Köpråd Cyclocross

Köpråd Cyclocross
Det verkar vara ganska lång reach på merida ramarna så har har man tex kort överkropp så verkar Rose ramarna vara lämpligare. Själv är jag 185/90 och skulle välja stl 54 för att få ett för mig vettigt topprör (555mm), så utifrån det skulle jag föreslå en mindre stl för nho1, men nu vet jag ju inte hur hans proportioner ser ut.

Köpråd Cyclocross
Usch vad man känner sig newbie... ?
Vad är "toe overlap"?
Hur mäter man grenmått? Om det är från marken till gren så är den ca 88cm.

Köpråd Cyclocross
nho1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Usch vad man känner sig newbie... ?
> Vad är "toe overlap"?
> Hur mäter man grenmått? Om det är från marken
> till gren så är den ca a88cm.

Att tån tar i framhjulet vid stora styrutslag. Vissa anser det vara outhärdligt svårt att cykla om det blir så.

Fenomenet är vanligt med geometrierna från cx och velodrom cyklar. Ovanligt hos damtrallor.

Köpråd Cyclocross
Jag har en Merida CX700 och tog storlek 54. Jag är 186 och 88 i grenmått. Tycker den passar mig perfekt...provade en 56a oxå men tyckte 54 var bäst....ingen som helst toe overlap heller...

Köpråd Cyclocross
rugbynut skrev:
> Jag har en Merida CX700 och tog storlek 54. Jag
> är 186 och 88 i grenmått. Tycker den passar mig
> perfekt...provade en 56a oxå men tyckte 54 var
> bäst....ingen som helst toe overlap heller...

Då låter det snarare som att en 52'a skulle passa mig, vilket också Meridas hemsida visade.

Köpråd Cyclocross
Ja det tror jag att en 52a är bra. Kolla med Dinvelo i Stockholm(Hammarby) de hade 52,54 o 56 inne i Merida CX cyklar. Super bra service o jag fick prova olika storlekar + fick byta stam etc. De verkligen tog tid att hjälpa mig hitta en cykel som passar. Bra priser oxå!

Köpråd Cyclocross
Imorgon blir det köp, om ingen invänder såklart. Elmer, du skrev att du inte tror man blir nöjd med GT Grade 105,vill du motivera?

Priset, känslan, specifikationerna, utseendet och att det är en mer åt landsvägshållet är det som får mig att trycka köp! Sen finns den hos mig LBS.

Jag lyssnar fram till 17:00 imorgon, på era kloka råd.

Tack!

Köpråd Cyclocross
emmer skrev:
> meringa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > GT´n då?
> > Nya 105an tii vad som verkar vara ett juste
> pris
>
> Har väldigt att tror att man inte blir toknöjd
> med den.

Skulle gissa att emmer missade ett "svårt" mellan andra och tredje ordet....

Dvs ut och köp en cykel och trampa bort ångesten du byggt på dig under de här veckornas funderande. Vilken som helst av de du tittat på kommer att kännas som ett lyft mot Yosemiten. Sen kommer man alltid hitta nya saker som är bättre än det man har, och det är dom, tills man köpt dom, då upptäcker man att skillnaden inte är så stor. Gräset är inte alltid grönare inne hos lbsen.

Köpråd Cyclocross
h.g.j skrev:
> emmer skrev:
> -----
> > meringa skrev:
> >
>
> > -----
> > > GT´n då?
> > > Nya 105an tii vad som verkar vara ett juste
> > pris
> >
> > Har väldigt att tror att man inte blir
> toknöjd
> > med den.
>
> Skulle gissa att emmer missade ett "svårt" mellan
> andra och tredje ordet....

Så ska det vara ja :-)
Ledsen om det togs för motsatsen.

>
> Dvs ut och köp en cykel och trampa bort ångesten
> du byggt på dig under de här veckornas
> funderande. Vilken som helst av de du tittat på
> kommer att kännas som ett lyft mot Yosemiten. Sen
> kommer man alltid hitta nya saker som är bättre
> än det man har, och det är dom, tills man köpt
> dom, då upptäcker man att skillnaden inte är
> så stor. Gräset är inte alltid grönare inne
> hos lbsen.

Kan inte annat än hålla med. Bättre köpa något som är 90% rätt och njuta av det än att leta förgäves efter 100%
(Speciellt om man harvar runt på något som är 33% rätt.)

Köpråd Cyclocross
Då var Grade 105 landad! Slickar såren som uppstått i plånboken och bestämmer mig för att glömma det imorgon!

Tusen tack för alla bra svar och extra tack till Gustav på sportspec som stått ut med en grymt velig kund!

Köpråd Cyclocross
Lånar tråden lite, har funderingar i samma riktningar och har kommit fram till två alternativ
Cannondale caadx 105 http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cannondale-caadx-disc-105-2014.html
Eller
Giant TCX slr 2 https://www.cykellagret.se/p9179/giant-tcx-slr-2-svart-rod

Vad säger Happykollektivet, nån som har nån åsikt förutom "köp den som är snyggast", vilket är svårt då ingen av dem är några skönheter.

Skall ha den mest till grusväg/släta stigar. Mycket lite till gräsmatterace runt runt.
Är bara så trött på att cykla racer och ständigt tvingas vända pga av grusvägar med elakt grus. Känns som varje ny väg jag hittar slutar i en grusväg här uppe.

Har racer och mtb så denna skall tillföra nåt mer.

Köpråd Cyclocross
gragge:
Cannondalen har nya 11-delade 105 (5800).
Gianten verkar ha "gamla" 10-delade 105 (5700), eftersom den har en Tiagra-kassett.
Även hjul o däck skiljer.
Men störst skillnad gör (troligen) skillnaden i geometri. Åtminstone enl mig.

/Håkan

Köpråd Cyclocross
nho1 skrev:
> Tycker Merida Cyclocross 500 verkar vara en hyfsad
> prisvärt alternativ också.

Håller med, men handlar en del om vad jag finner hos för mig lämpliga handlare också. Därför blev det främst Giant och Cannondale

Köpråd Cyclocross
gragge skrev:
> har kommit fram till två
> alternativ
> Cannondale caadx 105
> Eller
> Giant TCX slr 2
> nån som har nån
> åsikt förutom "köp den som är snyggast",
> vilket är svårt då ingen av dem är några
> skönheter.

Tycker dom är snygga båda två :-) men tycker nästan du kan singla slant om vilken det blir.
(Hamnar myntet på högkant så får du höra av dig :-) )

> Är bara så trött på att cykla racer och
> ständigt tvingas vända pga av grusvägar med
> elakt grus. Känns som varje ny väg jag hittar
> slutar i en grusväg här uppe.

Fuskigt. Här nere slutar varje hoppig grusväg med slät tråkig asfalt :-)

Köpråd Cyclocross
HåkanC skrev:
> gragge:
> Cannondalen har nya 11-delade 105 (5800).
> Gianten verkar ha "gamla" 10-delade 105 (5700),
> eftersom den har en Tiagra-kassett.
> Även hjul o däck skiljer.
> Men störst skillnad gör (troligen) skillnaden i
> geometri. Åtminstone enl mig.
>
>
> /Håkan

Tack Håkan, du har rätt. Men felet är mitt för den TCX som Cykellagret säljer (på sin hemsida) verkar vara 2014. Här finns årets, med 11 delade 105 gruppen: http://www.bikester.se/388260.html
Att jämföra med denna då alltså: Cannondale caadx 105. http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cannondale-caadx-disc-105-2014.html

Jag har läst fina recensioner om båda cyklarna och är därför intresserad av hur du tolkar skillnaderna i geometri. Till saken hör att jag är stor, 194cm, och behöver största storleken av ramarna.

Däck struntar jag i, det får jag byta till nåt som passar mig och säsongen. Dubbat på vintern. Hjul har jag ett par uppsättningar 29er finhjul som jag tänkte använda vid behov.

Senast ändrad:
Köpråd Cyclocross
Jag bytte till nya Shimano 105 (5800) på tjejens hoj inför säsongen och det är ganska stor skillnad på grejerna jämfört med gamla Shimano 105 (5700).

Hade lätt gissat på Ultegra 6800 i ett blindtest och till och med tjejen märkte en förbättring vilket får ses som ett mindre mirakel :)

Köpråd Cyclocross
Enl de geometrier jag har hittat
http://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/tcx.slr.2/18743/76164/#geometry
http://www.cannondale.com/eur_en/2015/bikes/road/cyclocross/caadx/caadx-disc-5-105
så är sittställningen (dvs stack o reach) hos den största Gianten lite större än hos motsv Cannondale.
            Strl    Stack   Reach
Cannondale   58      58      39,7
Giant        XL      60,3    40,6

Men det är ingen jättestor skillnad, så vilken som är bäst för dig är svårt att veta enbart utifrån din längd.
Det finns även andra mått som är viktiga, vinklar, hjulbas och BB-drop.
Tyvärr hittar jag inte BB-drop för Gianten.

/Håkan

Köpråd Cyclocross
Här kommer en bild på pärlan. Hunnit cykla hem den från LBS, till jobbet och hem igen. Hemvägen gick via sportspec då kedjan verkar skava vid framväxeln när man kör de tyngsta växlarna. Fick hjälp att justera lite men upplevdes sämre på den korta turen hem.

Sportspec sa att det kan bli ett visst skav pga flex i delarna när man trampar hårt..(!) Förväntade mig mer av en cykel för 12K.

Nåväl, jag ska ge det ett par dagar, annars får jag köra in igen. Han föreslog att jag får handla bättre drev o dyl om jag inte är nöjd efter justeringen. Tyngsta läget i bakväxeln behöver efter justeringen nån sekund att slå över.

Men satans så snabb man är på cykelbanan!! Swwiiiiiiiisch säger det bara!

Bilagor

• Grade.jpg
    Grade.jpg
    39.1 KB · Besök: 47
Köpråd Cyclocross
Mega Exo / Omega (28mm och utanpåliggande lager) ska inte flexa mer än möjligen när du står upp och idiotmatar upp för en backe.
Skrapar det när du kör på stora klingan och lilla drevet bak (dvs 46/11) så är det främre "urspårar" som inte går tillräckligt långt utåt (bör vara att släppa på lilla skruven längst ut samt spänna wiren något).
Se drygt 6 minuter in på videon http://roadcyclinguk.com/how-to/mai...t-a-front-derailleur.html#6TkVboAXD11UizKM.97
Får du den för långt ut så kommer det ev. skrapa lite när du kör på 46/28, men då ska det finnas ett trimläge på reglagen (ett hack innan det hoppar över på 36-klingan).
(ung 8:30 på videon)

Ta det vackert på cykelbanan :-) så du inte kör på något/någon.
[Tycker du det går undan nu så vänta tills du byter till "clipless" :-) ]

Köpråd Cyclocross
gragge skrev:
> Tack Håkan, du har rätt. Men felet är mitt för
> den TCX som Cykellagret säljer (på sin hemsida)
> verkar vara 2014. Här finns årets, med 11 delade
> 105 gruppen: http://www.bikester.se/388260.html
> Att jämföra med denna då alltså: Cannondale
> caadx 105.
> http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cannonda
> le-caadx-disc-105-2014.html
>
> Jag har läst fina recensioner om båda cyklarna
> och är därför intresserad av hur du tolkar
> skillnaderna i geometri. Till saken hör att jag
> är stor, 194cm, och behöver största storleken
> av ramarna.
>
> Däck struntar jag i, det får jag byta till nåt
> som passar mig och säsongen. Dubbat på vintern.
> Hjul har jag ett par uppsättningar 29er finhjul
> som jag tänkte använda vid behov.

Jag var i samma position som dig i höstas och slog då till på TCX SLR 2!
Anledningen var att jag hittade den billigare i Tyskland och då gick att få med Shimano RS785-hydralbromsar och ändra lite i specen. Jag beställde från http://radsport-schrauth.de/de/giant/cyclocross/disc-alu/giant-tcx-slr-2-disc-2015-di2-hydraulisch och allt gick smidigt och hojjen har inte gjort mig besviken. Är liksom dig lång (197cm) så jag slog till på XL och trivs bra på den storleksmässigt!

Köpråd Cyclocross
emmer skrev:
> Mega Exo / Omega (28mm och utanpåliggande lager)
> ska inte flexa mer än möjligen när du står upp
> och idiotmatar upp för en backe.
> Skrapar det när du kör på stora klingan och
> lilla drevet bak (dvs 46/11) så är det främre
> "urspårar" som inte går tillräckligt långt
> utåt (bör vara att släppa på lilla skruven
> längst ut samt spänna wiren något).
> Se drygt 6 minuter in på videon
> http://roadcyclinguk.com/how-to/maintenance/video-
> how-to-adjust-a-front-derailleur.html#6TkVboAXD11U
> izKM.97
> Får du den för långt ut så kommer det ev.
> skrapa lite när du kör på 46/28, men då ska
> det finnas ett trimläge på reglagen (ett hack
> innan det hoppar över på 36-klingan).
> (ung 8:30 på videon)
>
> Ta det vackert på cykelbanan :-) så du inte kör
> på något/någon.
>

Jag gissar (efter lite googling) att 46/ innebär stora klingan fram och 36/ är lilla fram. Att /11 är minsta bak och att /28 är största bak?

Det är när jag trampar lite hårdare som skrapet kommer, men då snackar vi inte idiotmatning utan snarare försök till att inte tappa i hastighet utan istället öka hastighet något. Mjuk acceleration är väl det närmsta jag kan beskriva det som.

Du har helt rätt i att det finns ett trimläge och jag inser nu att jag glömde använda det efter justeringen hos sportspec. Förstår jag trimläget rätt så är det ett extraläge åt något håll. Dvs totalt tre lägen som "spärren" kan vara på.

Får testa det imorgon till jobbet om det inte regnar för mycket och hoppas att bakväxelns omslag till /11 mirakulöst har löst sig.

Nu blev jag extra sugen på att köpa mina cykelskor. Har kombipedaler så det är bara att klicka på att köra :-)

Tack Emmer för din hjälp.

Köpråd Cyclocross
nho1 skrev:
> Vad tror ni om Merida CycloCross 100 som XXL nu
> säljer för 6999:-?
>
> Är man dumsnål istället för att satsa på en
> CycloCross 500?

Den är ju billig av en anledning men ska man bara skruva på skärmar och åka till jobbet så varför inte. Ska man ut och bröta grusväg och stig så är den nog lite onödigt tung, stötig, vek och tråkig.
Men visst har den sitt användningsområde. Så fundera på vad du vill använda cykeln till och köp sedan cykel efter detta. Den är ju inget att köpa för att sedan uppdatera om man tycker det var roligare än man trodde, och hojen känns som akilleshälen. (Men den går säkert sälja vidare billigt.)

Köpråd Cyclocross
Är inte tänkt som pendlarhoj, utan som komplement till min MTB. Tänker som oväxling i träningen till stigcyklingen, ändamål cyckling på asfalt och grusvägar.

Köpråd Cyclocross
nho1 skrev:
> Är inte tänkt som pendlarhoj, utan som
> komplement till min MTB. Tänker som oväxling i
> träningen till stigcyklingen, ändamål cyckling
> på asfalt och grusvägar.
Köp något stabilare och lättare (1-2 kilo är mycket). Även om det kanske kostar runt de tio.
[Dvs 500:an exv. eller GT Grade Alloy 105 som ovan i tråden.]

Köpråd Cyclocross
Ha ha ha. Har gjort samma resa och den slutade också med en GT 105 carbon :) testade många olika CX men efter att ha kört på GT'n fanns det inget annat. Vill du inte köpa GT så prova den inte. För provar du så måste du köpa :)

Köpråd Cyclocross
Angående merida 500 så har jag en storlek 52 och är 180cm..

Ät det någon som funderar på en sån så är den toppen! Kört den hela vintern pendling 4mil om dagen.

Nu har jag lagt på 25mm continental grand prix och kör den som räser :) lika snabb som vilken racer som helst.

Köpte den för 11700kr på bike brothers. Men har sett erlan.se sälja den för 10.999 :)

Köpråd Cyclocross
Hur bör man resonera när man väljer cross från Tyskland? Jag bara velar & velar utan att komma till skott. Tittar på,

Canyon Inflite 9.0 S, 17 370kr inkl. frakt. https://www.canyon.com/sv/roadbikes/bike.html?b=3618

Rose Pro DX 3000, 18 415kr när man bytt hjulen till R23 (lika Canyon), bytt vevparti till compact & dessutom lagt in stänkskärmar & GP 4000S II däck. http://www.rosebikes.se/product/detail/aid:770997/load:240446

Cube Cross Race Pro, 16 500kr inkl. frakt. 5-750kr till för GP 4000S & fasta skärmar http://www.erlan.se/cube-cross-race-pro-11del-ultegra-p-10506-c-1020.aspx

Cykeln ska rustas med barnsits & nyttjas till pendling á 25km/dag. Kan säkert bli en långtur nån helg också, men solskenspendling är själva syftet med bike'n. När jag ritat upp ramarna i CAD så är ju skillnaderna rätt små, framförallt mellan Canyon & Rose. Cube är lite längre & lägre.

Prismässigt ligger ju Cube & Canyon rätt lika när man gett Cuben skärmar & nya däck. Cuben är i mina ögon bra mycket snyggare (man cyklar mer på en cykel man tycker är snygg?) men hjulen verkar vara Mavics billigaste instegshjul & räcker 46/36T?
Rosen är ju mer eller mindre en Inflite med annan lack, fast 1000kr dyrare.. Den vita ser bättre ut än Canyonen, helt klart. I CAD ser ramarna väldigt lika ut & specen är ju nästan identisk.

Möjligheten att provcykla är ju mer eller mindre utesluten så hur ska man resonera? Har Cuben för lång reach & för låg stack för att vara en bekväm pendlare? Är hjulen skit jämfört med R23'orna? Är merkostnaden för Rosen värt det för att slippa Canyons lack?

Köpråd Cyclocross
Slangen ska vara mindre än däcket.
Så kör du 28-622 på däcket så ska slangen vara 23/25 eller 28-622 (du fattar :-) )
Köp du två så kan du ha med dig en ut (å en liten pump) så slipper du försmädliga punkor tre mil från hemma.
Får du kläm på't så trycker man "lätt" (oftast :-) ) av och på (aldrig verktyg på) med tummarna.

Är man elajt så kör man ju utan mutter och då kan ventilen ligga och röra sig vilket jag tror (n.b. tror) kan bidra till att ventilen släpper från slangen. Nu tror jag nog du haft mutter, men har den varit dragen? (Vet man vad man ska lyssna efter så går det höra när muttern är lös.)

Men åter till saken: Har du 32-622 på cykeln så funkar den, men den verkar väldigt tung.
Har du 28-622 skulle jag köpa en sån här istället http://www.xxl.se/cykel/cykeldelar/...ng-conti-fv-race-700c-18-25/p/1037562_1_style (och det funkar oftast med 23/25 i 32-622 oxå, för det har jag).

Köpråd Cyclocross
emmer skrev:
> Slangen ska vara mindre än däcket.
> Så kör du 28-622 på däcket så ska slangen
> vara 23/25 eller 28-622 (du fattar :-) )
> Köp du två så kan du ha med dig en ut (å en
> liten pump) så slipper du försmädliga punkor
> tre mil från hemma.
> Får du kläm på't så trycker man "lätt"
> (oftast :-) ) av och på (aldrig verktyg på) med
> tummarna.
>
> Är man elajt så kör man ju utan mutter och då
> kan ventilen ligga och röra sig vilket jag tror
> (n.b. tror) kan bidra till att ventilen släpper
> från slangen. Nu tror jag nog du haft mutter, men
> har den varit dragen? (Vet man vad man ska lyssna
> efter så går det höra när muttern är lös.)
>
> Men åter till saken: Har du 32-622 på cykeln så
> funkar den, men den verkar väldigt tung.
> Har du 28-622 skulle jag köpa en sån här
> istället
> http://www.xxl.se/cykel/cykeldelar/cykelslang/cont
> inental-cykelslang-conti-fv-race-700c-18-25/p/1037
> 562_1_style (och det funkar oftast med 23/25 i
> 32-622 oxå, för det har jag).

28-622 står det så jag kör på de du länkade. Finns ingen mutter vad jag kan se, antar att den skulle suttit på utsidan isf?

Vi ser hur det går med slangbytet. Fasar för det.

Köpråd Cyclocross
Äh.
Släpp ur all luft (det behövdes ju inte :-) )
Släpp muttern och tryck in ventilen en centimeter åtminstone.
Tryck däcket in mot mitten på fälgen på båda sidor (extra noggrant runt ventilen).
På sidan mitt mot ventilen trycker du däcket över kanten på fälgen. (Bör gå utan verktyg men är slangen ändå kass så använd däcksjärn eller något annat lämpligt som en grov slö skruvmejsel eller då. Är det bara punka så är risken stor att man gör lite fler hål med verktyget,)
Kräng av allt.
Ta bort slangen, vräng däcket och kolla så det inte sitter något vasst genom däcket.
Fyll nya slangen med lite luft, vräng tillbaka däcket och peta i slangen i däcket.
Spotta på fingrarna och vät hela kanten på däcket som ska vila mot fälgen. (Eller använd lite diskmedel och vatten.)
Sätt dit däcket vid ventilen och tryck in ventilen sådäcket kan krypa ner i mitten på fälgen.
Kräng på däcket pö om pö så att du slutar på sidan mitt mot ventilen. Vill det gå tungt så tryck till däcket så det kryper ner i mitten på fälgen.
Har du lagom mycket luft i slangen så kryper den utåt i däcket och kommer inte i kläm.
Sen är det bara att pumpa och uppmot två till fyra bar smäller det till lite när däcket kryper upp på banan i fälgen.
Lätt som en plätt.

Köpråd Cyclocross
Geometrin på GT Grade verkar väldigt hög och kort (om man endast ser till stack och reach). GT strl 60 är både högre och kortare än Rose DX i strl 64, vilken ofta anses vara ovanligt hög och kort.

GTn ska väl vara mer åt landsvägshållet jmf med en CX så jag hade förväntat mig lite längre reach.

Upplevs GTn så kort och hög som siffrorna säger, eller är måtten missvisande?

Köpråd Cyclocross
emmer skrev:
> Äh.
> Släpp ur all luft (det behövdes ju inte :-) )
> Släpp muttern och tryck in ventilen en centimeter
> åtminstone.
> Tryck däcket in mot mitten på fälgen på båda
> sidor (extra noggrant runt ventilen).
> På sidan mitt mot ventilen trycker du däcket
> över kanten på fälgen. (Bör gå utan verktyg
> men är slangen ändå kass så använd
> däcksjärn eller något annat lämpligt som en
> grov slö skruvmejsel eller då. Är det bara
> punka så är risken stor att man gör lite fler
> hål med verktyget,)
> Kräng av allt.
> Ta bort slangen, vräng däcket och kolla så det
> inte sitter något vasst genom däcket.
> Fyll nya slangen med lite luft, vräng tillbaka
> däcket och peta i slangen i däcket.
> Spotta på fingrarna och vät hela kanten på
> däcket som ska vila mot fälgen. (Eller använd
> lite diskmedel och vatten.)
> Sätt dit däcket vid ventilen och tryck in
> ventilen sådäcket kan krypa ner i mitten på
> fälgen.
> Kräng på däcket pö om pö så att du slutar
> på sidan mitt mot ventilen. Vill det gå tungt
> så tryck till däcket så det kryper ner i mitten
> på fälgen.
> Har du lagom mycket luft i slangen så kryper den
> utåt i däcket och kommer inte i kläm.
> Sen är det bara att pumpa och uppmot två till
> fyra bar smäller det till lite när däcket
> kryper upp på banan i fälgen.
> Lätt som en plätt.

Detta ska testas ikväll! Tack.

Köpråd Cyclocross
DAST skrev:
> Geometrin på GT Grade verkar väldigt hög och
> kort (om man endast ser till stack och reach). GT
> strl 60 är både högre och kortare än Rose DX i
> strl 64, vilken ofta anses vara ovanligt hög och
> kort.
>
> GTn ska väl vara mer åt landsvägshållet jmf
> med en CX så jag hade förväntat mig lite
> längre reach.
>
> Upplevs GTn så kort och hög som siffrorna
> säger, eller är måtten missvisande?
Utan att fundera för mycket får jag säga att jag inte håller med. Vi fick sätta på en kortare styrstam(?) då jag upplevde original som lång. Nu har jag längre ben i förhållande till överkroppen så det kan bero på det.

Köpråd Cyclocross
Jag köpte den Cuben på Pedalogerna, de hade lite strul med leveranserna och en blev över :)
Jag tycker den är hög! Jämfört med min racer. Så den är inne och ska få nytt styre o justeras för sittställningen. Men jag använder den som racer/pendlare. Men jag gillar den.
Det kan vara svårt att få en Cube levererad 'snabbt' nu.
Ett alt. är Trek crossrip, kan testas på (hukar) cykloteket. Även XXL har en cykel (White) med hybridbromsar, bägge kommer ner några tusenlappar och halvkilot extra spelar ingen roll när du fått på barnstolen.
(Bägge har 105 5700 men det kan nog vara skönt när du inte har tid att ställa dig o rengöra en novemberkväll.)

Henrik83 skrev:
> Hur bör man resonera när man väljer cross från
> Tyskland? Jag bara velar & velar utan att komma
> till skott. Tittar på,
>
> Canyon Inflite 9.0 S, 17 370kr inkl. frakt.
> https://www.canyon.com/sv/roadbikes/bike.html?b=36
> 18
>
> Rose Pro DX 3000, 18 415kr när man bytt hjulen
> till R23 (lika Canyon), bytt vevparti till compact
> & dessutom lagt in stänkskärmar & GP 4000S II
> däck.
> http://www.rosebikes.se/product/detail/aid:770997/
> load:240446
>
> Cube Cross Race Pro, 16 500kr inkl. frakt. 5-750kr
> till för GP 4000S & fasta skärmar
> http://www.erlan.se/cube-cross-race-pro-11del-ulte
> gra-p-10506-c-1020.aspx
>
> Cykeln ska rustas med barnsits & nyttjas till
> pendling á 25km/dag. Kan säkert bli en långtur
> nån helg också, men solskenspendling är själva
> syftet med bike'n. När jag ritat upp ramarna i
> CAD så är ju skillnaderna rätt små,
> framförallt mellan Canyon & Rose. Cube är lite
> längre & lägre.
>
> Prismässigt ligger ju Cube & Canyon rätt lika
> när man gett Cuben skärmar & nya däck. Cuben
> är i mina ögon bra mycket snyggare (man cyklar
> mer på en cykel man tycker är snygg?) men hjulen
> verkar vara Mavics billigaste instegshjul &
> räcker 46/36T?
> Rosen är ju mer eller mindre en Inflite med annan
> lack, fast 1000kr dyrare.. Den vita ser bättre ut
> än Canyonen, helt klart. I CAD ser ramarna
> väldigt lika ut & specen är ju nästan identisk.
>
>
> Möjligheten att provcykla är ju mer eller mindre
> utesluten så hur ska man resonera? Har Cuben för
> lång reach & för låg stack för att vara en
> bekväm pendlare? Är hjulen skit jämfört med
> R23'orna? Är merkostnaden för Rosen värt det
> för att slippa Canyons lack?

Köpråd Cyclocross
emmer skrev:

> På sidan mitt mot ventilen trycker du däcket
> över kanten på fälgen. (Bör gå utan verktyg
> men är slangen ändå kass så använd
> däcksjärn eller något annat lämpligt som en
> grov slö skruvmejsel eller då. Är det bara
> punka så är risken stor att man gör lite fler
> hål med verktyget,)

SKRUVMEJSEL ger du fan i. Däckavtagare i plast, INGET annat.
Du vill väl ha kvar fälgen.

Köpråd Cyclocross
Hur menar du med hög? Hög som att hela cykeln känns hög eller är det styret som inte är raceaktigt nog? Cuben finns nämligen i lager hos erlan.se
Jag tycker den är överlägset snyggast (vilket är nog så viktigt) av mina kandidater. Av nån anledning har jag bestämt mig för att jag behöver Ultegra (fråga mig inte varför), vilket begränsar utbudet i prisklassen rätt mycket. De enda som håller mig tillbaka från att trycka på köpknappen på Cuben är eg. hjulen som verkar vara det sämsta Mavic kan producera. Fast samtidigt så kan man ju lika gärna köpa ett par hjul till & ha en uppsättning med cross- eller vinterdäck & en uppsättning med racerdäck.. Hur upplever du vevpartiet, inte trampar man ur en 46T på vanlig cykelbana?

Det råkar inte vara så att du bor i Sthlm och köpte en 59'a man kan få komma & titta på? 56'a eller precis alla andra storlekar vore väl också intressant..

Senast ändrad:
Köpråd Cyclocross
Jon skrev:
> emmer skrev:
>
> > På sidan mitt mot ventilen trycker du däcket
> > över kanten på fälgen. (Bör gå utan
> verktyg
> > men är slangen ändå kass så använd
> > däcksjärn eller något annat lämpligt som en
> > grov slö skruvmejsel eller då. Är det bara
> > punka så är risken stor att man gör lite
> fler
> > hål med verktyget,)
>
> SKRUVMEJSEL ger du fan i. Däckavtagare i plast,
> INGET annat.
> Du vill väl ha kvar fälgen.

Egentligen rätt.

Köpråd Cyclocross
emmer skrev:
> Jon skrev:
> -----
> > emmer skrev:
> >
> > > På sidan mitt mot ventilen trycker du
> däcket
> > > över kanten på fälgen. (Bör gå utan
> > verktyg
> > > men är slangen ändå kass så använd
> > > däcksjärn eller något annat lämpligt som
> en
> > > grov slö skruvmejsel eller då. Är det bara
> > > punka så är risken stor att man gör lite
> > fler
> > > hål med verktyget,)
> >
> > SKRUVMEJSEL ger du fan i. Däckavtagare i
> plast,
> > INGET annat.
> > Du vill väl ha kvar fälgen.
>
> Egentligen rätt.

Sådär. Tack, Emmer för din pedagogiska guide! Nu är ny slang monterad.

En sak jag tyckte va lite konstigt, jag la slangen runt fälgen och då va de en massa slang över. Dvs slangen kändes för lång. När jag petade ner slangen i däcket märktes det inte, men ska det vara så? Trodde den skulle krama fälgen.

En annan sak. Ska det se ut såhär i fälgen? Den orangea grejen är småböjd här och var, inget som skadar slangen?

Bilagor

• 20150420_143810.jpg
    20150420_143810.jpg
    44.8 KB · Besök: 41
Köpråd Cyclocross
Fälgbandet ska i första hand skydda slangen från de vassa ekernipplarna och kanterna på borrningarna (beroende på fälghöjd).
Det där bandet har legat lite snett men borde gå använda igen.
Försök få det centrerat utan att hålet för ventilen flyttar sig. Om du nu inte vill köpa ett nytt (622-17 skulle jag gissa).
En ouppnbåst slang är lite för kort och det är med diametern som tjockleken : bättre lite för liten än för stor.

Tillbaka
Topp