[Köpråd] Hjul för stigcykling

xyz-saft

Aktiv medlem
Hej Happy!

Jag råkade köpa mig en ny gaffel med 20mm axel så nu måste jag köpa nya hjul.

Idag har jag ett par Bontrager Rythm. Fälgarna är (om jag har mätt rätt) breda 22mm invändigt och 28mm utvändigt. Framhjulet väger ett knappt kilo och bakhjulet 1,2kg ungefär.

Jag cyklar runt i Göteborgsskogarna så användningsområdet är typisk happy ride. Jag väger runt 95kg och har inte jättebra teknik. Hjulen ska sitta på en hoj med 140mm slag fram och 120mm slag bak.

Jag har läst massa hjultrådar och försökt bli nått klokare men det är tveksamt om jag blir det.

Jag vill gärna ha ett lättare hjulpar än det jag har idag, kanske under 1800g. Är det rimligt?
Jag vill dessutom ha fälgar som är ungefär lika breda som de jag har idag, då däckprofilen inte får bli mycket bredare. Hjulen Robert testar i den här tråden verkade intressanta, men efter att ha jämfört så inser jag att däcken blir för breda på dem.

Jag lägger hellre på några gram och får ett problemfritt hjulpar än chansar och hoppas på att det håller.

Jag tar gärna förslag på vad jag ska köpa. Har kollat lite på följande, men känner mig rätt vilsen. Budgeten är på max 4000kr.

Nav: Hope Pro II, Fun Works 4way, DT 240s (lite dyra kanske)
Ekrar: DT Comp m. mässingsnipplar
Fälgar: ZTR Arch EX, XM 719 Disc (Pallar Arch EX min vikt?)

Eller ska man köpa något systemhjul?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Hmm, vad var det för pris på Superstarshjulen? Har för mig de var relativt lätt, osäker på brdden, borde ju gå att säöka och hitta tråden med info.

Jag har kikat på superstarshjulen men blev inte riktigt klok på vilka hjul det var som avsågs, det finns några att välja på trots allt. Men dom skulle helt klart kunna vara intressanta. Är det någon på forumet som vet vilken modell det är man "ska" ha?

Vad tros annars om kombon Pro II, Arch EX och DT Comp? Håller dom?

Jag köpte superstars superdeal med Flow fälgar och switch EVO nav. Det är dom naven man "ska" ha. 200 pund plus 12 i frakt just nu. Köp fälgtape på SS också om du ska köra dom tubeless. Flow borde tåla stigar, det finns lätta förare som kör DH på dom. Länk: http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=74&products_id=496
Det finns trådar om att ekerspänningen skulle vara dålig på SS-hjulen, men det verkar ha varit någon tilfällig svacka, enligt vad jag läste på nåt forum. Mina är i alla fall bra spänning på. Finns även nyare SS nav, men man ka tydligen undvika dom som har 120 ingreppspunkter, det betyder pytteliten mekanik på frihjulet = inte hållbart. Finns en del rapporter om att dom frihjulen inte håller.

Senast ändrad:
Superstar är prisvärt, men man får vara beredd på att göra lagerbyten efter en tid då lagren som sitter i är riktigt dåliga (gäller både switch och tank). Deras nya nav Tesla påstås vara utrustade med skf och håller förhoppningsvis bättre. Hjulen levereras allt som oftast med lite dålig ekerspänning, bra att spänna upp rätt omgående. Om du har vanlig qr bak kan jag rekomendera att byta till 10mm qr, styvar upp det ordentligt fast väger lite mer.

Jag kan fortfarande intyga att Parcenti-fälgarna håller ihop. Jag tror att valen mellan Parcenti TL28, Arch EX, Crest, Enve är nog hugget som stucket.
Om du däremot vill få större marginaler, så har ZTR Flow lite mer material i fälgen.
Duger nog till och med för DH.

rooth skrev:
-------------------------------------------------------
> Hope Pro II
> Dt Comp
> ZTR Arch Ex
>
> Hyfsat lätt, starkt, och ett underbart navljud.

Jag har ett par Hope-nav på min andra hoj. Underbart vet jag inte om jag tycker det är, men högt är det i alla fall. Hade man det på en pendlarhoj kunde man skippa ringklockan! ;-)

Som det ser ut nu så lutar det åt Pro II/Comp//Arch EX.
Dom är något lättare än superstar-hjulen men framförallt verkar dom mer driftsäkra. Känns sådär att behöva fundera på om dom är ordentligt byggda och när lagren ska rasa. Visserligen är dom ganska mycket billigare.
En fördel till är att jag redan har ett hjul med pro II nav. Och navljudet är underbart ;)

Då är bara frågan var man ska skicka sina pengar. Bygger Actionsports vettiga hjul?

xyz-saft skrev:
>
> Då är bara frågan var man ska skicka sina
> pengar. Bygger Actionsports vettiga hjul?

Ja, å de levererar snabbt.

Så, nu har jag velat klart. Skickade iväg en beställning på ett par hjul nu, blev pro II/Dt Comp/Arch EX. Nu är det bara den underbara väntan kvar. Hoppas att jag blir nöjd och att grejjerna håller.

Jag är också nyfiken på Arch EX. För framhjul går det säkert bra, men undrar hur det håller bak.. Finns ju annars Flow EX också.

Octagon skrev:
> Jag köpte superstars superdeal med Flow fälgar
> och switch EVO nav. Det är dom naven man "ska"
> ha. 200 pund plus 12 i frakt just nu. Köp
> fälgtape på SS också om du ska köra dom
> tubeless. Flow borde tåla stigar, det finns
> lätta förare som kör DH på dom. Länk:
> http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cP
> ath=74&products_id=496
> Det finns trådar om att ekerspänningen skulle
> vara dålig på SS-hjulen, men det verkar ha varit
> någon tilfällig svacka, enligt vad jag läste
> på nåt forum. Mina är i alla fall bra spänning
> på. Finns även nyare SS nav, men man ka tydligen
> undvika dom som har 120 ingreppspunkter, det
> betyder pytteliten mekanik på frihjulet = inte
> hållbart. Finns en del rapporter om att dom
> frihjulen inte håller.
Japp skitnöjd med mina Mavic DH från Superstar

20mm axel är stabilast, bra köp!

Jag skickade efter superstars Evo-nav med Stans Flow-fälgar i torsdags. 200pund.
annars har dom ett par ännu finare

http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=74&products_id=600

adaptrar finns så du kan ha paren på vilken ram som helst, skitbra om man inte vill/kan åka omkring med buss genom europa full med extradelar :)

Jag ångrar lite att jag inte tog dom, lär funkar i Shimanoleden å i skogen det är typ AMhjul dock, men lite krut ska man ha i benen också. XC fälgar hpller ju inte lika bra om kör fast o.s.v. XChjul=lättare,men viker sig lättare

Tillbaka
Topp