Köpa nytt hjulset, MTB 29 tubeless. Behöver tips och råd!!
Jag kör idag på de hjul jag fick med min Grand Canyon AL 6.9, ett par Mavic CrossONE och 2.2 X-KING däck.
Jag vill nu uppgradera för att få ett par mer lättrullade och roliga hjulpar. Så nya hjul och däck alltså. Tanken är att gå tubeless i samma veva, så det är ett krav att de fungerar bra till detta.
Har snöat in lite på Mavics hjulset då det känns smidigt att köpa allt i ett paket, tittat på Crossmax Elite (4500 kr) och Crossmax Pro (6500 kr). 2017 års modeller säljs nu lite rabatterat, ca 30%.
https://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-crossmax-elite-29-wts-2.25-531771
Jag ska använda dem till långlopp som cykelvasan och till lättare stigcykling.
Är Crossmax Elite ett mer prisvärt köp än Pro? Känslan är att man betalar de extra pengarna för att gå ner några få gram i vikt.
Vilka hjulpar skulle ni köpt för budgeten 4000-6500 kr (6500 kr är egentligen i överkant :) )?, även gärna tips på andra märken som är mer prisvärda och bättre än Mavic. Blir det mer prisvärt att köpa hjul och däck separat?
Gärna även tips på prisvärda och pålitiliga butiker, även import.
29"
15x100mm genomgående bult i framaxel
12x135/142 mm bakaxel
Shimano 10-delad kassett
Jag vill nu uppgradera för att få ett par mer lättrullade och roliga hjulpar. Så nya hjul och däck alltså. Tanken är att gå tubeless i samma veva, så det är ett krav att de fungerar bra till detta.
Har snöat in lite på Mavics hjulset då det känns smidigt att köpa allt i ett paket, tittat på Crossmax Elite (4500 kr) och Crossmax Pro (6500 kr). 2017 års modeller säljs nu lite rabatterat, ca 30%.
https://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-crossmax-elite-29-wts-2.25-531771
Jag ska använda dem till långlopp som cykelvasan och till lättare stigcykling.
Är Crossmax Elite ett mer prisvärt köp än Pro? Känslan är att man betalar de extra pengarna för att gå ner några få gram i vikt.
Vilka hjulpar skulle ni köpt för budgeten 4000-6500 kr (6500 kr är egentligen i överkant :) )?, även gärna tips på andra märken som är mer prisvärda och bättre än Mavic. Blir det mer prisvärt att köpa hjul och däck separat?
Gärna även tips på prisvärda och pålitiliga butiker, även import.
29"
15x100mm genomgående bult i framaxel
12x135/142 mm bakaxel
Shimano 10-delad kassett