Köpråd canyon spectral 2017

Hej! Är ny här på forumet och tänkte nyttja er expertis!

Har i 2 års tid trampat runt på en HT men nu tänkte jag att det var dags att gå över till FS. Vill helst lägga under 20k men känner att jag måste vara lite flexibel där kanske. Har kollat runt massa och mest "Bang for bucks" verkar man få med canyon. Fastnat för spectral ex 6.0 även om den spräcker min budget. Vill helst köpa ny, men är även öppen för begangnat.

Så min fundering är. Är det värt de extra 6000 för pike och monarch samt lite andra uppgraderingar från de foxdämpare som sitter på 5.0? Finns ju även en al 8.0 ex i outleten för 27k.

Vad tror ni? Några andra tips än canyon?

Tack på förhand!

Andra populära är väl Bird och YT. Rose har ju också lite samma koncept som Canyon, och de har dessutom ett showroom i Barkaby (?). Om uppgraderingar är värda.. Nja, kanske. Beroende på budget skulle hav lägga de pengarna på ev fälgar eller framförallt prylar kring cykeln. Typ rygga osv. Det ger imo mest trivsel för pengarna i början.

Ja, vid det har laget borde ju Canyon ha löst problemet med kedjestagen på Spectral AL, som fått nån att mynta det fina ordet SprectAL. :) ta en titt i rambrottstråden om du missat det. Fin hoj annars, och kolfiber-versionen är inte känd för att gå sönder nånstans.

Rattnalle sa:
På vilket sätt ger fälgar trivsel för pengarna i början?

"ev fälgar eller framförallt prylar", alltså att kringutrustningen get mest trivsel för pengarna. Men jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att fälgar är klart värdaste uppgraderingen och det är något som även en nybörjare uppskattar. Beroende på hur stor man är kanske fälgar är ännu mer värt pengarna när man är nybörjare eftersom bättre fälgar har en förmåga att hålla sig raka längre när man okänsligt bombar på.

AX3L sa:
Rattnalle sa:

"ev fälgar eller framförallt prylar", alltså att kringutrustningen get mest trivsel för pengarna. Men jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att fälgar är klart värdaste uppgraderingen och det är något som även en nybörjare uppskattar. Beroende på hur stor man är kanske fälgar är ännu mer värt pengarna när man är nybörjare eftersom bättre fälgar har en förmåga att hålla sig raka längre när man okänsligt bombar på.
Du blandar inte ihop fälgar och däck nu? :)

Fälgar är antingen raka eller krokiga. Är de raka är de bra. Blir de krokiga för fort är de dåliga. Men det märker man efter ett tag.

Däck däremot kan vara en helt enorm uppgradering.

Jag har just servat en fox-dämpare och en gaffel som racingbike Sweden kunde serva.
Klart dyrare att serva fox, och såvitt jag förstår, lättare att serva rs själv också.

Rattnalle sa:
AX3L sa:
Rattnalle sa:

Du blandar inte ihop fälgar och däck nu? :)

Fälgar är antingen raka eller krokiga. Är de raka är de bra. Blir de krokiga för fort är de dåliga. Men det märker man efter ett tag.

Däck däremot kan vara en helt enorm uppgradering.

Nej, men jag delar din åsikt att däck är en bra uppgradering! Nu sitter det iof ofta Maxxis Minion på från fabrik, och då är väl det behovet mindre. Men däck och kontaktpunkter (grepp, sadel, pedaler) gör ofta stor skillnad.

Min erfarenhet av billiga fälgar är att de ogärna håller sig raka. Ännu jävligare är det om man är nybörjare och därför allt annat än följsam. Men jag lyckas också trots "blott" 80kg knäcka fälgar avsedda för 120kg systemvikt på knappt en säsong.

Tack för alla svar! Gällande kringutrustning så har jag redan bra rygga (Osprey) tröjor osv. Hoppas att fälgarna som sitter på 6.0 är nog bra att hålla något år i alla fall. Har mavic crossmax med hans dampf/nobby nic på min HT så jag är ju van vid robusta grejor!

Vad det gäller cykel så har jag kollat YT å den såg ju najs ut. Har dock bestämt mig för att lägga de extra $$$ för 6.0. Fick godkänt från frugan ?Den svarta är så extremt läcker vilket är ett plus.

Tack för hjälpen!

JohnnyNoCash sa:
Tack för alla svar! Gällande kringutrustning så har jag redan bra rygga (Osprey) tröjor osv. Hoppas att fälgarna som sitter på 6.0 är nog bra att hålla något år i alla fall. Har mavic crossmax med hans dampf/nobby nic på min HT så jag är ju van vid robusta grejor!

Vad det gäller cykel så har jag kollat YT å den såg ju najs ut. Har dock bestämt mig för att lägga de extra $$$ för 6.0. Fick godkänt från frugan ?Den svarta är så extremt läcker vilket är ett plus.

Tack för hjälpen!

Grymt! Jag har förra årets 7.0 EX (typ samma spec) och är tvärnöjd!

Ett tips är att köpa ett extra växelöra direkt. Inte för att de går av med en gång men den dagen är det smidigt att ha hemma.

Senast ändrad:
Hej! Mavicfälgar och sram eagle är väl något att lyfta också :) Jag är supernöjd med min canyon 6 ex. Prismässigt var det väl där smärtgränsen låg. Klart att det kan vara najs att satsa på ännu bättre komponenter men det beror ju på vilken nivå du kommer att åka på och såklart hur mycket pengar du har ;)

Jag tycker också 6ex ser vettigare ut med sin RS-dämpning och XD-body på bakhjulet. Detta trots att jag inte är så förtjust i SRAMs växelreglage.

Varifrån kom Eagle, det har ju ingen av dem?

Rattnalle sa:
Jag tycker också 6ex ser vettigare ut med sin RS-dämpning och XD-body på bakhjulet. Detta trots att jag inte är så förtjust i SRAMs växelreglage.

Ah trodde du menade att du funderade på AL 7.0 ex. 7.0 har helt andra komponenter. Den har ju även 2x10

Rattnalle sa:

Jag kommenterade bara Johnny när han tog upp eagle som ett argument. Annars instämmer jag helt klart med dig, även fall RS känns lite mellamjölkigt. Något som iofs även gäller Canyon.

Nej precis, är 6.0 ex mot 7.0 och inte 7.0 ex. Känner att vid 7.0ex så blir det en prisklass till och då skulle jag ta CF modellen med den ramen...

Klart det är lite mellanmjölkigt kan tyckas men behöver en cykel nu till våren och känns som det är bland det vettigare man kan hitta i den prisklassen just nu. Behövde mest hjälp med om det var värt de extra ca 2k eller om man ska spara dom till annat, hade dålig koll på RS pike mot fox...

niaan sa:
Nej precis, är 6.0 ex mot 7.0 och inte 7.0 ex. Känner att vid 7.0ex så blir det en prisklass till och då skulle jag ta CF modellen med den ramen...

Klart det är lite mellanmjölkigt kan tyckas men behöver en cykel nu till våren och känns som det är bland det vettigare man kan hitta i den prisklassen just nu. Behövde mest hjälp med om det var värt de extra ca 2k eller om man ska spara dom till annat, hade dålig koll på RS pike mot fox...

Håller inte alls med om mjölk-liknelsen. Köp 6ex! Jag är mkt nöjd med hela cykeln och piken är riktigt fin med bra inställningsmöjligheter. Som någon tidigare noterat är fox dyrare att serva. (Har dock ingen källa på det).
Dock har jag väl inget annat negativt gällande fox, kollade recensioner på de dämparna innan jag köpte 6ex och båda modellerna får bra betyg.
Men sen är det ju ifall du behöver 2x10 eller hellre kör 1x11.

Men som sagt. Är mkt nöjd med min!
Så beställ nu! Jag fick min på 3 dagar :)

Senast ändrad:
JohnnyNoCash sa:
Hej Anders! Var väl ffa att jag ville ha 1x11 men även att jag hellre ville ha roxshox än fox dämpare och så är 6ex så sjukt läcker svart! ;)
Ok, tack för svar. Lutar mer åt en 6.0 pga jag tror dubbelklinga borde funka för min typ av cykling och även prisskillnaden på 4000kr spelar in då budgeten var 20k

Du kommer med all säkerhet bli mycket nöjd! Såg att den var prissänkt nu så det är ju perfekt!

Lycka till med ditt köp å hojta till om du cyklar någon gång i Dalarna så kan jag visa lite stigar!
Mvh / Jon

Väcker tråden...
Hur har det gått med era Spectraler? Är lite sugen på att köpa en själv så synpunkter mottages tacksamt.
Några problem? Vad hade ni köpt om ni bytt idag och varför?
Är lite tveksam till om hojen är trist när det stigen inte lutar nedåt eftersom jag bor i Skåne...
Kör idag på en 29" ht, uteslutande stigkörning, och är sugen på en fs. Lite kluven när det kommer till hjulstorlek. Vill ju inte ha en cykel som går väsentligt långsammare på enklare stig men vill ha en cykel som går att trixa lite mer med typ klättra över stenar och åka på bakhjulet osv. Och naturligtvis döna på järnet genom stök och lera! Har börjat snegla åt 27,5" och blev väldigt förtjust i Spectral när jag såg den på nätet.
Har dåligt med möjligheter att provköra en massa cyklar så det vore kul med synpunkter!
Andra cyklar jag tittat på är Canyon Neuron, Kona HeiHei och Radon Skeen. 29or då.
Och ja, jag vet att jag inte får in alla egenskaper jag vill i en och samma cykel. :)

Jag köpte min Spectral 6.0 2016 i november och är galet nöjd. Det enda jag bytt på cykeln är nya mer lättrullande däck. original däcken har fungerat klockers hela vintern och våren. Men eftersom jag kommer köra några tävlingar i sommar som är mer XC race.. så har jag slängt på ett par Rocket Ron/Racing Ralph nu och nu är cykeln en komplett stökraket.. =)

Jag älskar min Spectral, kör en EX med 150/140 i slag. Innan körde jag en Grand Canyon (HT, 29") och ja, det går definitivt långsammare på platta stigar men jag har så sjukt mycket roligare ute på stigarna nu.

Jag bestämde mig för en Spectral för jag ville ha en cykel som jag kan köra stigar med men fortfarande använda i Flottsbro och Järvsö och fortfarande ha kul där.

Om jag var enbart inne på stigcykling skulle jag nog kolla på typ en Aeris 120 (http://www.bird.bike/aeris-120/), jag kommer nog bli väldigt intresserad av en sån som ren "stigcykel" när de introducerar en 29".
En annan som jag tycker ser spännande ut är NS-Bikes Snabb Plus (27.5+/29") (http://www.ns-bikes.com/snabb,28,pl.html)

Tillbaka
Topp