Köpråd HT

Köpråd HT
Hej!

Tror jag har kommit underfund med att det är dags för en HT igen sedan min blev stulen.
Hade först sneglat väldigt mycket på gravel för att använda under senhöst/tidig vår för att komma ut tidigt innan landsvägshojen åker fram.
Har alltid haft en MTB tillgänglig och använt som andracykel och det känns just nu som att kunna komma ut i lite stök igen låter kul.

Mina användningsområden:
1. Ut och cykla tidigt "var som" när landsväg inte tillåter
2. Variation, ut och cykla skog/stig (eller grus) när man är sugen!
3. Ibland pendla till jobb ca 3 mil enkel väg
4. Slänga på cykelkärra och ta med dottern(???)

Jag kommer från XC där jag cyklat 26" Scott Scale 50. Den dög fint för mig och hade den länge men kände alltid att i skogen och i synnerhet utför var det lite "åka över styret" känsla och har så även gjort några gånger. Jag gillar verkligen att åka i bröt och stig när det gäller och har alltid varit idioten bland kompisarna som drar iväg på de konstiga spårvalen och hoppar över stenarna "för det gick" - men tyvärr ryms inte en FS i föräldrabudgeten just nu. Det får helt enkelt bli en N+1 senare. Som åkare gillar jag egentligen en ganska rapp cykel, i begynnelsen när jag köpte Scalen valde jag bort 29" för jag tyckte 29 var för mycket traktor - men verkar inte finnas så mycket val i dagsläget?

Mina ögon har hamnat på MB31 Rescue XC. Jag tänker att det kan vara någon form av mellanväg på lite roligare i skogen (120 slag, slackare HT-vinkel) men ändå gångbar för grus/pendling. Eller är en sådan cykel helt jävla omöjlig att cykla 3mil till jobbet på?

Har även kollat på scale 965… men känns som att jag kommer landa med samma hoj jag hade fast med mycket sämre komponenter…

Senast ändrad:
Köpråd HT
Ja. Jag får nog inse det också att 3 mil på en MTB är för långt. Kanske är bättre att leta sätt att pendla med landsvägshojen istället och använda eventuell HT till det den är gjord för. Hrm hrm. Blev ju bara väldigt villhöver på en roligare HT ?

Köpråd HT
Jag hade en period en stig-orienterad HT som jag även använda till träning på grusväg (med ett extra hjulpar med lättrullade däck). Men jag bytte efter ett tag till två cyklar, en FS mtb och en gravel.

Hur viktigt är det för dig att kunna cykla lite stökigare stig? Jag hade också visionen att kunna cykla lite vad man vill och är sugen på för stunden men i praktiken fungerade det inte för mig eftersom slack HA och de däck man vill ha i skogen är fruktansvärt tråkiga på asfalt och grusväg.

Tillbaka
Topp