Köpråd hölje och wire för glad hemmamekare

eken88

Medlem
Som rubriken säger, familjen äger ett hyfsat stall med cyklar som jag blivit tillförordnad mekmästare för, vilket bland annat innehåller byte av både broms-, växelwire samt höljen mellan varven. Mest är det moderna MTB:s, med heldraget i ramen, men även en äldre MTB (sent 90-tal), en 70-tals gubbracer med pakethållare, en Cyclocross samt ett par BMX-hojar finns i stallet.

Vad är bra att köpa (i bulk), gärna universal och lagom i pris? Mest är jag intresserad av växel men även bromsgrejer är av intresse. Det känns liksom så fjantigt att köpa små färdiga kit, när jag vet att det kommer gå åt lite grejer över tid ändå.

Som rubriken säger, familjen äger ett hyfsat stall med cyklar som jag blivit tillförordnad mekmästare för, vilket bland annat innehåller byte av både broms-, växelwire samt höljen mellan varven. Mest är det moderna MTB:s, med heldraget i ramen, men även en äldre MTB (sent 90-tal), en 70-tals gubbracer med pakethållare, en Cyclocross samt ett par BMX-hojar finns i stallet.

Vad är bra att köpa (i bulk), gärna universal och lagom i pris? Mest är jag intresserad av växel men även bromsgrejer är av intresse. Det känns liksom så fjantigt att köpa små färdiga kit, när jag vet att det kommer gå åt lite grejer över tid ändå.
Bara att köpa växelhölje, bromshölje (de är olika), några växelvires och bromsvires samt en bra wire/höljetång och sätta igång. Shimanos grejer är safe.

Får att beställa från alla stora shopar till bra priser.

Jagwire är bra och finns i olika längder upp till 50 meter.

Nipplar (eller vajerändar), och höljeskydd, så de inte splitsas upp i änden. Kostar nada, men varför inte välja en fräck färg! Här bara så du förstår vad som menas:
https://bikable.se/p733/reservdelar/kablar-vajrar/andhylsor-vajerholje-5-mm-10-st
Vad gäller intern dragning var jag så skrajsen att jag lämnade bort det, men då var det in och ut tre gånger. ...Som flickan sa! I princip ska du inte dra ut hölje och vajer samtidigt när de är internt draga.

Edit: Om du har fem cyklar att ta hand om och ska byta vajrar mm på alla ska du förstås skaff rejäla påsar med nipplar och ändskydd för höljena.

Senast ändrad:
vill passa på att verkligen varna för höljen som flexar i längsled. typ det som ofta levereras på enklare cyklar, eller det man köper random på metervara. det förstör både bromskraft och växling riktigt rejält.

har goda erfarenheter med jagwire och shimano, deras standardprodukter duger gott.

jag brukar smörja vajern flödigt med helsyntet motorolja. den håller sedan stilen i många år mellan smörjtillfällen. växelvajer kan behöva bytas någon gång om konstruktionen är olycklig vid växel eller handtag, alltså att vajern böjs onödigt mycket. då går den så småningom av. har man kvalitetshöljen räcker det då med att byta vajer. bromsvajer brukar hålla evigt.

Att flex i höljen för bromsar är ett reellt problem kan jag hålla med om men att flex i höljen till växlarna skulle kunna leda till problem, va? Dragkraften där är minimal plus att variationen mellan första och sista läget är väldigt liten i sammanhanget varför eventuell rörelse i höljet är helt försumbar. Det är ett positioneringssystem inte en kraftöverföring.
Växelhöljen har jag kört med Shimanos billigaste och i heldraget utförande i +20 år utan att missa en växling.
Vajer däremot kör jag XTR, de glider problemfritt utan att kladda med extra smörjning.

i växelhöljen är krafterna mindre, men konsekvenserna än tydligare.

växelhöljena är därför konstruerade på annat sätt, med ett gäng längsgående solida vajrar. för att garantera frånvaro av flex. aldrig sett konstruktionen i bromsvajerhöljen och antagit att de inte står emot de mycket större krafter som där är aktuella.

De längsgående trådarna i höljen gissar jag endast är där för att böjar skall få lämplig radie och inte vika sig tvärt. Plasten räcker gott för att hålla emot de ringa kompressionskrafter det är fråga om här

det kan säkert vara en poäng men att betänka att det inte är några problem tillverka plast som ger lämpligt motstånd mot böjning.

om din spaning stämmer kommer det snart växelvajerhöljen i helplast. vem vet, jagwires omslutna av någon sorts spiraliserad fiber kanske är där redan?

Tack för tips hittills! Bikester verkar ha bra pris på både Shimano (SP41) och Jagwire (Lex) i 50-meters pack av hölje, så det blir nog att slå till på det.

Tips på tillvägagångssätt om man har (någorlunda enkel) intern dragning.
  • Klipp av ändhylsan och se till så att du har en fint snitt på vajern.
  • Ta ut vajern, rengör den och sätt tillbaka. (kan skippas om den gamla inte är geggig)
  • Ta bort det gamla höljet.
  • Om längden på det gamla höljet är bra, måtta av och klipp till det gamla.
  • Trä på höljet på den gamla vajern.
  • Dra ut den gamla vajern och sätt på ändhylsor på det nya höljet.
  • Stoppa i den nya vajern, och sätt på ändhylsa (eller använd superlim eller en liten dutt lödtenn).
Detta har funkat hyfsat för mig, både för dropper och växel.

Tack för tips hittills! Bikester verkar ha bra pris på både Shimano (SP41) och Jagwire (Lex) i 50-meters pack av hölje, så det blir nog att slå till på det.

Tips på tillvägagångssätt om man har (någorlunda enkel) intern dragning.
  • Klipp av ändhylsan och se till så att du har en fint snitt på vajern.
  • Ta ut vajern, rengör den och sätt tillbaka. (kan skippas om den gamla inte är geggig)
  • Ta bort det gamla höljet.
  • Om längden på det gamla höljet är bra, måtta av och klipp till det gamla.
  • Trä på höljet på den gamla vajern.
  • Dra ut den gamla vajern och sätt på ändhylsor på det nya höljet.
  • Stoppa i den nya vajern, och sätt på ändhylsa (eller använd superlim eller en liten dutt lödtenn).
Detta har funkat hyfsat för mig, både för dropper och växel.
Jagwires slicka variant av vajer (tror det är ”pro”) är bara att hälla i dito kvalite av hölje. Går som smord.

Angående växelvajer så kan man köpa 100 st pack. Sedan är det bara att hitta 100 meter oavbrutet hölje i en spole. Men de är ofta slutsålda

1692291609815.png

1692291900689.png

100 stycken är nog lite väl mycket just nu, men det lockar ju en aning kan man lugnt säga ?.
Varje cykel behöver väl minst två nya kablar (bakväxel, sadelstolpe eller/och framväxel) om året. Har man fyra cyklar i hushållet, skulle 100 stycken räcka till 100 / 2 / 4 ≈ 12 år. Och 50 meter hölje skulle räcka till 50 / 3 / 4 ≈ 4 år (uppskattningsvis 3 meter per cykel per ett byte).

Tycker man att 100 st är för mycket kan man dela ett inköp mellan två likasinnade vänner.

växelhöljena är därför konstruerade på annat sätt, med ett gäng längsgående solida vajrar. för att garantera frånvaro av flex. aldrig sett konstruktionen i bromsvajerhöljen
är det inte precis så som keb-sl är konstruerade?
keb-sl.png

När vi ändå är inne på ämnet:

Hur gör man för att få en bra snittyta när man kapar kabelhöljen?

Jag lyckas alltid mosa in metalldelen av höljet en smula, vilket alltid har stört mig.

När vi ändå är inne på ämnet:

Jag lyckas alltid mosa in metalldelen av höljet en smula, vilket alltid har stört mig.
Jag brukar stoppa i en gammal vajerstump som man även klipper igenom för att motverka att höljet deformeras. Hyfsat resultat tycker jag.

Jag brukar stoppa i en gammal vajerstump som man även klipper igenom för att motverka att höljet deformeras. Hyfsat resultat tycker jag.
+1
Men det kan vara bra att se till att vajern sticker ut i båda ändar av det hölje som skall kapas,
annars kan det bli onödigt mkt pill-jobb att få ut den (dolda) vajerstumpen.
Tro mig. Jag vet!

När ändå vajer och höljeskapning är uppe vill jag passa på att som flera ggr tidigare tips om den vajerklippare som Biltema säljer, den är riktigt bra
1

129 SEK https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429
(Den säljs även under andra namn för MKT högre pris)

Lite djupare fråga angående ändhylsor också: Finns det någon uppsida med att ha metall istället för plast i ändarna på växelavajern? När man kollar på kit till mtb så verkar det mest vara tätade i plast som gäller, så jag antar att det är bästa, eller vad säger ni andra?

Metall' blänker mer, (så går man glad ut till cykeln!), och utan att veta säkert är de väl mindre flexibla. Men ni överlever nog vad ni väljer.
De här passar jättefint till min svarta brukshoj:
Här fler färger:
https://www.bikester.se/alligator-w...tycken-M1207198.html?vgid=G1782280#cgid=37303 Hm, "gavlar"?

Metall' blänker mer, (så går man glad ut till cykeln!), och utan att veta säkert är de väl mindre flexibla. Men ni överlever nog vad ni väljer.
De här passar jättefint till min svarta brukshoj:
Här fler färger:
https://www.bikester.se/alligator-w...tycken-M1207198.html?vgid=G1782280#cgid=37303 Hm, "gavlar"?
Rätta mig om jag har fel men är inte växelvajerhöljen 4 mm diameter - och broms 5.
Då kan väl inte samma ändstopp passa båda?

Finns det några skäl att inte bara köpa Shimano SP41 till alla sina cyklar? Det verkar rekommenderas en massa annat högt och lågt här.

Finns det några skäl att inte bara köpa Shimano SP41 till alla sina cyklar? Det verkar rekommenderas en massa annat högt och lågt här.

Tror inte att det finns några skäl.

Jag har sist köpt Jagwire Pro, för att jag har haft bra erfarenheter med Jagwire, men tror att den bara är dyrare, och inte bättre, än SP41.

Är det nån skillnad på shimano sil-tec och pfte på road cables? Båda tycks använda teflon. Är sil-tec kanske det nya namnet för samma sak?

Jag köpte ett 100pack växelvajrar och motsvarande paket sp-41 hölje efter att upptäckt att LBSen tog 100kr/vajer och 100kr metern för hölje. Plus tio kronor/st för ändhylsorna.

Splittade köpet med ett par vänner och behöll typ 40 själv.

Man behöver generellt två olika storlekar på ändhylsor. Batavus har inte koll på det här.
Läs länkarna jag skickat! Antingen killgissar ni, eller så är ni ute och cyklar. Nipplarna, som man trär över själva vajern, klämmer ni till med en tång. Hylsorna trär man över vajerhöljet, men kläms vanligen inte till.

Läs länkarna jag skickat! Antingen killgissar ni, eller så är ni ute och cyklar. Nipplarna, som man trär över själva vajern, klämmer ni till med en tång. Hylsorna trär man över vajerhöljet, men kläms vanligen inte till.
Det står fel uppgifter i första länken:
'ändstopp' - nej, det är hylsor.
'Till växel och bromsvajer.' - nej, de här är för bromsvajer endast. Som nämnts tidigare så har de olika diameter, 4mm resp 5mm. De här är 5mm.
Google EAN-koden så får du fram rätt uppgifter på artikeln.

Ett rimligt antagande är att Pfaff blev lurad av att de benämns ändstopp istället för hylsor i butiken och själv använde fel ord. Eftersom han i samma mening pratar om 4 och 5mm så torde det vara självklart att det är hylsorna som åsyftas och inte ändstoppen i länk 2.

Fallet avslutat.

Ni kan nu återgå till att diskutera hur många 100-pack en 'normal' cyklist gör av med i månaden.

Ett rimligt antagande är att Pfaff blev lurad av att de benämns ändstopp istället för hylsor i butiken och själv använde fel ord. Eftersom han i samma mening pratar om 4 och 5mm så torde det vara självklart att det är hylsorna som åsyftas och inte ändstoppen i länk 2.
Nä jag fattar.
Bara lite luddigt där för TS kan jag tycka.
Här finns bara 4 mm hylsor på cyklarna. Resten är hydraulik.

Ni har lika rätt som vanligt. Jag tog några bilder medan jag fettade om styrrörs-gaffelrörslagren.

Bilagor

• P1010545b.jpg
    P1010545b.jpg
    156.5 KB · Besök: 132
  • P1010546b.jpg
    P1010546b.jpg
    71.7 KB · Besök: 131
  • P1010547b.jpg
    P1010547b.jpg
    171.7 KB · Besök: 108
  • P1010548b.jpg
    P1010548b.jpg
    228.7 KB · Besök: 122

Tjena!

1. Olika hylsor till broms- och växelvajer.
Men det brukar gå bra att använda hylsa för växelvajer till bromsvajer.
2. Olika hylsor till broms- och växelhölje. Där går det inte att blanda.
3. Ja det heter hylsor till både vajer och till hölje.
4. På bilden nedan är det vajernipplar i diverse storlek.

31-280131-large_1.jpg

Tillbaka
Topp