Köpa skor på nätet

Köpa skor på nätet
Hej,
Jag tänkte köpa skor på nätet och undrar om någon här har erfarenhet av storlekar.
Jag tittar bl.a på SH-RP3W hos bikester
https://www.bikester.se/shimano-sh-rp3w-skor-vit-463596.html

I alla kommentarer är det tydligt att man ska beställa "större än man normalt har", sedan har bikester.se en storleksguide som anger storlek för just Shimano.
Storleksguiderna skiljer mellan olika tillverkare.
Ska man mäta foten och följa respektive storleksguide eller ska man följa guiden och lägga till ytterligare tror ni?
- jag tänker att man lagt upp guider för att eliminera behovet av att "lägga till" som sägs i kommentarerna..
Någon som har erfarenhet kring denna fråga?

Köpa skor på nätet
Beror på dina fötter. Smala kan du nog följa guiden. Breda gå upp.

Fri retur där så beställ hem rätt och en upp, skicka tillbaka den som inte passar

Köpa skor på nätet
Rattnalle sa:
Manurhin2 sa:
Kolla längden i cm, det stämmer.

M
Inte för breda fötter. Jag ska ha 42-43 på längden. Kommer sällan under 45.

Oj, det var långa fötter ;-)
Om man följer längderna på skor där det är angivet ex Shimano strl 43 = 27,2 cm och skiter i vad tillverkarna tror att dom har för storlek så stämmer det bra för normalbreda fötter.
Om man vet med sig att man ex har breda eller smala fötter kanske inte internetköp är att rekommendera 1a ggn.

M

Köpa skor på nätet
Så 28cm som jag har -> EU stl 44 i guiden för shimanoskor på bikester.se
Då beställer jag 44 (om inte annat än för att 45 är slut).
Som sagt innan, de går ju att slicka tillbaka..

Tack!

Köpa skor på nätet
det så kallade japanska cm-måttet i skorna är inte fotens längd utan skoinläggets längd. så ta reda på vilken längd som passar din fot. det bör vara 1-2 cm längre än foten beroende på om den är tvär eller spetsig. har man bred fot får man eventuellt också gå upp i längd.

Köpa skor på nätet
kais01 sa:
det så kallade japanska cm-måttet i skorna är inte fotens längd utan skoinläggets längd. så ta reda på vilken längd som passar din fot. det bör vara 1-2 cm längre än foten beroende på om den är tvär eller spetsig. har man bred fot får man eventuellt också gå upp i längd.

Det är såklart individuellt det också beroende på hur foten ser ut .
Min fot är ca 27 cm och sitter som gjuten i Shimano 43/27,2 .

M

Köpa skor på nätet
Njae...man kan aldrig vara säker..

Shimano var en gång i tiden strl 42 för mej som ligger på 40-41, men senaste beställningen ligger nu på köp&sälj då de blev för stora och nya 41:or är det som används (Landsvägssko). Och storleksguiden är densamma som den alltid varit, med butikens vanliga uppmaning "en storlek större än normalt".
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=89132

I höstas slog jag till på ett par Pearl Izumi som jag också kört tidigare, även dessa ligger på köp&sälj, då det var omvänt med dessa.
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=85186

Jag har köpt en ganska stor mängd skor och kläder över nätet under åren, och oftast stämmer rekommendationerna om man lyssnar av här på forumet alt läser storleksguider. Men det är alltid lite av en chansning.

Och tänk på alla lyckliga som får köpa nedsatta produkter på köp&sälj för att en inte orkar hålla på med retur-tjaffs-skickande!

Köpa skor på nätet
Manurhin2 sa:
kais01 sa:

Det är såklart individuellt det också beroende på hur foten ser ut .
Min fot är ca 27 cm och sitter som gjuten i Shimano 43/27,2 .

M

med stel sula kan man komma undan med så liten marginal, men böjer sig sulan som den gör med vanliga skor behövs in marginal på 1-2 cm eftersom böjen av skon när man går ger motsvarande förkortning. annars får man en hävstångseffekt i längsriktningen mot stortån och snart hallux valgus.

sen kan ju skon vara felmärkt, men till skillnad från europeisk, amerikansk eller engelsk storlek brukar den japanska oftast stämma.

Köpa skor på nätet
Jag beställde också för stor storlek första gången jag köpte Shimano-skor efter att ha läst att de skulle vara små i storleken. Jag har 42 2/3 i mina Adidas löparskor, 43 1/3 i mina sneakers och 43 i Shimano-skorna. Om det är fri retur så beställ två storlekar så du kan jämföra och prova mot varandra.

Köpa skor på nätet
Använder man dessutom egna iläggsulor med bättre stöd för hålfoten dras tårna lite tillbaks och en lite för kort sko kan passa utmärkt.

Köpa skor på nätet
Rattnalle sa:
Manurhin2 sa:

M

Varken storlek eller cm-mått stämmer in på Shimanos storlekar. Cm- mått iofs om man giller att tårna tar emot längst fram i skon - det är uppenbart ett precist mått på skons längd Shimao anger - men det är inte att rekommendera. Själv behöver jag likt nallen gå upp två storlekar.

Köpa skor på nätet
Rattnalle sa:
Vilken lyx det verkar vara att kunna köpa sko efter längd.
+1, tänk om det vore så enkelt...
För min del är det inte bara bredd som ställer till det, utan även höjd. Där är dock Boa-spänne ett lyft. Mina gamla Shimano R171 med vanliga spännen kan jag med nöd och näppe spänna ett par knäpp, får ibland kämpa för att få till första knäppet innan man kan börja spänna med mekanismen. De nya RC7 med Boa är mycket lättare att spänna även på min höga fot.
Har normalt stl 43, men det skulle aldrig gå på Shimano. Racerskor måste jag upp på stl 44, och på mtb-skor måste jag upp på stl 44,5 (de har en extra kant framtill som mina tår slår i på en 44:a).

Köpa skor på nätet
Pfaff sa:
Rattnalle sa:
Manurhin2 sa:

M

Varken storlek eller cm-mått stämmer in på Shimanos storlekar. Cm- mått iofs om man giller att tårna tar emot längst fram i skon - det är uppenbart ett precist mått på skons längd Shimao anger - men det är inte att rekommendera. Själv behöver jag likt nallen gå upp två storlekar.
Vissa, tror t ex Mavic, anger ju både skons längd och fotens längd i tabellen.

Köpa skor på nätet
Tjena,

Kikar på nya skor, men blir alltid lite konfunderad kring Shimanos storlekar. Jag har idag ett par RH088 i storlek 45 som passar bra, men börjar bli lite tråkiga. Är de nya SH RC701 samt SH XC701 lika små i storlekarna som tidigare Shimanoskor var? De verkar ju inte ange att dessa är små i storlekarna..

Bonusfråga:
I storlekstabellen anges cm, men är det längden på min fot eller innermåttet på skon som anges?

Köpa skor på nätet
Tjena,

Kikar på nya skor, men blir alltid lite konfunderad kring Shimanos storlekar. Jag har idag ett par RH088 i storlek 45 som passar bra, men börjar bli lite tråkiga. Är de nya SH RC701 samt SH XC701 lika små i storlekarna som tidigare Shimanoskor var? De verkar ju inte ange att dessa är små i storlekarna..

Bonusfråga:
I storlekstabellen anges cm, men är det längden på min fot eller innermåttet på skon som anges?
Innermått i skon

Köpa skor på nätet
@ mickescott Snyggt!

Gjorde frågan överflödig genom att traska bort och prova ett par på lunchen. De är lika små i storlekarna fortfarande. Eventuellt lite smalare, vilket egentligen passar mina kvistfötter bättre.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp