Köpa prylar från staterna?

Jocke W

Ny medlem
Satt och kolla på ekonominyheterna på fyran, och såg att dollarn har sjunkit ännu mer nu..5,85 ligger den på. Svinbilligt allså, bara på två dar nu har den sjunkit 16 öre. Är cykelsaker billigare i USA?
Allt brukar ju vara det, dessutom kan man ibland hitta snälla webaffärer som är villiga att skriva ner värdet så man slipper tullen.

Har ni eller handlar ni regelbundet från USA kanske? Tyskland verkar vara mest nämnt på forumet.
En hel cykel kanske blir dyrt i frakt, men delar måste bli väldigt billigt nu med dollarn.

Samla gärna era erfarenheter och adresser till diverse amerikanska sidor!
(ja sökte på den här frågan men hitta inte nåt speciellt konstigt nog?)

Att den är trögstartad beror nog på att detta ämne avhandlats ett otal gånger, sök lite mer så hittar du nog.

Vad det gäller butiker i USA, kolla under läsvärt.

Jag misstänker att hela grejen med tull/moms/låg dollar/frakt/tyska nätbutiker är rätt uttjatad faktiskt. Under Butiksrecensioner finns en drös amerikanska nätbutiker om du inte sett det.

Med tull och moms drar det iofs iväg mot närmare åtta kronor per dollars, och frakten torde väl kunna vara dyrare (plus att du skall betala mums och tull på frakten också). Sedan om tullen missar eländet är det ju bra...

Är själv sugen på nya hjul, men eftersom jänkarna är tvungen att importera mycket av cykelpryttlarna till riktigt kass växlingskurs själva blir priserna jag sett ganska höga. T.ex. verkar ett par Crossmax SLR ligga på minst $1000, vilket (utan tull, mums och frakt) alltså blir ca 5900 kr - ganska billigt men inte snorbilligt jämfört med en del fultyskar.

Inhemskt producerade prylar och vissa specialsaker kan man säkert göra fynd på.

Det gäller att räkna på affären först, ibland blir det en riktigt bra deal även med moms och tull inräknat. Frakten behöver inte bli så dyr bara de skickar med USPS (dvs vanlig post), $10-20 för småprylar och ca $100 för en hel ram är vad jag fått betala.

Det är ju bara det att tullverket ska ha sin del av kakan...helt plötsligt blir dollarn inte så billig.
Tycker dessutom det verkar som tullen blivit grinigare. Har fått betala nästan varje gång nu på sista. Även på begagnade grejer köpta från privatpersoner på ebay. Skandal!

Tullen har lämnat över tullandet till posten som slänger på en avgift lite på måfå. Det kan löna sig att klaga, jag har fått pengar tillbaka.

ostkaka skrev:
-------------------------------------------------------
> Med tull och moms drar det iofs iväg mot närmare
> åtta kronor per dollars, och frakten torde väl
> kunna vara dyrare (plus att du skall betala mums
> och tull på frakten också). Sedan om tullen
> missar eländet är det ju bra...
>
> Är själv sugen på nya hjul, men eftersom
> jänkarna är tvungen att importera mycket av
> cykelpryttlarna till riktigt kass växlingskurs
> själva blir priserna jag sett ganska höga. T.ex.
> verkar ett par Crossmax SLR ligga på minst $1000,
> vilket (utan tull, mums och frakt) alltså blir ca
> 5900 kr - ganska billigt men inte snorbilligt
> jämfört med en del fultyskar.
>
> Inhemskt producerade prylar och vissa specialsaker
> kan man säkert göra fynd på.

det är därför du inte ska kolla på hjul som de måste importera från europeiska länder :D saker från inhemska märken, så som i9, chrisking osv. brukar vara billigare där

Tillbaka
Topp