Köphjälp mtbxc

Chilicake

Medlem
Köphjälp mtbxc
Jag har lite dålig koll på vad som kan va bra och behöver lite hjälp med att hitta en cykel. Jag pendlar och cyklar året runt på väg/skog/grus och snö/is.
Men valmöjligheterna är begränsade på vintern och många finns inte i lager.
Är 167cm lång och 76cm innerben.

Har kollat ut några stycken, det är ungefär så jag vill att den ser ut. Svart möjligtvis röd och ingen rullande reklam pelare.

Tacksam för hjälp //Kim.
 
Senast ändrad:
Köphjälp mtbxc
Betänk utväxlingen. Singelklinga fram är troligtvis inte rätt val om den ska gå mycket pendling, du kommer toppa ut snabbt och behöva spinna supersnabbt med benen för att nå någon vettig hastighet.
 
Köphjälp mtbxc
Betänk utväxlingen. Singelklinga fram är troligtvis inte rätt val om den ska gå mycket pendling, du kommer toppa ut snabbt och behöva spinna supersnabbt med benen för att nå någon vettig hastighet.


Med 32-10 som högsta utväxling går det i 40 blås vid rimliga 90 i kadens.

Om TS byter till 34 fram så kan hen vinna spurten på Cykelvasan. Det torde räcka för en kombination av skogscykling och jobbpendling.
 
Köphjälp mtbxc
Jag har lite dålig koll på vad som kan va bra och behöver lite hjälp med att hitta en cykel. Jag pendlar och cyklar året runt på väg/skog/grus och snö/is.
Om det är som du tidigare har skrivit att du använder cykeln för pendling och då 80% asfalt så tycker jag att det finns bättre modeller än MTBer för det.
Gärna en modell med heltäckande skärmar och navdynamoljus
Men skaffa gärna en MTB för mer renodlad skogscykling, en enda cykel brukar aldrig vara bäst till alla behov.
 
Köphjälp mtbxc
Håller med om det @HåkanC skriver..

Hur mycket skog ingår i cyklingen? Och hur mycket sten och rötter innebär det? För grus och pendling är ju framdämpare ganska onödigt. Man kan ju också tänka på hur parkerings-möjligheter hemma och vid jobbet ser ut vid pendling, en hardtail kan ju vara mer stöldbegärlig än en standard-pendlingscykel även om den är billig.
 
Köphjälp mtbxc
Om budget endast finns för 1 st cykel och det mest är pendling det handlar om, så hade jag hellre valt t.ex. en sån här:

eller en sån här om det ska finnas plats för större/bredare 29" dubbdäck på ca 50-55mm på vintern, om det ska cyklas mycket på dåliga vägar med spårig is.

Men är det mest slätare vinterväglag kan en cykel med ca 40mm dubbdäck passa bra, vilket Cube SL Road överst har plats för, inkl. långa skärmar.
 
Köphjälp mtbxc
Med 32-10 som högsta utväxling går det i 40 blås vid rimliga 90 i kadens.

Om TS byter till 34 fram så kan hen vinna spurten på Cykelvasan. Det torde räcka för en kombination av skogscykling och jobbpendling.

Jag föredrar hög kadens själv, dock är det högst nån procent av alla de jag ser pendla på morgnarna som kör 90 eller högre kadens. Trådstartaren vet själv vilken kadens som passar hen.

Finns det någon vettig cykel i ungefär samma prisklass med 10 tänder på minsta kuggen i bak för trådstartaren? Det begränsar urvalet rejält och kommer vara mestadels dyrare cyklar eftersom det väl kräver Shimano MicroSpline eller SRAM XD?

32T klinga fram och pendling kommer betyda att man använder nästan enbart 10-12-14 på kassetten vid pendling. Känns som det blir en väldigt dyr 3-växlad cykel för all pendling.

Singelklinga pushas hårt av cykelindustrin och jag förstår det. Det skalar säkert bort 10% av tiden det tar att sätta ihop en cykel, vilket ger betydligt bättre ekonomi på byggandet. Samtidigt är kunderna beredda att betala mer för 1x vs 2x/3x! Utmärkt för ägarna av Shimano/SRAM/SunRace/...!

Som konsument tappar man range eller får längre hopp mellan växlarna. Det är ett vettigt val ibland, men som konsument ska man veta vilket val man gör.
 
Köphjälp mtbxc
Jag föredrar hög kadens själv, dock är det högst nån procent av alla de jag ser pendla på morgnarna som kör 90 eller högre kadens. Trådstartaren vet själv vilken kadens som passar hen.

Finns det någon vettig cykel i ungefär samma prisklass med 10 tänder på minsta kuggen i bak för trådstartaren? Det begränsar urvalet rejält och kommer vara mestadels dyrare cyklar eftersom det väl kräver Shimano MicroSpline eller SRAM XD?

32T klinga fram och pendling kommer betyda att man använder nästan enbart 10-12-14 på kassetten vid pendling. Känns som det blir en väldigt dyr 3-växlad cykel för all pendling.

Singelklinga pushas hårt av cykelindustrin och jag förstår det. Det skalar säkert bort 10% av tiden det tar att sätta ihop en cykel, vilket ger betydligt bättre ekonomi på byggandet. Samtidigt är kunderna beredda att betala mer för 1x vs 2x/3x! Utmärkt för ägarna av Shimano/SRAM/SunRace/...!

Som konsument tappar man range eller får längre hopp mellan växlarna. Det är ett vettigt val ibland, men som konsument ska man veta vilket val man gör.
Ett alternativ till att tugga på minsta bak hela tiden är ju att byta framdrevet till ett större. Är cykeln tänkt att användas i både skog och på asfalt tycker jag det verkar smartare om man ska ha 1x. Ligga och tugga en massa på en liten 10-klinga bak är inget vidare för vare sig slitage eller effektivitet.... att däremot ha en cirka 38-klinga fram ger ju ok utväxling sammantaget i de flesta situationer både på pendlingsväg och i skogen för många.
(Jag nämner inte alternativet 2- eller tredelat vevparti.)
 
Köphjälp mtbxc
Jag håller helt med om att 1x-vevparti med 38T framklinga kan vara en vettig kompromiss, även om hoppen blir stora för min smak. Se bara till att ramen har plats för 38T fram, en del ramar maxar väl på 34T.
 
Tillbaka
Topp