Köpråd - Hybrid Alfine 11 och Remdrift

theotses

Medlem
Hej!

Efter nästan ett års sökande har jag accepterat att jag inte kommer hitta den "perfekta" cykeln inom min budget och nu är det dags att köpa.
Som jag skriver i rubriken så är jag ute efter en Hybrid med Alfine 11 och Remdrift men ett tak på 20-21.000kr. Mina val är följande.

1. Canyon Commuter 7: https://www.canyon.com/en-se/hybrid...uter-7/2798.html?dwvar_2798_pv_rahmenfarbe=GY
2. BMC 257 AL THREE (jag ska byta Nexus mot Alfine 11): https://www.bmc-switzerland.com/eu_en/bmc-257-al-three-23.html
3. Breezer Beltway 11+: https://breezerbikes.eu/collections/beltway/products/beltway-11-plus

Utseendemässigt gillar jag BMC mest men har hört att trots att de har jättefin design så är dem inte så bra kvalitetsmässigt. Samtidigt är det krångligaste av valen för att jag måste byta navet.

Breezer är den billigaste av de tre. Canyon hamnar på 21.000kr, BMC om jag köper Alfine 11 utan att räkna med arbetskostnaden hamnar på 18-19.000kr och Breezer kostar ungefär 17.000kr.

Vad tycker ni? Är det värt att betala premium på Canyon? Blir arbetskostnaden för hög för att gå på BMC? Åsikter om Breezer generellt?
Har ni kanske något annat förslag?

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Om du gillar BMC så köp den. Bygg ett nytt bakhjul i vinter på ett Alfine-nav om du inte hittar ett begagnat tidigare.

Har en Commuter 6 med Alfine 8. Ett aber med denna hoj är det knepiga valet av hjuldimension. Utbudet av tillräckligt smala däck i 27.5” är starkt begränsat. Dubbdäck är väldigt svårt att hitta.

Hittade till slut ett dubbdäck från Soumi som nästan passade innanför skärmarna. För att få lite mer utrymme fick jag flytta fästena något och kapa ett par distanser.

Gillar starkt remmen. Om jag vill ändra på något på min Commuter är det att skaffa ett Alfine Di2 nav. Tycker det är svårt att få till rätt justering på växlarna.

Varför Alfine 11 och inte 8? Verkar vara mer strul med 11 än 8.

Är det verkligen så att 11 har mer strul än 11? Det jag har läst är att på grund av att den smörjs med olja så är det mycket enklare att serva och den håller bättre på vintern.

En viktig faktor har också varit ration. Jag kommer cykla på några backar och då är 8 för klen tror jag.

Fast kostar 5x mer så fasiken vet om de håller längre... Man kan ju byta ut sina Alfine många ggr innan det går jämnt upp

Är det verkligen så att 11 har mer strul än 11? Det jag har läst är att på grund av att den smörjs med olja så är det mycket enklare att serva och den håller bättre på vintern.

En viktig faktor har också varit ration. Jag kommer cykla på några backar och då är 8 för klen tror jag.

Sammanfattning:

I recommend the 8-speed version for a simple grocery-getter or for someone who simply just wants a bike that works. For someone who rides a bit more seriously, the 11-speed version offers smaller and more predictable gear steps, along with a wider gear range.

I don’t usually recommend Alfine hubs for touring and bikepacking due to the climbing gear ratio that’s too high, and fact that mechanical failures are not unheard of. This is where a long-lasting and robust Rohloff drivetrain clearly wins out. But if you ride flatter trips and keep on top of the shift cable maintenance, Alfine hubs work out great.

Tillbaka
Topp