Köpa trailhoj: välja 29 eller 27.5?

Mjölner

Medlem
Har ledsnat på att vara ett misslyckat XC-svetto och tänkte satsa på mer slaglängd och lek.

Kör idag en Epic 29:er och gillar verkligen 29-konceptet för XC. Inte lika säker på att det är lika självklart för min nästa hoj som är tänkt att användas på stigarna i platta Umeå, i fjällen och nån enstaka gång i alperna. Hojen ska alltså klara både klättring och utförskörning. Det senare av det fegare slaget dock. Grusvägsåka och Cykelvasan är ointressant.

Jag tänker mig en hoj med slaglängd på ca 130mm för 29:er vilket verkar innebära ca 150mm för 27.5 - typ Stumpjumper eller Spectral.

Skillnaden mellan hjulstorlekarna är jag rätt klar över, men när man för in ökad slaglängd för den mindre hjulstorleken i ekvationen blir jag mer osäker.

Blir exempelvis en Stumpjumper 650b mer gungig utförsåkarhoj än 29:er-brorsan? Hur skulle ni välja och varför? Ska jag till och med gå upp i slaglängd ytterligare? Typ Spez Enduro.

Vet inte om det är relevant, men jag är 191cm lång.

Spontant skulle jag säga 29"

Du är lång och trivs redan med 29.
Så som du beskriver din cykling så ser jag inga som helst nackdelar med 29.

Jag köpte en trek fuel ex 8 29er igår. Den är jag mycket nöjd med. Dock "bara" 120 i slag men mycket trevlig cykel

Jag kör på en Process 134 är uppe, den räcker mer än väl till allting Umeå kan erbjuda. Den har inte gått några liftdagar än men jag kan återkomma med rapport när det också är avklarat.

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är ju jag ingen Spech-människa... Men nya
> Stympy 29'an ser ju ut att bli en riktig
> dräpare.
> Dock är nog alu-varianten mera Trenduro är
> carbongen med sin SWAT-låda i diagonalröret:
> http://m.pinkbike.com/news/first-ride-2016-special
> ized-stumpjumper-fsr-2015.html
>
> Annars är On-One's Codeine ett sjukt prisvärt
> alternativ: http://www.on-one.co.uk/s?q=Codeine om
> du lyckas time'a deras halvtaskiga beställningar
> :/

Har sett din byggtråd och den ser fin ut! :) Men är inte största storleken för liten? Ser att överrörsmåttet på L är 620mm - har ca 650mm idag. Är 191cm med innerben på ca 92cm. Annars gillar jag On One. Har en Fatty och nyss sålt en Scandal.

Tillägg till min post ovan, en trail-cykel ligger IMO för 29" kring 110-120mm slag och för 27,5 kring 130mm, men jag tror att det viktiga är till vad och vart du tänkt hoja...
För rotiga småsluttande stigar räcker ovanstående jättebra, ska du hoja på ställen med mera utför (= högre hastigheter in i stökigheter) behövs ca 20mm mera slaglängd, men så klart på bekostnad av trampvillighet...

Commencal gör IMO allting rätt just ny IOM deras nya Meta-serie (v4)

Har testat en hel del att köra 650b och 29" på spectral. 29:an går mer som en maskin medan min 650b är lite mer lekfull. Dämpningen på 29:an räcker till för samma typ av körning.

Du är ju rätt lång och redan van med 29". Låter som din deal.

Tillbaka
Topp