Köpråd 29" hardtail

Henke1997

Ny medlem
Köpråd 29" hardtail
Tja!
är ny till det här med mtb men ha blivit intresserad och letar efter något att börja mina äventyr med.

Budget 20-25k, kan sträcka mig till 30 000 om det är något riktigt bra men inte över det.

Då jag är ny till detta och inte är så bra på att skruva så vill jag helst ha något med "bra komponenter" så jag slipper byta en massa saker.

Jag vill ha en 29" och hardtail (mindre underhåll osv.), vad jag kommer använda den till är antagligen rätt varierande men det kommer antagligen va lite lättare stigar till att börja med men allt som tiden går kommer jag att börja cykla lite mer i bergen. Jag antar att det är en trail cykel jag letar efter?
Vill kunna cykla lite sträckor men också upp och nerför ordentligt, så något mångsidigt.

Vad jag har kollat på är främst Vitus Sentier 29 VRX och Nukeproof Scout 29 expert bike.
https://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-vrx-bike-xtslx-1x12-2020/
https://www.wiggle.se/nukeproof-scout-290-expert-bike-slx-2020/

Har ni några tips och råd? är nukeproofen för tung?

// Henrik

Senast ändrad:
Köpråd 29" hardtail
Byta en massa saker är ju det roligaste som finns :)

Med en budget på upp till 30 K kan valfri 29" HT bli lätt, sitter det tunga delar på cykeln går de att byta ut och kapa 2-3 kg, inom din budget. Ramen är en väldigt liten del av cykelns totala vikt. Kolfiberram sparar kanske 400 gram mot en i alu. En biffigare stigram väger kanske 400 gram än en anorektiskt xc-ram (båda i alu).

Din längd och vikt?

Köpråd 29" hardtail
Sixten Fors sa:
Byta en massa saker är ju det roligaste som finns :)

Med en budget på upp till 30 K kan valfri 29" HT bli lätt, sitter det tunga delar på cykeln går de att byta ut och kapa 2-3 kg, inom din budget. Ramen är en väldigt liten del av cykelns totala vikt. Kolfiberram sparar kanske 400 gram mot en i alu. En biffigare stigram väger kanske 400 gram än en anorektiskt xc-ram (båda i alu).

Din längd och vikt?

Det är det säkert, om man som sagt kan skruva ;) är fortfarande rätt ny så vill inte börja med en massa sånt..

Är 185 och väger 90 panner (kanske bättre att jobba på den vikten än på cykelns :P )

Köpråd 29" hardtail
Henke1997 sa:
roefv sa:
Bird Zero 29. Du kan välja/speca nästan som du vill å grymt bra kundsupport!
Kollade in den nu verkar mycket intressant, gillar valbarheten! har du provat en bird?

Kör en Bird Zero AM och är grymt nöjd. Sen att dom har livstidsgaranti på ramar gör ju inte saken sämre, den är även överförningsbar till nästa ägare om man vill.

Köpråd 29" hardtail
Om man inte vet precis vilken typ av terräng man ska cykla på i framtiden, är det bra att har utrymme till bredare däck. Jag föredrar 29x2.6. Så jag tycker att en Bird Zero 29 är en bra val. Men det finns många HT att välja emellan (men inte så många som tar 29x2.6).

Köpråd 29" hardtail
Henke1997 sa:
Okej då har jag lite att fundera på.. Vad är era tankar kring dem som jag nämnde då, Vitus Sentier 29 VRX och Nukeproof Scout 29 expert?

För 30 000 får du väldigt mycket aggro HT. Scout och sentier är väl ok. Men kolla ns eccentric, primal och redan nämnda Bird.

Personligen hade jag velat ha en fet gaffel men det kan vara svårt att veta vad du vill ha. Kanske bäst att du lägger dig på 15-18000 och kör några månader, om nåt inte duger så här du budget att byta ut det. Kanske börja med en sektor eller revalation gaffel. Eller vad som nu sitter på 2020 modellerna.

Köpråd 29" hardtail
Okej, pekar väll åt Bird hållet ändå.
Vad är då det som bör prioriteras hos en Bird, räcker det med SLX/XT eller bör man satsa på XTR när man ändå är i farten?
Pike Ultimate RC2 140mm eller Revelation Charger RC 140mm?
Bromsar?

Mycket man vill ha men vill ändå försöka hålla mig till budget

Köpråd 29" hardtail
Slx/xt combo räcker. Gaffel och bromsar beror på. För att åka mycket utför så hade jag kört det fetaste, men troligen vettigare att börja med lite enklare. Blir väl en jävla prisskillnad?

Köpråd 29" hardtail
Radon Cragger 8.0 kan vara ett alternativ beroende på hur den är specad. 2019 var riktigt fin men är slut i storlek L. 2020 borde komma snart. Jag har själv en cragger 7.0, den fungerar till det mesta. Klättrar fint och skäms inte för sig utför. Men birden ser ju riktigt fin ut den med.

Köpråd 29" hardtail
Ah asså Fetaste gaffeln kostar ju 340 pund extra men den vill man ju kanske ha ändå på lång sikt ...
Vad gäller bromsar så får man väll satsa på något i mellan klassen om jag ska hålla budgeten på 30k.. typ Shimano M520 4-piston eller Shimano M8120 XT 4 Piston.
Men får fundera på det, blir nästan för mycket pengar.. med den svaga kronan + frakt så lär det hamna på lite över 30k

Ska kolla Radonen med :)

Senast ändrad:
Köpråd 29" hardtail
Gillar att du är "ny på det här med mtb" och ska köpa en HT för 30 lax. :P Lyxigt! Men är det nödvändigt? Köp en fin HT för 15 lax och så köper du lite kringutrustning (pumpar, kläder, lysen, slanglöstillbehör) för några tusen med. :) Det rinner alltid iväg ändå och helt plötsligt så har man gått över utsatt budget med det dubbla. :P

Köpråd 29" hardtail
Ja. En Bird slx med revalation landar på drygt 20000.

Scout comp känns lite rimligare. Om man kan leva med eller sälja SX gruppen...

Svårt att köpa ht 2020 jämfört med 2019.

Köpråd 29" hardtail
En tanke, speca vad du vill ha och kom överens med någon happyit om att bygga ihop cykeln tillsammans med dig mot lämplig ersättning. Du lär dig en massa och får samtidigt cykel du vill ha och kan ägna dig åt att leta bra deals.

Det är faktiskt inte så svårt att bygga en cykel. Man behöver några få specialverktyg och det kan vara lite meckigt att pressa i lager, men annars är det i princip lättare än att bygga en IKEA-möbel...

Köpråd 29" hardtail
Jag tänkte också på att bygga med tanke på vad en slx kostar 2020. Börjar man en beggad gaffel så borde det gå att få ihop till bra pris.

Köpråd 29" hardtail
Scout 290 ram för drygt 4 K är väl vettigt https://www.wiggle.se/nukeproof-scout-290-mountain-bike-frame-2020/ jag hade nog valt ram och byggt själv.
Scout 290 Expert för drygt 20 K https://www.wiggle.se/nukeproof-scout-290-expert-bike-slx-2020/ har för billiga hjul för min smak men i övrigt vettig utrustning, är den prisvärd? Jag hade byggt själv på lös ram. Med Pike Ultimate RC2 fram, bättre hjul, annan dropper etc.

Radon Cragger är modern och prisvärd komplett (fin utrustning), om och när kommer 2020 Cragger 8 i butik? https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/hardtail/cragger/

Meta HT AM är snygg tycker jag https://www.commencal-store.com/meta-ht-am-race-29-c2x29149860
finns som lös ram för 400€ eller färdigbyggd i valfri spec (dock begränsat urval av delar), har inte kollat om vilket som är smartast. Personligen hade jag köpt ramen och byggt själv med en Pike Ultimate RC2 140-150 mm och bra hjul.

Clockwork Evo 29 är inte heller dum https://www.orangebikes.co.uk/bikes/clockwork-evo-29-s/2020

Köpråd 29" hardtail
På ram hade jag, baserat på utseende och pris, byggt Big Al, eccentric eller primal.
Och köpt en beggad yari eller nåt.
SLX eller NX vev och XT 11s växlar.

EDIT
Och vill man fortsätta att hålla priset nere, SLX två kolvs broms men med 203mm RT86 bak och fram.
Jag kommer själv att byta till 9120 men det är på en enduro och kostar 4000 spänn.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp