Köpråd FS(120-170mm) Stigcykel 20-40k

Skogsfaktor

Medlem
Tjena alla!

Har efter mycket om och men på min alltför tunga och dysfunktionella DH och otroligt skräpiga HT bestämt mig för att skaffa nåt lite enklare att klättra på, utan att offra all kapacitet utför. Älskar stenar, stora rötter, och att hoppa så aggressivt jag kan på allt som har en kant(när jag inte behöver vila p.g.a. skador). Har förstått att det kommer kosta en slant för nåt vettigt så jag har lagt min budget ett snäpp över minimum. Det jag prioriterar är flexibilitet(remote/auto lockout, dropper, modern geo, stig/enduro, <20kg) och service(billigare komponenter, tillgängliga komponenter, närhet till serviceställe, bra garanti, hjälp med setup). Som jag ser det har jag några smått överprisade alternativ lokalt:
  • Trek Genius 950 2020(Fox 34 verkar bättre ut än 2021 Rockshox Revelation. Diggar också twinloc. Identisk geo mellan årsmodellerna). 35000.
  • Fuel EX 7 XT 2021(har hört att många har problem med dem billigare modellerna dock). 35000.
Jag förstår att andra märken som YT(Jeffsy), Canyon(Spectral), eller Radon(Trail) erbjuder betydligt bättre komponenter för pengarna, men jag vill inte vänta i 6-12 månader på en cykel som jag ändå kommer ha sönder på några veckor. Dem dyrare SRAM/Shimano växlarna kostar också multum. Andrahandsmarknaden är väl trevlig, men köper hellre min andra bra cykel där än min första(vill bara ut och åka så mycket som möjligt nu, och jag är kass på att uppskatta skicket på komponenter). Har dock kikat lite på K&S och sett några riktigt köttiga cyklar som jag motvilligt funderar på:
  • KTM Prowler, 40000. Fin spec, men dyrt att reparera.
  • Ibis Mojo HD4, 30000.
Har redan crashat sönder hjulet och styret på min HT och växeln på min DH på några veckor, så priset på komponenter och hur enkelt det är att få grejerna reparerade spelar faktiskt roll. Jag kan såklart lära mig mecka, men har för mycket på jobbet för att kunna lägga undan tillräckligt med tid och energi för större reparationer. Givet dem preferenser/kriterier jag har lagt upp, vad tror ni kommer funka bäst? Tack!

Senast ändrad:
Geometrin verkar dock identisk mellan EX 7 2020 och 2021. Fast det kanske är något mer som spelar roll när det gäller ramen? Vet att Genius har sett likadan ut i ett par år.
Screenshot 2021-05-05 at 10.19.43.png

Senast ändrad:
Hade en Spark 950 och ville ha nåt vassare utför så jag beställde en Genius 940 -21 då jag var van vid twinlocken och tyckte jag behövde den. Av olika anledningar dök aldrig cykeln upp men kunde få köpa en 940 -20 istället. Tyckte dock det skilde förmycket i spec mellan dom till typ ingen prisskillnad. alu mot carbon, sämre gaffel osv. Bestämde mig för en Fuel EX 9.7 istället och ångrar mig inte. Faktiskt ganska skönt att slippa fundera på twinlocken och slippa ett reglage. RE bakdämparen fungerar kanon och det klättrar bättre än Genius tycker jag. Twinlocken är ju egentligen lite märklig då jag ibland vill ha styvare dämpnng, inte mindre slag som twinlocken ger. Trek är lättare än Genius. 940 vs 9.7 skiljer nästan ett kg, tror det skiljer ca 0,5kg på dom du kikar på

Hade en Spark 950 och ville ha nåt vassare utför så jag beställde en Genius 940 -21 då jag var van vid twinlocken och tyckte jag behövde den. Av olika anledningar dök aldrig cykeln upp men kunde få köpa en 940 -20 istället. Tyckte dock det skilde förmycket i spec mellan dom till typ ingen prisskillnad. alu mot carbon, sämre gaffel osv. Bestämde mig för en Fuel EX 9.7 istället och ångrar mig inte. Faktiskt ganska skönt att slippa fundera på twinlocken och slippa ett reglage. RE bakdämparen fungerar kanon och det klättrar bättre än Genius tycker jag. Twinlocken är ju egentligen lite märklig då jag ibland vill ha styvare dämpnng, inte mindre slag som twinlocken ger. Trek är lättare än Genius. 940 vs 9.7 skiljer nästan ett kg, tror det skiljer ca 0,5kg på dom du kikar på
Bra tips! Har aldrig riktigt förstått varför Fuel EX ska klättra bättre, men har hört från många twinlocken mest är ett sätt att kringgå en mer komplicerad(och bättre) dämpardesign. Det gör mitt val betydligt krångligare XD. Lutade mot en Genius hittils p.g.a. just twinlock.

Ser intressanta ut, men köper hellre i fysisk butik. Har smalnat ner mina alternativ till 2 som finns i lager hos min lbs:
  • Fuel EX 7 2021, 33500 kr.
  • Scott Genius 950 2021, 35000 kr.

Senast ändrad:
Efter lite närmare undersökning har jag uteslutit EX 7. Lite sämre spec för pengarna och jag föredrar Shimano på Geniusen. Det enda som står emot är egentligen KTM Prowler Sonic 12 2019 som ligger ute på K&S för 40000. XX1 växelgrupp, Fox 36 Factory Kashima och kolfiber för 40k känns ju ganska underprisat. Men jag kanske har missat nåt?

40k för en cykel som släpptes 2018 skulle jag säga är överprisat med tanke på att den även är begagnad. KTM kan jag bara uttala mig om när det kommer till motorcyklar, har aldrig sett en enda MTB från dem.

Det var det jag tänkte också. Efter mitt hastiga köp av en sämre begagnad DH(11k för 2006 XD) så vill jag helst hålla mig till moderna och till en början felfria maskiner. Ska kika runt lite i innerstans butiker(hemsidorna reflekterar ju inte alls dem enskilda butikernas lager) efter fler alternativ men kommer med stor sannolikhet slå till på Scotten från Sportson i veckan. Någonting jag bör tänka på eller dubbelkolla vid butiksköp?

Senast ändrad:
Det var det jag tänkte också. Efter mitt hastiga köp av en sämre begagnad DH(11k för 2006 XD) så vill jag helst hålla mig till moderna och initiallt felfria maskiner. Ska kika runt lite i innerstans butiker(hemsidorna reflekterar ju inte alls dem enskilda butikernas lager) efter fler alternativ men kommer antagligen slå till på Scotten från Sportson i veckan. Någonting jag bör tänka på eller dubbelkolla vid butiksköp?

Vill du ha en cykel nu och med tanke på att du vill ha service, hjälp och cykeln finns i lager så tycker jag du ska slå till på Geniusen om du vill ha den också. Just nu råder det ju cykelbrist så. Se till att fråga så mycket du vill veta bara :)

Mega låter väl lite tungt.

Notera även att det finns en 2020 Reactor i Medium för 26000. Det vore nog årets deal om någon vill ha en M. Det är väl samma hoj som 2021 tror jag.

EDIT: Sen står det "pre-order only" även om de är i lager....så jag vet inte

Notera även att det finns en 2020 Reactor i Medium för 26000. Det vore nog årets deal om någon vill ha en M. Det är väl samma hoj som 2021 tror jag.

Därför jag skrev man ska ringa. Fick FB reklam att han hade cyklar i lager så kan vara sidan inte är uppdaterad!

Reactorn är en demo cykel även om den nu blir uppgraderad från SX till GX och får en service.

Reactorn är en demo cykel även om den nu blir uppgraderad från SX till GX och får en service.
Om ramgarantin gäller är det väl ok med tanke på vilka priser det kanske ok i pestens tid.

Edit. Jag har inte kollat så noga men är den fin och garantin gäller så ok. Jag skrapar ändå skiten själv snabbt

Mythique ska vara på väg in och någon escarpe den närmsta månaden. Är väl inte så prisvärt som innan bara

Mythique ska vara på väg in och någon escarpe den närmsta månaden. Är väl inte så prisvärt som innan bara

Nej, dom är väl inte ett skvatt prisvärda längre?

Var nyss inne på Sportson Kungsholmen och bokade både Fuel Ex 7 och Genius 950 för provkörning nästa vecka(behöver monteras).

Exemplariskt kundbemötande måste jag dock säga. Rekommenderade aldrig saker utanför min satta budget, inga slagord om varken twinlock eller reaktiv, inga dyra extraprylar som skulle köpas till. Var väldigt ärliga och rekommenderade de cyklar som låg inom min förmåga, preferenser och underhållsbudget. Båda i butiken hade även cyklarna själva och hade flera balanserade anekdoter att komma med. +++++/+++++.

Vad sa de om underhållsbudget för en FS?
Det frågade jag faktiskt inte direkt. Får i alla fall 2 servicar första året, och sen en hel del rabatt på all service utöver det. Dem sa även att det är livstids service på cyklar över 15k, men det måste jag kolla närmare på. Speccen är ju ganska budget så det borde inte kosta mycket i underhåll av drevet eller hjulen. Dem sa att jag kan serva Rockshoxen själv om jag bara lägger manken till. Det jobbigaste är väl twinlocken, länkaget, Fox dämparen(vilket dem nämnde) och riktning av snea hjul, samt alla scott-delar.

Ärligt talat med min förmåga att köra sönder grejer så kommer det bli mycket underhåll hur jag än vrider och vänder på det. Har en max budget på 5k varje halvår, men det beror också på hur mycket jag cyklar. Målet är också att lära mig hur man servar dem enkla bitarna så effektivt som möjligt på min HT för att undvika onödiga besök till Sportson.

Senast ändrad:
Så... köpte Scotten till slut. Hade invigningskrashen 30 minuter efter jag köpte den när jag slog i en trottoarkant och rev upp halva axeln. Nu behöver jag i alla fall inte vara rädd om grejerna XD. Kan bidra med en liten jämförelse mellan EX 7 och Genius 950:

Trek EX 7 2021, 33500 kr:
  • Välkalibrerad dämpare. Var relativt lätt att klättra upp, även i öppet läge. Gaffeln var också supersmooth(Rockshox 35).
  • Bra passform. Enda problemet var att jag kände mig aningen utsträckt jämfört med Geniusen. Tror dock många föredrar att vara lite utsträcka. Är mest van vid min gamla DH.
  • Gillade inte NX växlaren, och bromsarna var för svaga för seriöst bruk.
  • Lite dyr för speccen(inte för att Scotten är billig liksom).
Scott Genius 950 2021, 35000 kr:
  • Twinlock! Trodde det var skitsnack, men i helstängt läge var jag lätt lika snabb som på min hardtail på både asfalt och bergsten. Öppet läge var.. ja.. väldigt öppet. Halvläget passade bäst när jag hoppade av transportsträckan.
  • Shimano prylar. Dock så smattrade växeln en hel del.
  • Sämsta dropper positionen någonsin.
  • Är inte skön uppför i öppet läge, no way.
  • Slog inte i pedalerna en enda gång(vanligt klagomål).
  • Förvånansvärt lite rullresistans för 2.6.
I slutändan valde jag Genius, mest för Twinlocken. Just att gaffeln låser sig helt(nästan) gör den så mycket snabbare på asfalt. EX 7 var riktigt bra också, men jag gillar att ha det jag behöver lättillgängligt. Tro inte på det här att EX 7 är så himla effektiv uppför i öppet läge. Om du trampar hårt och inte låser dämparen kommer den börja gunga ganska rejält. Min slutsats är att båda är lika bra cyklar. Verkar mest vara personlig preferens eller tillgänglighet som bestämmer vilken man skaffar. Om du dock vill ha en svårare upplevelse, köp något annat.

Efter att ha testat Genius på några lokala blåa stigar som går upp, ner, åt sidan osv.. så har jag gett den ett nytt namn: Stenbocken. Är inte ens lite trött efter att ha cyklat mest uppför i ett par timmar(brukar svimma efter 30 min på min DH, och ha skitont i händerna på min HT). Kan lugnt sitta i sadeln och klättra rakt upp för sten, rötter, och annat krimskrams som kommer i vägen utan att ens tänka. Kände mig även kolugn utför på sektioner som jag tidigare brukade krypa igenom. Jag tror att kombinationen av modern geometri, stora/breda hjul, dropper, 12 växlar och justerbar dämpare gör att både uppför och utför blir lika roligt. Det enda jag ångrar är att jag inte testade en Spark.

Overall supernöjd. Känner mig inte begränsad i det minsta av cykeln på stigarna häromkring. Kan cykla tills jag storknar på det underlag jag känner för, vilket är det jag tror de flesta vill ha ut av sin cykling :).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp