Köpråd cykel under 8000 kr

blueie

Medlem
Tänkte köpa en cykel för lite stigkörning då jag sysslat med det en hel del förr. Har en begränsad budget på runt 8000 kr. Har hittat en cykel som verkar ok för pengarna, men har ni några andra tips på bra cykel för ungefär dom pengarna?

Ok, kan bli tight, men 9000 kr ungefär då. Cyklar jag kollar på i svenska butiker ligger ju över 12000 för vad jag kan se liknade delar. Finns det några andra ställen att kolla på med liknade prissättning?

Vitus Nucleus VR är en annan cykel i prisklassen (9000 kr). Lite modernare ramgeometri och finns i lager hos Wiggle. Dock har jag inte koll på om de skickar cyklar till EU, de slutade (tillfälligt) med det efter Brexit och jag vet inte om de har börjat igen.

Svenska priser är normalt sett ett par tusen kronor över tyska priserna för samma nivå på cykel. Och det är ju generellt svårt att hitta cyklar i år. Särskilt de mest prisvärda modellerna i "normal" prisklass har gått åt snabbt. Till exempel Canyon har leveranstider runt september för sin hardtail Stoic.

Är verkligen den från Wiggle ett bättre köp? Ser på pappret ut att ha sämre växling, sämre framgaffel och högre vikt för samma pris?

Jag kan alls inget om dessa modeller och deras marknad. Är det dumt att köpa begagnat?
Ja om du inte hittar något prisvärt. Men du vet inte vad det är för skit du får om du köper kolfiber. Jag skulle aldrig i hela mitt jävla liv köpt en begagnad kolfiberram. Det är ju så dumt att man storknar, ja om inte säljaren bifogar en tidsstämplad ultraljudsundersökning då.

Jag hade försökt klämma in en ZR Team 7.0 i budgeten istället. Luftgaffel och Shimano Deore istället för fjäder och Sram SX - två saker som sannolikt kommer att höja upplevelsen och är väl värda pengarna.
Jag köpte precis en 7.0 till min fru med precis samma argument som Rholm skriver. Mina intryck av cykeln är positiva. För vanlig stigträning så skulle jag säkert kunna vara nöjd med den för egen del.

Senast ändrad:
Ja om du inte hittar något prisvärt. Men du vet inte vad det är för skit du får om du köper kolfiber. Jag skulle aldrig i hela mitt jävla liv köpt en begagnad kolfiberram. Det är ju så dumt att man storknar, ja om inte säljaren bifogar en tidsstämplad ultraljudsundersökning då.

Här finns inget kolfiber så du får fortsätta ditt Hambini-korståg nån annanstans.

Är verkligen den från Wiggle ett bättre köp? Ser på pappret ut att ha sämre växling, sämre framgaffel och högre vikt för samma pris?

Den var ett bättre köp innan Brexit. Nu är den inte så tilltalande längre. Radon ZR 7.0 är nog den mest prisvärda i den här tråden. Decathlon-cykeln är nog inte så dum, men den är ju dyrare än Radon:en med typ samma komponenter (jag föredrar Shimano dock så Radon går ju före men det är väl en smaksak).

NX duger fint. Kassetten är lite tung dock, men det dör man inte av. Mitt tips är att köra slut på drivlinan och sen byta till 11-delad Shimano XT (funkar på samma body).

Tillbaka
Topp