Köpråd Hybrid budget

Fallo

Medlem
Köpråd Hybrid budget
Hej,
Jag behöver införskaffa mig en ny cykel för blandade syften (pendling, längre dagsturer, träning, landsväg, skogsväg) och har därför siktat in mig på en hybrid. Har haft en hybrid från XXL tidigare som jag varit nöjd med. Budget är ca. 3000-5000kr och kollar framförallt på begagnade. Söker nu tips på vilka märken och modeller som jag kan hålla ögonen öppna för. De jag kollat på hittils är Crescent Helag och olika Nishiki hybrider. Även kollat på XXL's hybrid - https://www.xxl.se/white-sc-trainer-ff-21-hybridcykel-herr-dark-blue/p/1170638_1_style.

Tack på förhand!

Köpråd Hybrid budget
För det användningsområde du beskriver så låter det onödigt att ha en dämpad framgaffel. I den prisklassen är de inte så bra och väger ganska mycket. Annars så brukar ju White-cyklarna på XXL vara prisvärda, men jag hittar inga hybrider utan dämpning där nu?

Köpråd Hybrid budget
För det användningsområde du beskriver så låter det onödigt att ha en dämpad framgaffel. I den prisklassen är de inte så bra och väger ganska mycket. Annars så brukar ju White-cyklarna på XXL vara prisvärda, men jag hittar inga hybrider utan dämpning där nu?
Okej, de flesta jag kollat på har dämpad framgaffel, verkar vara ganska standard på hybrider.
Nej XXL verkar inte ha någon utan dämpning.

Köpråd Hybrid budget
Okej, de flesta jag kollat på har dämpad framgaffel, verkar vara ganska standard på hybrider.
Nej XXL verkar inte ha någon utan dämpning.
Ja, från början syftade väl hybrid på en korsning mellan mtb och vanlig cykel. Numera är väl den vanligaste referensramen en typisk pendelcykel utan dämpad gaffel. Svårt att hitta något att tipsa om i din budget då det mesta verkar vara slut fn. Annars brukar XXL normalt ha vettiga alternativ för runt 5k.

Edit: happys köp och sälj kanske (inte mina annonser), t ex:

Köpråd Hybrid budget
Lås dig inte vid ett märke. Sök på hybrid, googla på märkena och modellerna du hittar och kolla utrustningsnivån om det passar dig och kolla vad de kostade nya. Jag köpte en Kona Dew 2004 för några år sedan, ett märke som var helt okänt för mig tidigare men det har blivit väldigt bra. Nishiki är också fina cyklar.

Håller med ovanstående att cyklar du på asfalt och grusvägar är framgaffel onödigt. Den väger och kostar extra.

XXL brukar väl ha massor med hybrider? Det är kanske den allmänna cykelbristen som gör att det ser väldigt tunt ut.

Köpråd Hybrid budget
Tack för svar! Verkar vara viss cykelbrist ja. XXL hade hybrider kvar för några dagar sedan men är borttagna nu.

Ska försöka undvika cykel med framgaffel då och se mig mer runt vad jag kan hitta.

Tillbaka
Topp