Köpråd av Gravelcykel

Köpråd av Gravelcykel
Hej,
Jag är intresserad av att köpa en gravelcykel, så jag tänkte att jag fråga här på forumet för tips på cykel och vad man behöver tänka på.
Ska ha cykeln främst för motion på grusväg och asfalt.

Kan tänka mig att Max ge 20-25k kr.
Har kikat MB31 och Canyon grail al 7.
Men ingen av dessa verkar gå få tag i just nu.

Tack på förhand!
/Mattias

Köpråd av Gravelcykel
Har en Ridley Kanzo C som säljs på XXL just nu. 22 990kr (jag gav 18 på rea i höstas) Använder den både till gravel och landsväg med två hjulpar. 1X funkar bra för mig även på lvg, ligger iofs. inte och pressar plus 40 km/h i klunga utan cyklar mest upp och ner på Hallandsåsen. Är nog stora i storleken jag har strl. S till mina 177cm.

Köpråd av Gravelcykel
Jag cyklar varken i klunga eller 40km/h men jag skulle ändå definitivt rekommendera 2 drev fram om man ska cykla mer än 10% asfalt. Jag hade tidigare en gravel med 1x och saknade framväxeln så fort jag kom ut från grusvägarna.

Köpråd av Gravelcykel
Denna, om köpt från CRC, kan möjligen va’ nåt?

Köpråd av Gravelcykel
När jag köpte gravel för vinterträning/touring så ville jag ha en med alla möjliga fästen, skärmar/pakethållare/och på framgaffeln, den jag hittade hade som bonus även fäste för stöd bak (stabilare om mycket packning). Så det var väl ingen utpräglad gravel, eller om det inte var så hårt uppdelat på typer då.

Så beroende på ditt användningsområde kolla vilka fästen som finns, och hur breda däck den kan ta.

Tillbaka
Topp