Köpa vevparti och camelback?

jeppe_82

Medlem
Ska lägga en beställning från tysk sida imorgom och kom på att min gamla mtb behöver nytt vevparti.
Sitter 9delat xt överallt förutom vevpartiet som är ngt annat med ISIS lager som är helt slut.
Frågan är nu vilka vevpartier kan man köra med och vad är mest prisvärt.
Funkar 10delat till mitt i övrigt 9delade system och är det värt att betala ca1400 för xt eller räcker Deore likaväl?
Såg att vissa 10delade Xt var billigare än de 9delade hos bike discount. Vill ha tre klingor och 175 vevar.

Andra frågan är vilken Camelback ni rekommenderar.
Vill ha med mig verktyg slang Co pump vindjacka och eventuellt en smörgås/banan.
Får man plats med det i en camelback Classic eller behövs större?

ok låter inte bra men 10 liter extra är lite mycket.
vad tror ni om Rogue?
Edit: behöver man midjebältet när man kör i skogen?

Senast ändrad:
10 liter är inte mycket, den Oskar länka var nice! När man väl har i en och en halv liter vatten och något vektyg, slang och en tröja så blir den fort lagom packad. Jag gillar midjeband, gött att den sitter på plats!

Jag har en Mule NV och om jag inte tokpackar den (typ knör ner en tjock jacka i hjälmfacket på utsidan) så är den inte alls stor och ivägen. Det går att snöra in den mot ryggen om man inte har så mycket i den. Som bonus går det att få i lite extra de gånger man vill det. Jag har plockat flera liter kantareller i den i somras utan problem :) Hade nästan fått vara en liten gnutta större; det är svårt att få plats med så mycket fika i den utan att det blir mosat ;)

Fördelen med en lite större ryggsäck är att den blir plattare mot ryggen om den inte är full till skillnad från en liten som kommer att bli en liten hårdpackad knöl med samma mängd prylar i.

tack för bra tipps.
Det där med platt mot ryggen lät bra. Oskars länkade såg grymt bra ut men fel butik denna gång, kollar på bike-discount.

Hur är det med vevpartiet, någon som har tipps där?

Jag gillar min mulen nv. Får ner pump, verktyg, slangar plus div annat utan problem. Sitter bra på ryggen. Tänker inte på att jag har den i skogen.

Ett Deore 590 för 10-delat för ~50€ ink vevlager borde väl vara svårslaget i ren funktion per krona. Är väl dessutom stålklingor som håller längre på billiga vevpartier.

Jag tror inte att det är någon skillnad i funktion just här utan det handlar bara om du är i behov av bling eller inte. Skiljer säkert några gram också om det är viktigt.

Brorsan har tokmisshandlat sitt Alivio i snart tre år och det visar inga tecken på att ge upp än så pris är ingen indikator på livslängd.

OK men funkar tio delat till mina andra nio delade komponenter?
Edit: Hittar ingenstans att det ingår vevlager på de deore590 jag tittar på.

Senast ändrad:
Köpte Deore 9-delat vevparti från Rose ifjol, vevlager SM-BB 51 ingick. Skillnaden mellan vevpartier för 9 resp 10 delat är väl mest klingstorleken: 9-delat 44 - 32 - 22, 10-delat 42 - 32 - 24, vet inte om bredden på klingor/kedjour skiljer något. Någon?

Går att köra vev för 10 delat tillsammans med 9 delad bakväxel. Har kört med zee vev tillsammans med 9 delad sram x7 9spd bakväxel utan problem.

Perfekt. Får bli deore 9speed. Kan inte motivera x3 riktigt på en mtb från 2004:-) lägger pengarna på en camelback mule istället.

Tack för alla tipps

Tillbaka
Topp