Köpråd - Hardtail MTB

ollecool

Medlem
Köpråd - Hardtail MTB
Hej! Jag gått i tankarna att sätta igång med lite skogscykling igen och letar därför efter en ny cykel. Det var ett tag sen jag höll på sist och har tappat det mesta gällande vad man ska leta efter, vilka delar/märken som är bra etc. Även vilka priser som är rimliga - tycker det mesta är väldigt dyrt som ligger ute på blocket.

Jag planerar inga stordåd utan mer som motion, pendling och några turer i Änggårdsbergen eller Delsjön.

Jag är 183cm lång, budgeten är runt 10000:- och jag siktar främst på begagnat - tänker att man får mer för pengarna då.

Hittade denna Scott Scale 950 som jag tänkte att jag kan byta gaffel på, är det ett bra köp för mig mån tro?

Köpråd - Hardtail MTB
Hej! Jag gått i tankarna att sätta igång med lite skogscykling igen och letar därför efter en ny cykel. Det var ett tag sen jag höll på sist och har tappat det mesta gällande vad man ska leta efter, vilka delar/märken som är bra etc. Även vilka priser som är rimliga - tycker det mesta är väldigt dyrt som ligger ute på blocket.

Jag planerar inga stordåd utan mer som motion, pendling och några turer i Änggårdsbergen eller Delsjön.

Jag är 183cm lång, budgeten är runt 10000:- och jag siktar främst på begagnat - tänker att man får mer för pengarna då.

Hittade denna Scott Scale 950 som jag tänkte att jag kan byta gaffel på, är det ett bra köp för mig mån tro?
Känns som om den är i minsta laget för dig. Skulle tro att storlek L passar dig bättre överlag.

Köpråd - Hardtail MTB
Spontant känns det dyrt. Du kan inte heller sätta på en modern gaffel för då passar inte hjulet.

Jämför med ny marin

Eller
En ny scale comp från xxl

Tack för tipset, Marin ser ju ut att passa mig riktigt bra! Det hade ju varit bra att kunna prova först, men jag hittar ingen återförsäljare i närheten (Göteborg). Några tips gällande det?

Köpråd - Hardtail MTB
Tack för tipset, Marin ser ju ut att passa mig riktigt bra! Det hade ju varit bra att kunna prova först, men jag hittar ingen återförsäljare i närheten (Göteborg). Några tips gällande det?
Nej testa går inte. Däremot kommer du nästan kunna få igen pengarna om du säljer den beggad då det är säljarnas marknad i år pga coronabrist på cyklar.

Köpråd - Hardtail MTB
Hej igen allihopa! Jag har funderat lite nu och planerar att köpa en Marin San Quentin 1.

Jag undrar dock lite över uppgraderingsmöjligheter, jag tänker främst på gaffel och drivlina. Är det några standarder där - original sitter det microshift växelsystem, kan jag byta till Shimano utan vidare eller hur funkar det?

Köpråd - Hardtail MTB
Hej igen allihopa! Jag har funderat lite nu och planerar att köpa en Marin San Quentin 1.

Jag undrar dock lite över uppgraderingsmöjligheter, jag tänker främst på gaffel och drivlina. Är det några standarder där - original sitter det microshift växelsystem, kan jag byta till Shimano utan vidare eller hur funkar det?
Ja generellt är det kompatibelt, men det finns en hel del undantag. T ex kan du antagligen inte använda en 12-delad Shimano-kassett på de hjul den cykeln kommer med, men det kan gå med en kassett av annat märke istället.

Generellt är det dock rätt dyrt att uppgradera, om du har möjlighet så är det bättre att köpa rätt spec från början.

Och precis som med cyklar så är det ju svårt att få tag på vissa komponenter fn.

Köpråd - Hardtail MTB
Det sket sig lite med mitt köp, bestämde mig för att köpa en marin san quentin 2 men den hann tyvärr ta slut innan jag hann lägga beställningen. Har sedan dess letat med ljus och lykta men utan några vidare resultat.. tills nu!
Jag har hittat en gammal on-one 456 summer season till salu som nog blir en bra instegs-hoj och tänkte be er om hjälp om vad den kan tänkas vara värd. Den är ju som sagt ganska gammal men ser ut att ha bra delar vad jag kan avgöra. Vad är ett vettigt pris?
on_one1.jpg
on_one2.jpg
on_one3.jpg
on_one4.jpg
on_one5.jpg

Köpråd - Hardtail MTB
Hej!
Bra pris för en instegsjobb. Lär räcka ett tag.

Mvh Nicklas
Spelar inte så stor roll om priset är bra om den inte finns att köpa. Som så många andra cyklar just nu så finns inte ens ett datum då den kan tänkas komma in i lager. Räkna med 2022 eller 2023...

Köpråd - Hardtail MTB
Ska jag tolka det som att on-one cykeln inte är något att ha? :LOL:

On One för roliga cyklar, men problem men såna objekt är att det är svårt att säga, framförallt från bilderna om man kan cykla några få på den utan problem eller om man måste direkt byta alla delarna. Lite svårt att se på bilden, men kassetten verkar sliten. Om den passar dig kan du köpa den, men inte för mycket för att jag gissar att den behöver stor underhåll. Har du provat om gaffel funkar fint?

Köpråd - Hardtail MTB
On One för roliga cyklar, men problem men såna objekt är att det är svårt att säga, framförallt från bilderna om man kan cykla några få på den utan problem eller om man måste direkt byta alla delarna. Lite svårt att se på bilden, men kassetten verkar sliten. Om den passar dig kan du köpa den, men inte för mycket för att jag gissar att den behöver stor underhåll. Har du provat om gaffel funkar fint?
Har inte provat den än, gissar också att en del underhåll kan behövas så räknar med det. Den ligger ute för 5000:-, är det rimligt?

Köpråd - Hardtail MTB
Har inte provat den än, gissar också att en del underhåll kan behövas så räknar med det. Den ligger ute för 5000:-, är det rimligt?

Svårt att säga. För ett år sen sålda jag en lika gammal HT i mycket bättre skick med bättre delar och ram för 6000. Men marknaden är helt galen nu. Jag skulle säga att det är mycket för mycket, men kankse finns nån som vil lägga nästan det på den. Jag skulle dock vara rädd att den behövs dyr underhåll.

Köpråd - Hardtail MTB
Risk att precis allt är slut på en sån 10-15 år gammal On-One.

Jag skulle hellre satsa på t.ex. https://www.cykelkraft.se/mtb-trek-x-caliber-7-29-orange eller om du kan tänka dig spräcka budgeten https://www.bikester.se/orbea-laufey-h10-M890016.html (båda i lager just nu)

Även Decathlon's Rockrider XC 50 och XC 100 finns i lager och känns vettiga:
- https://www.decathlon.se/mtb-xc-050-id_8575904.html
- https://www.decathlon.se/mtb-xc-100-deore-id_8616937.html
Dock är du nog på gränsen för lång för dem i storlek L, när jag som är 184 cm testat tidigare års Rockrider har jag lutat åt att XL passar mig bättre, men XL finns tyvärr inte i lager just nu.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp