köpa nytt eller renovera?

Rimfaxe

Ny medlem
Tjenare.
Jag sitter och funderar på om jag ska byta cykel helt, eller repa den jag har.
Den börjar bli ganska sliten, drivpaket, bakväxel och gaffeln är helt slut.
Cykeln är en trek fulel 95 -04. jag är relativt nöjd med cykeln överlag, cyklar mest stigar i skogen, även om det blir en del efter väg också. Nu har den dock börjat lägga av kedjan, bakväxeln glappar och gaffeln fungerar inte alls. Alltså låser jag den, och den har ingen funktion.. Tragiskt, jag vet.
Är det lönt att byta dreven och gaffeln (eventuellt renovera, har dock inte hittat någon repsats) eller är cykeln helt enkelt för gammal för att lägga ner några pengar på?
Går det att montera billigare kassett och drev, typ deore, eller nöts dom ut för fort för att det ska bära sig? Det är en hel det sandhed häromkring, och blött i skogen kombinerat mad sand och lera sliter ju en del på grejjerna.
Köpte hojjen beggad i fjol för 8k, så det är inte jättemycket pengar jag lägger på cykling.

Tyvärr låter det som du köpt ett vrak, för 8000:-, man kan ju hitta en ny hoj med hyffsade prylar!

Är allt verkligen så slut som du beskriver? Lite bilder skadar aldrig. :)

Det blir ju några tusen om man räknar ihop det.. Beror på var du lägger ribban. Min upplevelse av deore grejer är att de håller minst lika som dyrare men väger lite mer så om du cyklar där det sliter väldigt mycket satsa på det.

Skrota eller renovera? Svår fråga, räkna på vad det skulle kosta och se om det blir roligare att lägga till någon peng och få nytt eller nästan nytt istället. Om du inte tycker att det verkar bli roligare så renovera, det är roligt! det låter inte som om cykeln du har nu är särskilt rolig.

Senast redigerad av en moderator:
Vad är det för gaffel? Det kan ju vara lät att renovera beroende på vad som är fel med den, prova att ta isär den och byt olja. Är innerbenen slut eller att något är sönder i den så kan det bli dyrt att försöka få ordning på den dock.

Som sagt angående drivpaket så funkar Deore rätt bra, men är ju tyngre än XT exempelvis. Men drivpaketet är ju slitvara så det får man byta emellanåt och det behöver inte bli så dyrt om du inte kikar på de värre komponenterna.

Nja, jag köpte den för ca 1,5 år sedan, då var den inte riktigt lika kass. Har försökt tvätta och hålla efter, men det nöter ju ändå.
Köper jag deore blir det inte så dyrt med dreven, ska prova det.
Tips på gaffel? nu sitter det en Manitou Scarab, antar att en nyare gaffel är oändligt mycket bättre, och lättare att hitta delar till?

Som cola skrev, billigare kassetter är tyngre men de håller nog bättre. I värsta fall får du lov att byta drev fram också, då kan det oftast bli billigare att köpa helt nytt vevparti (från tyskland förslagsvis) än lösa klingor.

Manitou verkar ha bra support för deras bakdämpare, Scarab är väl relativt vanlig och borde gå att hitta reservdelar till om det behövs.

paparazi skrev:
-------------------------------------------------------
> Tips på gaffel? nu sitter det en Manitou Scarab,
> antar att en nyare gaffel är oändligt mycket
> bättre, och lättare att hitta delar till?

Scareb har rykte om sig att vara ganska service-krävande om den ska funka bra. Är du lite hemma på att skruva så är det inget jättejobb att få till det viktigaste för att den ska fungera, men du får nog vara beredd på att göra det ganska ofta.

Kollar du på Manitous hemsida finns det ganska bra how to-guider. Kolla efter fork leg service för Scareb så hittar du vad du behöver. Där finns också en förteckning över vilka verktyg som behövs.

Vev, kedja, kassett, däck, vajrar, dämparolja och mineralolja beställd. Plus en del verktyg, ställ, rejäl pump och lite bra att ha saker. Tyskland är tydligen ett bra land för cyklister. Fixar dom där bilderna när jag kommer hem.

Vad gäller Deore så körde jag i tre säsonger på mitt drivpaket, först nu bytte jag bakväxeln till XT för att den gamla blev lite slö i växlingarna (Hade säkert funkat att byta fjäder). Dessutom vågar jag nog påstå att dagens Deore motsvarar 2004 års XT ganska bra.

Kassett och drev väger som sagt lite mer men så länge man inte tävlar tycker jag att det är skit samma.

Bra att du beställde grejer, är du nöjd med känslan i hojen är det alltid värt att renovera!

Köpte xt på bike diskount, Tyckte det var så pass bra pris att det var lika köpa xt.
Den är ju rätt gammal nu treken förvisso, men jag har en plan. Råkar ha en 540iA e39 på parkeringen, som gott ca 300 mil på året jag haft den. Cyklar överalt om jag inte har med mig verktygslådor och tunga saker, eller det är längre än milen.
efter några års ensamt harvande upp (nödvändigt) och ner (ja ni förstår nog) på baksidan av lokala slalombacken och stök-stigar har nu cross och skoterpolarna så smått fått upp ögonen för mtb. Blev lite roligare helt plötsligt. Så, efter lite logiskt tänkande har jag mer eller mindre bestämt mig för denna: http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=1772.
Bra pris för den specen tycker jag.

Inte omöjligt att Treken får tjänstgöra som landsvägare/lättare stig i fortsättningen, eller säljas till lokal kompis för "påtvingat" mtb behov.

http://www.blocket.se/kalix/BMW_540iA_27285820.htm?ca=1_7&w=0

Själva cykeln.
10.jpg ht=485
Klingan. (fram)
11.jpg ht=485
Närbild klinga.
12.jpg ht=485
Kasetten.
13.jpg ht=485
Närbild kasetten. Ser ut som en svetsloppa på en av kuggarna.
14.jpg ht=485

Det såg så lustigt ut när jag tog närbilderna, så jag var tvungen att fota det med. Nästan overkill på att få bilder på delar jag redan beställt och ska byta. Men bara nästan.
bak.jpg ht=483
fram.jpg ht=483

Byt kedja och kassett till att börja med och olja i gaffeln. Det är inte många hundralappar. Tyckte inte det såg så jätteslitet ut faktiskt. Att byta vajrar och höljen kan göra underverk det med.

Tillbaka
Topp