/bash fram (26-klingan 69kr, 36-klingan 110kr, båda från CRC), en LX-kassett för 25€ och en XT-kedja för 13€ (från Actionsports om jag inte minns fel). Komplett Deore-vevparti kostar mellan 25€-45€ beroende på årsmodell och web-shop.

Köpa nytt drivpaket
Jag måste bara reda ut begreppen lite här:

Deore-klingor är alltså dom som sitter fram i veven; 26 (den minsta?) 36(den mellan?) bash(den största?) eller finns det olika storlekar?

Komplett deore-vevparti innebär alltså allt där framme o inte kassetten (som sitter bak?) =)

Kan man blanda mellan alla olika serier på det sättet som du verkar göra? XT, LX, Deore?

Jag kommer aldrig komma i säng. Haha. Kul att köpa nya grejor.

Köpa nytt drivpaket
Du har hajjat helt rätt! Klingorna finns i lite olika storlekar. 26/36 finns lösa att köpa precis som alla andra klingor i andra storlekar och sitter normalt på komplett vevparti (i mitt fall ett trecking-vevparti med 26/36/48 typ). För MTB är 22/32/44 vanligast för standardhojar i butik.
Kassetten finns också med lite olika utväxlingar. Eftersom jag valt en lite större minsta-klinga fram kör jag med 34-kassett bak. Tror 32-kassett är snäppet vanligare. Du kan blanda precis hur du vill sålänge du inte blandar 8-delat med 9-delat.

Köpa nytt drivpaket
Vad är det egentligen som är bättre med LX jämfört med Deore? Är det bara vikt eller är materialet bättre med? Mer hållfast?

Kan tänka mig investera för hållfasthet men inte för vikt.

Köpa nytt drivpaket
Ärligt talat märks det ingen som helst skillnad mellan Deore, LX och XT när det gäller kedja, klingor och kassett med avseende på funktion. Bakväxeln känns det skillnad på om du tar klivet till XT men annars är det skitsamma vad du skruvar fast på hojen. Den stora skillnaden ligger i vilket reglage du har på styret. XT-reglagen är skönare men Deore är precis lika pålitliga. Det är värt 200kr extra för XT-reglagen. Klingorna är tydligen riktigt kassa och håller dåligt på de dyrare grupperna sägs det. Det är bara något jag läst om, inte provat själv. Deore = stål -> lång livslängd.
Jag kör XT-kedja för det blev 30 spänn extra för lite bling-bling och LX-kassett kör jag för att 34T-varianten på Deore-kassetten var slut när jag lade beställningen.

Köpa nytt drivpaket
Visst är det irriterande billigt Pärra! Speciellt på en sajt som Happy där allt billigt är skit och grejor på rea för halva priset bara håller 1/3-del av tiden jämfört med samma grej köpt till full-pris ;-)

Köpa nytt drivpaket
Hej,

Det räcker oftast med att byta kassett, kedja och mellanklingan fram. Det brukar jag göra.

Ett annat tips är att köpa på sig nästa omgång med en gång. Då slipper du bli stående.

Sedan håller jag med ovanstående, kolla vajer, hölje, växelöra, växelinställning, kassettåtdragning, bodyåtdragning och trissor. Det finns mycket som kan ge växelproblem.

Bakväxeln är den enda komponent som jag tycker det finns anledning att ha XT på för oss motionärer.

Ha det gott,

Pasi

Köpa nytt drivpaket
Inte nog med att jag är fantastiskt imponerad över ditt ekonomiska sinne, Plumse, vilket helt säkert uppfattas som både sexigt och vågat. Jag är också facinerad över ditt klimatansvar. Varför köpa, Ja vad som helst.. tex kullager på SKF när man köpa tre st på biltema för samma pris som håller lika länge som ETT skf. Ja menar då har vi ju faktiskt 3 ggr energiåtgången. GRATTIS! Dessutom kommer dom ju ifrån Kina ist för Italien(Eller va lagrena görs) där folk har BRA arbetsförhållnaden och transporten e låååång! Plumse, I salute you!

Köpa nytt drivpaket
Passa på att byta trissor i bakväxeln när du ändå är igång (om nu cyklen har gått en bit och verkligen behöver byta drvilina,) Trissor tycker jag man kan kosta på sig lite, de dyra kostar inte särskilt mycket mer än billiga.

Köpa nytt drivpaket
Känns som att jag kommer hamna på ett helt nytt drivpaket.

Ska man köpa en ny växelkorg också? (där trissorna sitter?)

Blir reglagen slitna också? Är det inte egentligen bara vajrarna som blir slitna?

Köpa nytt drivpaket
Tjena,

Om du ska byta drivlina föreslår jag: LX mellanklinga, LX kedja, LX kassett.

Det finns artiklar på Läsvärt om hur du kollar längden på kedjan för att kolla slitaget.

Reglage byter du bara om du vill uppgradera. Då föreslår jag XT för bäst känsla.

Trissor finns det ingen anledning att byta om de inte kärvar eller är helt nedslitna.

/Pasi

Köpa nytt drivpaket
Jag tycker att det passar med nya trissor när man byter resten men det är kanske inte helt nödvändigt. Trissorna sliter ju inte på kedjan som de andra delarna av systemet gör, så länge man har plasttrisor. När man väl byter trissor så rekomenderar jag dock att köpa något lite bättre än de billigaste, prisskillnaden är så liten.

Växelkorg behöver du inte byta (så länge den är hel) den slits inte.

Som pamo skriver, byt inte växelreglge om du inte är missnöjd med de gamla. Skillnaden är inte så stor även om den är större här än med själva växeln.

Köpa nytt drivpaket
Varför bara mellanklingan? Ska man inte byta hela drevet?

Tycker nog det mesta är rätt slitet. Både den stora, mellan och den lilla i veven. Så jag köper allt. Lika bra att slita allt jämt nu från början!

Senast redigerad av en moderator:
Köpa nytt drivpaket
Appropå det där att byta trissor på bakväxeln... Varför i allsindar gör man det? Nya trissor kostar ju nästan lika mycket som en helt ny växel

Köpa nytt drivpaket
plumse: Miljövänligare? Men det kanske du inte tänker på. Köpa BBBtrissor eller något annat som håller längre än orginalen.

Köpa nytt drivpaket
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Appropå det där att byta trissor på
> bakväxeln... Varför i allsindar gör man det?
> Nya trissor kostar ju nästan lika mycket som en
> helt ny växel

Nja, en ny växel kostar ju i runda slängar dubbelt så mycket som motsvarande trissor gör lösa.

Köpa nytt drivpaket
danielr skrev:
> jag köpte
> xt kasett
> xt drev liten och mellan fram.
> lx stordrev
> lx kedja (hade bara det inne)
> kostade mig runt 850:-

Vilken sida köpte du från? Varför valde du xt? På grund av vikten eller av någon annan anledning?

Låter ju fruktansvärt billigt hur som helst. Fast jag är lite sugen på nya pedaler också så kanske köper ett helt drevpaket.

Köpa nytt drivpaket
Se till att också byta vajrar och höljen, kostar ju billigt och gör oftast stor skillnad.

Köpa nytt drivpaket
bjby skrev:
> Se till att också byta vajrar och höljen, kostar
> ju billigt och gör oftast stor skillnad.

Vajrarna bytts i Cykloteket servicen. Så d e lungan. Höljen?

Räser. Nä.

Köpa nytt drivpaket
Det här är vad jag kommer att köpa:

happybuy.jpg ht=380

Några sista åsikter från happy-crew?

Förresten? Är det några verktyg jag ska passa på att köpa me det samma? Antar att jag måste ett sånt där som man får bort vevpartiet med?

Köpa nytt drivpaket
Du har bara beställt en trissa till baxväxeln, är det tanken? Det är som sagt diskutabelt om det behövs men jag hade bytt båda om jag ändå skulle byta.

Behöver du byta vevarmar? Du kan byta bara klingorna om du vill och tjäna några hundra.

Om du byter enbart klingorna behöver du bara ett sånt här: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3785 Byter du hela vevparitet behöver du säkert lite mer saker. Det har jag aldrig gjort dock så vad du behöver vet jag inte. :-)

Köpa nytt drivpaket
Jag behöver nog egentligen inte byta vevarmarna. Såg på servicekvittot att dom även hade bytt vevlager. Så det blir verkligen onödigt. Tack för tipset ;)

Började kolla runt efter klingor på chainreactioncycles, men allt var typ slut. Det får bli från cyclecomponents istället. Skiljer inte så mycket i pris.

För att byta klingorna är alltså allt jag beöver det där lilla verktyget? För att få av kasetten måste jag väl ha nått verktyg med antar jag?

Skippar trissorna. Var ute o kollade på mina, dom såg helt brand new ut. Inte en skråma.

Bifogar en liten shoppinglista:
untitled.JPG ht=222

Köpa nytt drivpaket
För att ta av kassetten behöver du en kassettavdragare (t.ex. http://www.cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&artgrp=601&funk=visa_artikel&artnr=pa002) och en kedjepiska. För att kapa kedjan till rätt längd behöver du en kedjebrytare (vad du gör köp INTE den här: http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...Ref=&artgrp=603&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std). Jag kör på min kedjebrytare på mitt cykelmultitool:http://www.cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=TO852&avd=1&Ref=&artgrp=586&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std. Guld värt att ha med i skogen. Köp sen kedjelås t.ex.:http://www.cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=w018&avd=1&Ref=265&artgrp=266&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std, fungerar utmärkt på min Shimanokedja fast det står SRAM på den. Med den här utrustningen tar du sen lätt av kedjan och kassetten när du ska rengöra drivlinan ordentligt. Plus det är extra kedjelås och kedjebrytare ett måste i verktygslådan man har med sig ut i spenaten.

Tillbaka
Topp