Köpråd enklare MTB

Apollo21

Medlem
Köpråd enklare MTB
Hej! Har kollat lite på instegmodeller som Marlin 4 och Marlin 5. Men sen snubblade jag över denna Orbea MX40: https://www.cykelkraft.se/mtb-orbea-mx-40-27-5-svart-gra

Vad tror ni om den? Mycket bättre hårdvara från vad jag kan se jämfört med priset. Det jag är lite orolig över är att jag är 183cm lång och det är 27.5" däck på de, finns däremot med large frame så bör väl inte vara några konstigheter?

Med vänlig hälsning, Emil nybörjarnoob på cyklar :)

Köpråd enklare MTB
Ska dem användas till mestadels pendling så fungerar nog alla tre alternativ lika bra. Håller med om att Orbea'n har lite bättre komponenter men det är ingen stor skillnad. Ingen av cyklarna är riktigt gjorda för att cykla på stigar med och det kanske finns lite bättre alternativ för det men då måste man gå upp lite i budget.

Sen får du tänka på att stöldrisken för nya finare cyklar är ganska hög och om du ska pendla med den så måste du köpa lås för ca. 1-2k för att den inte skall bli stulen direkt.

Köpråd enklare MTB
Ska dem användas till mestadels pendling så fungerar nog alla tre alternativ lika bra. Håller med om att Orbea'n har lite bättre komponenter men det är ingen stor skillnad. Ingen av cyklarna är riktigt gjorda för att cykla på stigar med och det kanske finns lite bättre alternativ för det men då måste man gå upp lite i budget.

Sen får du tänka på att stöldrisken för nya finare cyklar är ganska hög och om du ska pendla med den så måste du köpa lås för ca. 1-2k för att den inte skall bli stulen direkt.
Ja 90% kommer använda på asfalt och 10% skogsstigar. Har idag något riktigt rackel bara så uppgradering blir det oavsett! Lås har jag räkna med i budgeten. Tips på något speciellt lås?

Köpråd enklare MTB
Köpråd enklare MTB
hej, den va ju sjysst https://www.cykelkraft.se/mtb-orbea-mx-40-27-5-svart-gra
jag är 178 och har en 27.5" allround, funkar hur bra som hellst, är ingen hardcore åkare utan har en enklare lapierre raid 227 men några år på nacken som jag kör i skog och till stranden men jag har börjat kika lite på att byta till en 29" faktiskt.. 27.5 är ultimat för mig i skogen men hade nog föredragit en 29" medium(du kanske ska ha large, smaksak) istället, denna kollar jag på och jag behöver inte ha bästa utrustningen utan bara cykeln är hyfsat lätt och framför allt snygg så duger det för mig, är väl en annan sak om man bara kör i skog på tid etc. https://www.bikester.se/lapierre-edge-3.9-M930730.html
1647262526224.png

Senast ändrad:
Köpråd enklare MTB
Ja 90% kommer använda på asfalt och 10% skogsstigar. Har idag något riktigt rackel bara så uppgradering blir det oavsett! Lås har jag räkna med i budgeten. Tips på något speciellt lås?
risken är att den blir snodd oavsett lås. lägg låspengarna på en tajtare jacka, dyra snabba däck och uppsmörjning av racklet och skaffa en renodlad mtb, som du förvarar inomhus, till skogsstigarna

Köpråd enklare MTB
Ang. stöldrisk vid pendling så det förstås beroende på var man förvarar den under arbetsdagen. Står den säkert inlåst på slutet område så behöver man ju inte nödvändigtvis vara speciell orolig för att den ska bli stulen.

Tillbaka
Topp