Köpråd hjul / renoveringsråd

Maattiasf

Medlem
Halloj!
Har en Cannondale Topstone 1 som jag pendlar med året runt. Killgissar mig till att tack vare allt salt och slask så har bodyn sörjat ihop sig för kassetten snurrar med om man leder cykeln, frirullar än så länge med fötterna på pedalerna iaf! Men inget klickande ljud :(

Så, sommaren är på väg och tänkte väl kanske köpa på mig några roligare sommarhjul så man blir lite snabbare (och coolare), och kanske byta body(?) på nuvarande hjul och ha dem som vinterhjul.

Har aldrig bytt något sånt tidigare och har förstått att man kan behöva diverse verktyg som jag inte har, värt att lämna in för byte eller köpa verktyg och testa själv? Oavsett, vad vill man ha för body? Om jag ens är rätt ute här?

Och så slutligen, tips på bra hjul som passar min cykel? Finns det något särskilt att tänka på? Har skivbroms och inte boost har jag förstått iaf!

Body är inte så mycket att fundera på. Du måste ha den som är gjord för ditt nav och för den typ av kassett. Bodyn görs/säljs av navtillverkaren så kolla vad du har för nav och köp en likadan.

Andra hjul är utbudet för gravel i princip oändligt. Du får nog börja med att ange ungefärlig budget.

Body är inte så mycket att fundera på. Du måste ha den som är gjord för ditt nav och för den typ av kassett. Bodyn görs/säljs av navtillverkaren så kolla vad du har för nav och köp en likadan.

Andra hjul är utbudet för gravel i princip oändligt. Du får nog börja med att ange ungefärlig budget.
Taget, tack!

Budget på hjul hade jag väl tänkt mig runt 5k men är absolut inte främmande för att gå upp till strax under 10k om det är värt det!
Kör egentligen inte så mycket gravelcykling, trots cykelvalet, så landsvägshjul funkar för mig om det funkar på cykeln!
(relativt ny på det här med cyklar, som kanske märks hehe).

Halloj!
Har en Cannondale Topstone 1 som jag pendlar med året runt. Killgissar mig till att tack vare allt salt och slask så har bodyn sörjat ihop sig för kassetten snurrar med om man leder cykeln, frirullar än så länge med fötterna på pedalerna iaf! Men inget klickande ljud

Om du vill hamna nära 5000 kr så säger jag 25 mm bred alufälg med DT 350-nav.
Om TS vill fortsätta att cykla året runt i salt o slask kan det var idé att dels välja nav som är bra tätade, dels nav som är enkla att underhålla och med billiga delar.

@Maattiasf Exakt vilka nav det är som är bääst tätade och samtidigt enkla att underhålla och med billiga delar vet jag inte. Men ofta brukar svaret på sådana här frågor vara Shimano och då borde svaret vara HB-RS770 och FH-RS770.

Om TS vill fortsätta att cykla året runt i salt o slask kan det var idé att dels välja nav som är bra tätade, dels nav som är enkla att underhålla och med billiga delar.

@Maattiasf Exakt vilka nav det är som är bääst tätade och samtidigt enkla att underhålla och med billiga delar vet jag inte. Men ofta brukar svaret på sådana här frågor vara Shimano och då borde svaret vara HB-RS770 och FH-RS770.
Tanken är att bara köra i salt och slask på dessa hjul och få dem att fungera som de ska och ha separata sommarhjul!

Ny dum fråga då, hur vet man vad man har för nav? Kollade på dem idag men det verkar ju inte stå någonting, där bromsskivan sitter fast står det Shimano iaf, men det kan lika gärna vara en del av bromsskivan misstänker jag ??‍♂️?

Tillbaka
Topp