Köpråd - Hjälp att navigera i djungeln av snabba cyklar

tmz016

Aktiv medlem
Hej!

Jag har cyklat mycket BMX, MTB och downhill, men har pga skador och andra intressen lagt ner det sedan några år.
Nu har jag av en slump trillat in på landsvägsspåret, primärt för att komplettera löpträningen.

Problemet är att jag inte har en aning vad jag letar efter. Det är så många termer att hålla koll på att jag ofta slutar kolla runt pga förvirrad.

Jag kommer leta efter en begagnad cykel, helst under 10k för att se om detta ens är något för mig, eller om det är en dum impuls som så ofta annars.
Om jag får gissa kommer jag cykla 2-4h och aldrig jaga några rekordtider, utan snarare enbart ha detta som en kompletterande träningsform.

Vad ska jag kolla efter för typ av cykel? Några generella riktlinjer när man kollar begagnat?
Jag är 193cm lång, så förstår att jag behöver en större cykel. Problemet är att jag tror allting kommer kännas tvärfel vid test, då jag aldrig suttit på en snabb cykel😄

Alla tips mottages!

Skulle säga att cykeltypen inte spelar nån stor roll. Köp en som du tycker är snygg. Viktigast är att du sitter bra på cykeln. Det kan dock vara svårt att veta om du aldrig har cyklat lvgcykel. Man kan anpassa cykeln lite men inte helt från att sitta relativt upprätt till aerodynamikst djupt.

Sen är enda frågan om du kommer att cykla grus då och då. Då är det bra med en lite modernare cykel med diskbromsar och utrymme till större däck. Till bara asfalt funkar en cykel med fälgbromsar också bra.

Välkommen i träsket!

1. Hur ser det ut på underlagsfronten på vägar/stigar du kör? Är det 100% asfalt, eller mest grus, eller vill du kunna cykla delar av enkel stig? Särskilt för begagnatmarknaden så är det lite avgörande, med tanke på hur äldre cyklar oftare var inriktade mot ett av dessa områden.

2. Hur villig är du att meka/byta delar själv?

Välkommen i träsket!

1. Hur ser det ut på underlagsfronten på vägar/stigar du kör? Är det 100% asfalt, eller mest grus, eller vill du kunna cykla delar av enkel stig? Särskilt för begagnatmarknaden så är det lite avgörande, med tanke på hur äldre cyklar oftare var inriktade mot ett av dessa områden.

2. Hur villig är du att meka/byta delar själv?
1. Tanken är att hålla mig till asfalt.
2. Villig - om jag måste. Vill dock klassa mig som ganska kunnig inom meckande, men vet att om jag väl börjar byta grejer har jag snart bytt ut hela cykeln☺️

Tänker man sig asfalt (inkluderar hårdpackad grusväg, "sportgrus") så klarar man sig med smalare däck vilket är bra när man vill köpa begagnat. De senaste åren har det blivit en boom av att även landsvägscyklarna klarar bredare däck, men äldre landsvägsspjut tog ofta som mest 28 mm däck, ibland 25mm, som bredast. Men det gör inte mycket för den som vill börja, och vill börja billigt, med rätt däckstryck är det en njutning att cykla landsväg med 25 eller 28 mm däck. Snarare är det till din fördel då det finns ett större utbud av "gamla" cyklar som nu byts ut mot moderna. Att cykla med 25 mm däck och fälgbroms går utmärkt. (Men det kommer en del här kanske protestera mot. 🙂)

Några hårda krav:
- cykeln måste vara av tillräckligt rätt storlek (till viss del går det att justera med bytt styrstam etc.)
- cykeln ska vara av rätt modell (bockstyre, gjord för landsvägscykling, gärna lite mer mot komforthållet än ren tävling iom att det är första landvägscykeln för dig)
- cykeln ska vara snygg och locka till användning (annars kommer du inte cykla lika mycket på den)

Var bor du på ett ungefär? Begagnatmarknaden ser olika ut i Bastuträsk och Vallentuna.

Senast ändrad:
Tänker man sig asfalt (inkluderar hårdpackad grusväg, "sportgrus") så klarar man sig med smalare däck vilket är bra när man vill köpa begagnat. De senaste åren har det blivit en boom av att även landsvägscyklarna klarar bredare däck, men äldre landsvägsspjut tog ofta som mest 28 mm däck, ibland 25mm, som bredast. Men det gör inte mycket för den som vill börja, och vill börja billigt, med rätt däckstryck är det en njutning att cykla landsväg med 25 eller 28 mm däck. Snarare är det till din fördel då det finns ett större utbud av "gamla" cyklar som nu byts ut mot moderna. Att cykla med 25 mm däck och fälgbroms går utmärkt. (Men det kommer en del här kanske protestera mot. 🙂)

Några hårda krav:
- cykeln måste vara av tillräckligt rätt storlek (till viss del går det att justera med bytt styrstam etc.)
- cykeln ska vara av rätt modell (bockstyre, gjord för landsvägscykling, gärna lite mer mot komforthållet än ren tävling iom att det är första landvägscykeln för dig)
- cykeln ska vara snygg och locka till användning (annars kommer du inte cykla lika mycket på den)

Var bor du på ett ungefär? Begagnatmarknaden ser olika ut i Bastuträsk och Vallentuna.
Tack! Bra input.

Jag bor i Eskilstuna. Kanske ska kolla runt i Stockholm om det går att hyra en hoj för en testrunda för någon form av benchmark.

Tack! Bra input.

Jag bor i Eskilstuna. Kanske ska kolla runt i Stockholm om det går att hyra en hoj för en testrunda för någon form av benchmark.

Det finns många att prova på cykeltestarhelgen:

Cyklade just med 23 mm på min gamla räser i Nederländerna. Brukade vara ok men nuförtiden finns i orter många cykelbanor med tegelsten som gör det otrevligt. 25 mm är just ok.

Det gjorde ju alla fram till för x antal år se'n, och det funkade hur bra somhelst.
Jag cyklar så på min racer.

Det går utmärkt om asfalten är tillräckligt bra. Det är den inte överallt, så det beror lite på. Grövre asfalt kan ge störande vibrationer.

Med den reservationen så är en fälgbromsad racer en lämplig väg in om man vill hålla nere startkostnaden. Som redan har nämnts är det viktigt att cykelns storlek passar dig. Det är mycket känsligare för racer än för MTB. Din kropp och din rörlighet kan begränsa hur mycket drop du klarar av, så jag skulle hellre välja en sk komfortracer som första cykel.

Det är ju stor skillnad på fälgbromsar också. Många som kommer fr Mtb tror att det är lika med taffliga cantilever, men på lvg är det caliper och de är ju mycket effektiva och driftsäkra.

Hej!

Jag har cyklat mycket BMX, MTB och downhill, men har pga skador och andra intressen lagt ner det sedan några år.
Nu har jag av en slump trillat in på landsvägsspåret, primärt för att komplettera löpträningen.

Problemet är att jag inte har en aning vad jag letar efter. Det är så många termer att hålla koll på att jag ofta slutar kolla runt pga förvirrad.

Jag kommer leta efter en begagnad cykel, helst under 10k för att se om detta ens är något för mig, eller om det är en dum impuls som så ofta annars.
Om jag får gissa kommer jag cykla 2-4h och aldrig jaga några rekordtider, utan snarare enbart ha detta som en kompletterande träningsform.

Vad ska jag kolla efter för typ av cykel? Några generella riktlinjer när man kollar begagnat?
Jag är 193cm lång, så förstår att jag behöver en större cykel. Problemet är att jag tror allting kommer kännas tvärfel vid test, då jag aldrig suttit på en snabb cykel😄

Alla tips mottages!
Titta eftr en ”komforträser”, heter gärna nånting i stil med endurance/endurace etc.
Lite mer upprätt sittställning (lite längre kronrör helt enkelt). Fälgbromsar räcker mer än väl för svenska förhållanden och blir helt säkert billigare att köpa begagnat - förutom enklare underhåll. Tänker du slänga dig ut för branta alpvägar nångång kan skivor kännas tryggare men titta man lite noga på vad folk cyklar på under de förhållanden ser man faktiskt oftast fälgbromsar även där.
En bra aluminiumram räcker väldigt långt, fästa dig inte vid materialet utan vid måtten på ramen. En dråsut som du bör väl ha nånting kring 60+ cm eller XL i alla fall, lite beroende på dina kroppsproportioner - långa eller korta ben, armar, överkropp.
Titta in på de vanligaste näthandlarnas hemsidor (Canyon, Rose mfl) som har bra tabeller där du kan hitta mått som kan fungera som riktlinjer i ditt sökande efter en bra begagnad cykel. Med din budget kan det inte vara svårt att hitta nåt som passar.

Edit, K&S är ju bra att leta på. Här är en stor en tex https://happyride.se/annonser/cube-attain-gtc-race-kolfiber-62cm.330867/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp