Köpråd Enduro/trail

Sudden_ouch

Ny medlem
Köpråd Enduro/trail
Tjena

Ny på forumet så jag får väl börja med ett Hej! =)

Ligger i fatet med att köpa ny cykel...
Har insett att, efter att cyklat Scott Spark ett tag, jag önskar mer slaglängd till det jag använder cykeln till.
Håller till på en del av Sveriges olika cykelställen såsom Isaberg, Torsby, Ånnaboda men bor i Skåne så hemmavid blir det Järavallen, Häckeberga, Söderåsen mfl.
Ska ge mig in på Cykelvasan 2020 mest för att den är på bucketlisten.

Har smalnat ner utbudet till två st, men inser att ensam inte är stark när det gäller erfarenhet...
Så råd mottages gärna och tycker någon att de vill slå ett slag för ytterligare modeller så är det givetvis välkommet.

Scott Ransom 920
Ibis Ripmo AF NX

Känns likvärdiga i spec, pris mm
Känns även hyffsat lika i användning
Hjärtat säger Scott av rena märkesskäl men kan ändå inte släppa Ibis då de flesta recensioner borgar för en riktigt bra och mångsidig cykel...

Det jag är rädd för är egentligen om Ripmo är för mångsidig och därmed blir sämre nerför och att jag hamnar i samma hink som med sparken.

Tar tacksamt emot hissar och dissar på dom båda för att underlätta valet

Tack på förhand

Köpråd Enduro/trail
Många verkar ju glada för den nya flackare AL ripmon.
Annars finns det andra fina enduro om du vill ha tips om det. Tex mega 290 o capra.

Köpråd Enduro/trail
Nog för att Ripmon är mångsidig men sämre nerför? Nej.
Samma hink som en spark? Lol.
Rätt i Järavalen? Nja.
Rätt för vasan? Nej.

Sparken hade fått vara kvar för mig oavsett Ransom eller Ripmo.

Köpråd Enduro/trail
Raggamuffin sa:
Nog för att Ripmon är mångsidig men sämre nerför? Nej.
Samma hink som en spark? Lol.
Rätt i Järavalen? Nja.
Rätt för vasan? Nej.

Sparken hade fått vara kvar för mig oavsett Ransom eller Ripmo.

Missade att skriva, Sparken finns inte kvar längre efter krasch...

Köpråd Enduro/trail
Aha, ja ibland är det enklare att bestämma att man ska köpa nytt. Ripmon har väldigt lång leveranstid vilket man kanske får beakta.

Hade nog ändå tittat mer på Ripleyn för de områdena som räknas upp. Ripmon är för mycket på de flesta av dem imho. Men kan det klart vara värt om man ändå vill kunna ta svart nerför.

Hur lång är du?

Köpråd Enduro/trail
Ja nytt blir det troligen...
Leveranstiden på ripmo är inget jag lagt märke till men tack för heads-up

Ripley spräcker min budget så den går tyvärr bort

Jag är 180cm

Köpråd Enduro/trail
Kolla iofs bara CK och där började Ripley på 43k, givetvis tack vare kolfiber mm...
Ripmo AF ligger på 30k, och jag har svårt att förhandla upp den budgeten =/

Grymt snällt, men just nu får jag inte cykla efter en operation... så då får man internetcykla istället och nörda ner sig i vad man ska köpa för kul

Har du någon erfarenhet av Sram NX Eagle?
Har tidigare bara cyklat Shimano Deore och XT, senast XT.

Köpråd Enduro/trail
Glömde att AF fanns :)
Då hjälper det inte att prova min heller då de inte är likadana riktigt.

Aldrig provat NX, tjejen har det på sin och verkar göra sitt jobb.

Köpråd Enduro/trail
Kört med NX (11-delat) i snart tre år och allt har funkat bra, aldrig haft några problem, växlar och gör vad det ska!
// Joakim

Köpråd Enduro/trail
NX 11-delat och 12-delat är olika historier enligt mig. 12 delat är verkligen superkänsligt för att få det bra och med NX blir det ännu knepigare med Eagle. Men så länge det är bra från början och man inte petar på det :)

Köpråd Enduro/trail
Du får nog ta dig en funderare på vad du cyklar oftast. Ska du ha en cykel som är rolig på Järavallen, Skrylle, Bökeberg, Genarp osv och någon enstaka gång köra vallåsen, eller vill du ha en cykel som är perfekt på vallåsen men mer av en kompromiss på de andra ställena?

Mega är ju inte superskoj för plattstig, det är klart att det går men den känns rätt sävlig. Endurohojarna blir ju roliga när det börjar gå undan och ska du trampa upp den farten på platten så får du jobba rätt bra. Jag är iofs lika snabb på ett varv (12km) i Skrylle på min Mega som på min Scout 275 hardtail, men det är ju bara för att det är brötigt och inte så mycket klättrande. Som jämförelse så är jag tre min snabbare på varvet en dålig dag på min gamla heldämpade fulkines som är rätt lik en Spark från 2014.

Egentligen tror jag att en Ripley hade varit perfekt för dig. Vill du ha lite kralligare så Ripmo eller nya nukeproof Reactor. Tror du ska försöka hålla den så lätt som möjligt i alla fall.

Senast ändrad:
Köpråd Enduro/trail
Sudden_ouch sa:
jonte987 sa:
Annars finns det andra fina enduro om du vill ha tips om det. Tex mega 290 o capra.

Mega 290 verkar vettig... Har du egen erfarenhet av den?
Capra känner jag inte till, finns det någon svensk åf?

Capra säljs bara online från YT. Mega är i princip så nära en DH-cykel man kommer utan att köpa en DH.

Köpråd Enduro/trail
Mycketvillhamer sa:
Sudden_ouch sa:
jonte987 sa:

Capra säljs bara online från YT. Mega är i princip så nära en DH-cykel man kommer utan att köpa en DH.

Vi har båda mega. Jag är nöjd men har inte kört Capra. Capran verkar vara poppis men jag vet inte om Megan är så mycket mer DH än den? Jag har uppfattat dem som rätt likvärdiga - på pappret.

Ingen av dem går att köpa i butik men jag har en L i Skåne.

Köpråd Enduro/trail
jonte987 sa:
Mycketvillhamer sa:
Sudden_ouch sa:
jonte987 sa:

Vi har båda mega. Jag är nöjd men har inte kört Capra. Capran verkar vara poppis men jag vet inte om Megan är så mycket mer DH än den? Jag har uppfattat dem som rätt likvärdiga - på pappret.

Absolut, Capra och Mega är likvärdiga och jag skulle inte rekommendera någon av dem till TS utifrån vilka stigar som beskrivs som tänkt användningsområde. Båda är dock grymma cyklar om man vill cykla utförsorienterat.

Köpråd Enduro/trail
Mycketvillhamer sa:
Du får nog ta dig en funderare på vad du cyklar oftast. Ska du ha en cykel som är rolig på Järavallen, Skrylle, Bökeberg, Genarp osv och någon enstaka gång köra vallåsen, eller vill du ha en cykel som är perfekt på vallåsen men mer av en kompromiss på de andra ställena?

Mega är ju inte superskoj för plattstig, det är klart att det går men den känns rätt sävlig. Endurohojarna blir ju roliga när det börjar gå undan och ska du trampa upp den farten på platten så får du jobba rätt bra. Jag är iofs lika snabb på ett varv (12km) i Skrylle på min Mega som på min Scout 275 hardtail, men det är ju bara för att det är brötigt och inte så mycket klättrande. Som jämförelse så är jag tre min snabbare på varvet en dålig dag på min gamla heldämpade fulkines som är rätt lik en Spark från 2014.

Egentligen tror jag att en Ripley hade varit perfekt för dig. Vill du ha lite kralligare så Ripmo eller nya nukeproof Reactor. Tror du ska försöka hålla den så lätt som möjligt i alla fall.

Jag bor 5min cykling från Järavallen så givetvis är det där man håller till mest...
Åker till Isaberg och Röstånga 3-4 ggr per år över en långhelg, tar några nätter per år i Ånnaboda och Torsby. Cyklar i alla leder men helst dom som ger lite mer utmaning nerför och uppför, en del park.

Tackar för värdefulla tips!

Köpråd Enduro/trail
Mycketvillhamer sa:
jonte987 sa:
Mycketvillhamer sa:
Sudden_ouch sa:
jonte987 sa:

Absolut, Capra och Mega är likvärdiga och jag skulle inte rekommendera någon av dem till TS utifrån vilka stigar som beskrivs som tänkt användningsområde. Båda är dock grymma cyklar om man vill cykla utförsorienterat.

Jag hängde upp mig på Ransom och Enduro. 140/130 eller nåt sånt är så klart smartare där vi bor.
Reactor, Jeffsey, Radon Slide, finns många som verkar kul. Tyvärr funkar det bara med en hoj för mig nu så jag gick all in med Megan.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp