Köpa TT-hoj - UCI-approved ett måste? [LVG]

Reaper

Medlem
Hej,

Var en sväng till Danmark i maj och lyckades kvala in till VM Masters i tempo på en lånad hoj, så det är hög tid att köpa en egen då September kommer allt närmare och närmare.

Tyvärr är min budget begränsad och har efter att ha fått prova ett par olika hojar inte helt övertygad om att jag måste ha det dyraste (cyklat på allt ifrån Shiv TT modell svindyr till Scott Plasma 2 ifrån pre 2011), utan nöjer mig nog för denna säsong med något som helt enkelt är "good enough".

Dock kommer vi nu till min fråga: Måste cykeln finnas med på UCI's lista på godkända ramar?

Har läst detta dokument så många gånger att jag snart blir galen
http://www.uci.ch/mm/Document/News/...tofApprovedModelsofFramesandForks_English.pdf

Som jag tolkar det måste en cykel som är tillverkade efter 2011-01-01 uppfylla UCI's krav och således är det bara ramar med deras stämpel som är OK att tävla med? Denna stämpel finns på min Scott Foil Premium (min linjehoj) som även finns med på listan, så inget oklart där men sen så har en klubbkompis en Cervelo P2 (tempohoj) med UCI-stämpel trots att den ej finns med där (P2 är vad jag förstått det "exakt" samma ram som P3, som är uci-godkänd, så antar detta är förklaringen till detta?).

Just P2:an är högst intressant, om det nu blir ett inköp av en helt ny cykel. Men tex Argon 18 E116-118, Scott Plasma m.m. finns med på UCI-listan och kostar inte skjortan nya.

Men har även kollat på lite bättre begagnade och/eller utgående modeller hos cykelaffärer och det är då det börjar bli snurrigt, för jag har tex fått ett erbjudande att köpa en komplett Corratec C Time ifrån 2014 till ett bra pris, som ej finns med på UCI-listan men ska enligt försäljaren vara OK att tävla med? Fick detta svar: "about the UCI question: the mold was made before 2011 so there is no approval needed for the bike. Also Team W52 is using the bike".

Jag är inte ute efter att fuska, genom att tex köpa en triathlon-modell av Shiv eller liknande, utan mer fundersam på om jag riskera att inte få starta om kommesarien på tävlingen bestämmer sig för att göra en stickkontroll om min cykel nu ej finns med på uci-listan? Verkar ju finnas ett undantag som gäller för ramar tillverkade före 2011, men jag fattar inte riktigt vad...

Har för övrigt varit i kontakt med SCF vid ett par tillfällen, men verkar inte så lätt att få tag på rätt person så fått reda på exakt noll så här långt.

Tack på förhand, om ni nu orkade läsa så här långt ;)

Nu har jag också läst igenom dokumentet. Det som skiljer sen innan 2011 är att modeller som är senare än 2011 måste vara godkända av UCI. Tidigare ramar räcker det med att dom följer UCI:s regler på hur godkända ramar ska se ut. Det är med andra ord en tävlingslicens för ramar kan man säga. Det har nog gett en del extra-slantar i kassan. Skulle gissa på att det även bromsar utvecklingen på instegsramar, då dessa också måste godkännas för att få tävla på OM modellen ändras, dvs, ingen ändring i modellen så får du fortsätta tävla även om ramen är en 2015:a. Så tolkar jag det iaf.

Sen finns ju måtten, vilket jag inte blir klok av att försöka förstå.

Från 2014 är det lite nya regler om detta:

Det finns två huvudregler för tempocyklar: sadelspetsen minst 5 cm bakom centrum av vevpartiet, eller styrets främsta del (oftast spetsen på växelreglagen) max 75 cm framför centrum av vevpartiet.

Från dessa huvudregler finns tre undantag:

1. Sadelspetsen 0-5 cm bakom centrum av vevpartiet

2. Styrets främsta del 75-80 cm framför centrum av vevpartiet.

Man får ha ett av dessa undantag (och endast ett) automatiskt utan att behöva fråga om lov.

Tredje undantaget är svaret på din första fråga.

3. Styrets främsta del 80-85 cm framför centrum av vevpartiet. Här krävs att man är 190 cm eller längre.

Vilket är ganska självklart.

Sen är det ju handtaget, se bild.
Skönt att de använder sig av lockon pinnar istället för ett basebar. Men de jag har pratat med säger att man ska mäta 10cm från centrum av infästning. Men bilden säger centrum för armbågsstöden

Bilagor

• Screenshot_2015-06-19-20-57-52.png
    Screenshot_2015-06-19-20-57-52.png
    51.8 KB · Besök: 64
Inställningar

Normallång: sadel -5,2 cm styre -79,8 cm (el mindre om det känns bättre) styre mäts mot pad och du skall tilta mycket för att komma upp 10 cm.

Om du är över 190 cm kör sadel -5,2 cm och styre -84,8 cm.

Tips för inmätning. Loda centrum vev, sätt en liten tejp på överröret. (Om det är horisontellt) Använd därefter vinkelhake och linjal såväl mot styre som sadel. Mycket mera lättarbetat.

Har sett ramar som ej är UCI approved starta på int tävlingar vid flertal tillfällen. Tror det viktigaste är inmätningen.

popeye skrev:
----------------------------------------------
> Tips för inmätning. Loda centrum vev, sätt en
> liten tejp på överröret. (Om det är
> horisontellt) Använd därefter vinkelhake och
> linjal såväl mot styre som sadel. Mycket mera
> lättarbetat.

Ett annat tips för inmätning av sittposition/cykelinställning är att använda den krysslaser som numera finns hemma hos väldigt många, då tavlorna idag bara MÅSTE sitta i linje med varandra.
Jag hade iaf inte tänkt på att den var smidig att använda till detta (också, tavlor i linje, check!).

Arsozath skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu vet jag inte hur lång du är eller var du bor,
> men detta kanske är intressant.
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=141291

Tackar, för denna var både i rätt storlek och i närheten av där jag bor :)

-----

Verkar som att det här med uci-godkänd hoj är etr måste eller ej är svårt att få ett ja/nej på, men förutsatt att cykeln iaf är rätt inställd så ska det väl funka med det mesta, som inte uppenbart är illegalt.

Kört 2 swecup-deltäclingar och där ser man många som har "icke godkända" cyklar iaf, så inte orolig på svensk mark.

Reaper skrev:
-------------------------------------------------------
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu vet jag inte hur lång du är eller var du
> bor,
> > men detta kanske är intressant.
> >
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
>