Köpa pendelcykel, snygg eller anonym?

Oj, aluminiumhjul på 430g! Letade kolfiberhjul och hittade inga under 600g. Men kanske letade på fel ställe.

Hur funkade de hjulen tyckte du? Kändes de stabila? Tror du att de klarar av hård stadskörning?

Oj, aluminiumhjul på 430g! Letade kolfiberhjul och hittade inga under 600g. Men kanske letade på fel ställe.

Hur funkade de hjulen tyckte du? Kändes de stabila? Tror du att de klarar av hård stadskörning?
Nej, jag skrev inte att hjulet vägde 410 gram, det är själva fälgvikten.
För min del är inte hjulens totalvikt lika viktig på pendlaren (med flera start och stopp) utan tröghetsmomentet. Enkelt förklarat den vikt som finns längst ut på de roterande delarna (främst hjulen). Dvs fälg, däck, slang och nipplar.

Jag kör inte speciellt hårt, men de känns stabila för mig. Jag är inte heller så tung.

Men frågan är hur hållbara kolfiberhjul är för pendling? Kör man på en trottoar eller potthål i hög hastighet så kanske de knäcks?
Hållbarheten beror på om de är MTB, GX eller LVG hjul.
Kolfiberfälgar som spricker är åtminstone betydligt enklare och billigare än sprucken kolfiberram.

Sen ligger väl ett par lätta kolfiberhjul på 10 000 kr?
Behöver inte kosta så mycket.
ELITEWHEELS ~5K
Superteam Classic ~5K

Skulle det vara en bra investering?
Ingen bra investering, såklart. Ganska så stöldbegärligt, troligtvis. Men säkert väldigt trevligt.

Senast ändrad:
Beror på om de är MTB, GX eller LVG hjul.
Kolfiberfälgar som spricker är åtminstone betydligt enklare och billigare än sprucken kolfiberram.

Behöver inte kosta så mycket.
ELITEWHEELS ~5K
Superteam Classic ~5K

Ingen bra investering, såklart. Ganska så stöldbegärligt, troligtvis. Men säkert väldigt trevligt.
Jag ser att Superteam anger fälgvikt på sina hjul. Den lättaste fälgen verkar vara ca 35 gram tyngre än vad fälgen på de aluminiumhjul jag köpte.

Cykel inköpt och provkörd. Tyvärr är det inte riktigt samma känsla som min förra. Märks att den är 2,6 kg tyngre. (8,5 kg vs 11,1 kg) Men den är ändå kul att cykla på. Har kört på en Biltema-cykel sen cykeln blev snodd i somras. Denna var ju en rejäl uppgradering av den.

Funderar på att köpa kolfiberhjul som @roller, då kan jag få ner vikten runt 1,3 kg. Men frågan är hur hållbara kolfiberhjul är för pendling? Kör man på en trottoar eller potthål i hög hastighet så kanske de knäcks? Sen ligger väl ett par lätta kolfiberhjul på 10 000 kr? Eller vad säger ni om det? Skulle det vara en bra investering?
Kolfiber är lustigt. Det är hårdare än aluminium. Och det (beroende på hjul och tillverkare) tål smällar. Tills det inte tål det längre och det spricker. Det är lite binärt på det viset. Efter en smäll märker du inte att det var den sista smällen det hjulet klarade, eftersom det antingen är 1 eller 0. Helt och precis som förr, eller så är det trasigt. Schrödingers hjul!

Är också lite smått orolig för hållbarheten gällande pendling så jag håller mig till aluminum så länge. Men jag tror att top of the line kolfiberhjul säkert håller bättre än både bättre och sämre aluminiumhjul. Då ökar ju dock kostnaden något enormt och även de billigare kolfiberhjulen kommer fresta även den laglydigaste av tjuvar..

Tror det är en bättre strategi att bara bli lite starkare i benen så kommer det kännas som förr snart igen.

Nej, jag skrev inte att hjulet vägde 410 gram, det är själva fälgvikten.
För min del är inte hjulens totalvikt lika viktig på pendlaren (med flera start och stopp) utan tröghetsmomentet. Enkelt förklarat den vikt som finns längst ut på de roterande delarna (främst hjulen). Dvs fälg, däck, slang och nipplar.

Jag kör inte speciellt hårt, men de känns stabila för mig. Jag är inte heller så tung.
Ok, jag menade fälgen.

Det verkar som att fälgarna på Roadlite 8 väger 940g respektive 1240g. Däcken väger 940g.

Så fälgar på 410g styck skulle minska vikten med (1240+940) - (410*2) = 1360g. Får se hur jag upplever cykeln när jag pendlat några gånger.

Kolfiber är lustigt. Det är hårdare än aluminium. Och det (beroende på hjul och tillverkare) tål smällar. Tills det inte tål det längre och det spricker. Det är lite binärt på det viset. Efter en smäll märker du inte att det var den sista smällen det hjulet klarade, eftersom det antingen är 1 eller 0. Helt och precis som förr, eller så är det trasigt. Schrödingers hjul!

Är också lite smått orolig för hållbarheten gällande pendling så jag håller mig till aluminum så länge. Men jag tror att top of the line kolfiberhjul säkert håller bättre än både bättre och sämre aluminiumhjul. Då ökar ju dock kostnaden något enormt och även de billigare kolfiberhjulen kommer fresta även den laglydigaste av tjuvar..

Tror det är en bättre strategi att bara bli lite starkare i benen så kommer det kännas som förr snart igen.
Jo, jag har faktiskt varit sjukskriven sen februari, har åkt elsparkcykel till jobbet. Har säkert tappat en del muskelstyrka. Det kan ju påverka känslan.

Ok, jag menade fälgen.

Det verkar som att fälgarna på Roadlite 8 väger 940g respektive 1240g. Däcken väger 940g.

Så fälgar på 410g styck skulle minska vikten med (1240+940) - (410*2) = 1360g. Får se hur jag upplever cykeln när jag pendlat några gånger.
Nej, de vikterna är för hela hjulen.
99 ggr av 100 har fram och bakhjul samma typ av fälg så den vikgen är nästan alltid samma...

Enbart fälgen på de hjulen väger 410 gram. Hjulsetet väger 1670 gram, så de är 510 gram lättare. Men om du byter ut däck och slang så kan du få ungefär lika mycket till lättare uppsättning.

Hej! :)
Ni har säkert rätt. Men bara för att jag skall vara säker:
Gå in här:
Gå ner till komponenter. Tryck på Alla komponenter. Där står hjul och däck som separata poster.

Jag cyklade till jobbet idag och tillbaka, bara för att prova. Körde på rejält och blev riktigt svettig. Den gör sitt jobb i alla fall. :D Bra bromsar som gick att modulera lätt. Skön geometri, var väldigt precis i mitten av styrningen, sen ju mer man svängde ju mer svängde cykeln. (Alltså relativt, en liten förändring av styret gav stor förändring på cykeln.)

Dock så blev jag lite besviken vid varje rödljus. Med min förra Roadlite så stack jag iväg som ett spjut då det blev grönt, med denna så tar det en stund innan den får fart. Jag väger ju som sagt 80 kg. Har vägt 68 kg som minst. Då hade jag synliga rutor och var väldigt smal. Kanske om jag går ner i vikt så får jag tillbaka accelerationen? Jag måste ju accelerera både cykeln och min kropp. Men cykeln blev stulen i midsommar, då vägde jag också runt 80 kg. Kan ju också vara att jag har tappat muskelmassa då jag varit sjukskriven sen februari. Men ja ja, jag behåller cykeln, får börja cykla på nu igen efter sjukskrivningen, sen tänker jag gå ner i vikt.
/Jens

Hej! :)
Ni har säkert rätt. Men bara för att jag skall vara säker:
Gå in här:
Gå ner till komponenter. Tryck på Alla komponenter. Där står hjul och däck som separata poster.

Jag cyklade till jobbet idag och tillbaka, bara för att prova. Körde på rejält och blev riktigt svettig. Den gör sitt jobb i alla fall. :D Bra bromsar som gick att modulera lätt. Skön geometri, var väldigt precis i mitten av styrningen, sen ju mer man svängde ju mer svängde cykeln. (Alltså relativt, en liten förändring av styret gav stor förändring på cykeln.)

Dock så blev jag lite besviken vid varje rödljus. Med min förra Roadlite så stack jag iväg som ett spjut då det blev grönt, med denna så tar det en stund innan den får fart. Jag väger ju som sagt 80 kg. Har vägt 68 kg som minst. Då hade jag synliga rutor och var väldigt smal. Kanske om jag går ner i vikt så får jag tillbaka accelerationen? Jag måste ju accelerera både cykeln och min kropp. Men cykeln blev stulen i midsommar, då vägde jag också runt 80 kg. Kan ju också vara att jag har tappat muskelmassa då jag varit sjukskriven sen februari. Men ja ja, jag behåller cykeln, får börja cykla på nu igen efter sjukskrivningen, sen tänker jag gå ner i vikt.
/Jens
Accelerationen du tappat beror definitivt på att cykeln är tyngre. Sen finns det nog mycket du kan göra utan att skaffa kolfiberhjul som kommer förbättra det.

Accelerationen du tappat beror definitivt på att cykeln är tyngre.

Kanske har jag missat ironin, men det skiljer sig baar 2% av vikten av hela ekipaget. Det ger bara 2% skillnad i acceleration, lite mer om hjulen var lättare. Jag gissar på kondis. Sen är lättare hjul alltid trevliga och sparade vikten där räknas dubbelt.

Kanske har jag missat ironin, men det skiljer sig baar 2% av vikten av hela ekipaget. Det ger bara 2% skillnad i acceleration, lite mer om hjulen var lättare. Jag gissar på kondis. Sen är lättare hjul alltid trevliga och sparade vikten där räknas dubbelt.
8,5 vs 11 kg är definitivt kännbart! Det är ju knappast så att TS knappt kommer iväg från stopp eftersom att cykeln väger 65 kg. Det är väl mer en känsla av ”vad fan, den är inte lika rapp?”. Det skulle jag säga beror på vikten. Det var något jag kände DIREKT när jag testade en landsvägscykel för första gången (efter att bara ha kört vanliga cyklar innan) och även varje gång jag börjar cykla igen efter ett uppehåll. Alltså när jag inte är/varit stark.

Ok googlade på fälgarna, de vägde 545g.

Då kanske jag inte kan få ner vikten så mycket på hjulen. Det är om jag har lättare däck och slang då som @roller sade. Men de måste väl slitas mer? Om de är lättare? De måste vara tunnare och man får oftare punktering? Eller hur funkar det?

En standard butylslang brukar gå på 125-75 g ungefär. Beroende på tillverkare osv. Så räkna med kanske 210 g per hjulset då (105 g per slang).

TPU-slang (termoplast) kan väga så lite som 23 g per slang. Så säg ungefär 50 g per hjulset (25 g per slang).

Där sparar du alltså ca 160 g men också i rullande massa som ger en ännu större och mer märkbar effekt. Lägre rolling resistance osv. Det kanske låter rätt lite men det känns i verkliga livet.

Vad hade du för däck på cykeln nu?

Edit: Googlade och du kan spara ca 178 gram genom att byta till lite lättare däck. Utan att veta något om hur bra dina vs dessa Maxxis Velocita EXO/TR 40-622 på att inte få punktering osv.

Senast ändrad:
Och vänta nu har du köpt Roadlite 8 men hade Roadlite CF 9 innan?

Edit: Nä det hade du inte, läste tråden nu igen. Trodde först att det var kolfiber vs aluminium-ram som också hade påverkat känslan då kolfiber är styvare och känns därmed ”rappare” när du ska trampa igång. Då är det alltså vikten nu som gör skillnaden skulle jag säga.

Senast ändrad:
Ok, så jag kanske kan få ner vikten runt 400-500g med byte av fälg, däck och slang? Det är ju lite grann.

Idag på pendlingen vid ett rödljus så fick jag till en ganska bra acceleration. Stod beredd med rätt växel, pedalen i optimal position, tänkte nu jävlar haha. Kan ju varit så att jag fått tillbaka benstyrka efter sjukskrivningen. Har kört ganska hårt med cyklingen. Jag skall i alla fall gå ner 2,5 kg i vikt, minst. Då matchar jag cykelns extra vikt.

Ok, så jag kanske kan få ner vikten runt 400-500g med byte av fälg, däck och slang? Det är ju lite grann.

Idag på pendlingen vid ett rödljus så fick jag till en ganska bra acceleration. Stod beredd med rätt växel, pedalen i optimal position, tänkte nu jävlar haha. Kan ju varit så att jag fått tillbaka benstyrka efter sjukskrivningen. Har kört ganska hårt med cyklingen. Jag skall i alla fall gå ner 2,5 kg i vikt, minst. Då matchar jag cykelns extra vikt.
Ja, det snabbaste sättet att få ner totalvikten är nog ändå på buken :D

Ja systemvikten du har runt midjan är billigast att få ner och gör lika stor skillnad. Kondition och styrka kommer snabbt tillbaka på cykeln så det kan mycket väl ha varit ovana ben bara. Eller att du haft för hög växel innan. Det gör nog faktiskt störst skillnad att lära sig utväxlingen och bli bekväm med den så det blir second nature.

Sluta kolla på dyra fälgar nu och njut av cykeln istället. När jag letade olika däck som passade din cykel hade du redan de näst lättaste däcken så det finns inte mycket att tjäna där. Välkommen över till TPU-sekten i TPU-tråden om du känner för att byta slang dock. Billig och lätt investering för att göra cykeln lite mer lättrullad och dessutom kommer den LÅTA snabb. Folk vänder sig om hela tiden när dom hör mig komma snabbt på en raka nu för tiden.

Tillbaka
Topp