Köpråd hybridcykel

MatsNW

Medlem
Köpråd hybridcykel
Hej!

Jag funderar på att köpa en hybridcykel för blandat vardagsbruk, t.ex. ut och cykla med barnen, cykla till badstranden, köra lite stadstrafik men också kunna cykla på lite sämre underlag som på en gräsmatta, grusvägar osv.
Det behöver absolut inte vara den snabbaste cykeln utan mer fokus på "allround". Tänker mig stänkskydd, pakethållare, dämpare och inte allt för smala däck som ett utgångsläge.

Har kollat på några olika cyklar men har tyvärr absolut ingen koll på vad man bör prioritera. Är vikten avgörande? Eller mer specar kring växlar, bromsar etc?

Exempel på cyklar jag kollat på (klickbara länkar):

Scott Sub Cross 30, 8990 kr (vikt 13,4 kg UTAN skärmar och pakethållare)
Scott Sub Cross 20, 9995 kr (vikt 13,4 kg UTAN skärmar och pakethållare)
Scott Sub Sport 30, 11495 kr (vikt 18,4 kg MED skärmar och pakethållare)
Trek Dual Sport 2, 7190 kr (vikt 13,18 kg UTAN skärmar och pakethållare)
Trek Dual Sport 3 Equipped, 10290 kr (vikt 15,37 kg MED skärmar och pakethållare)

Tar gärna emot lite tips på vad man bör fokusera på och inte. Just vikten verkar ju skilja en hel del iallafall. Är absolut också öppen för andra märken än ovan, bara det att jag inte har koll på vad jag skall leta efter.
Tänker mig ett pristak på 15000 kr, men det får gärna landa under det.

Köpråd hybridcykel
Dämpare skulle jag skippa på den här typen av cykel. Det behövs inte för grusvägar, och de dämpare som kommer på den här typen av cyklar är tyvärr inte tillräckligt bra för att köra på stigar.

Annars tycker jag du är rätt ute med lite bredare däck (minst 37mm) och skärmar. Hydrauliska bromsar är också bra. Ang. växlar så fungerar även de billigaste bra så länge de är korrekt justerade. Lättare cykel är ju bättre men som du märker så är det viktigt att man jämför med rätt utrustning på.

För dina behov skulle jag hellre kollat på något i stil med Specialized Sirrus X om de nu går att få tag på:

Köpråd hybridcykel
2021 Specialized Sirrus X 2.0 ser verkligen bra ut, mycket vettig även om jag inte känner till märket MicroSHIFT.

XXL sport eller Decathlon kan vara alternativ för att enkelt spara in några tusingar, exakt vad har jag dock inte koll på nu eller vad som finns i lager. ;-)

Den här (länken nedan) kostade 3000 när jag köpte den och har varit toppen hittills men verkar slut i lager och priset höjt med 500, sedan är det ju bara att montera på skärmar, pakethållare eller vad nu man vill ha. Rätt nice med billiga reservdelar också (växelsystem, kassett etc).

Budget-cyklar saknar dock oftast hydraliska skivbromsar så om det är viktigt så får man gå upp i pris. Skulle jag göra om mitt köp är det möjligt jag skulle letat upp något med hydraliska bromsar istället (av säkerhetsskäl) även om mekaniska absolut fungerar. Man får helt enkelt (oftast) kortare bromssträcka med hydraliska bromsar.

Sedan vill inte jag ha dämpat på en budgethoj av denna typ men även det kan vara personligt. (För en hoj med dämpare vill jag ha kvalitetsdämpare annars är jag hellre utan.)

Senast ändrad:
Köpråd hybridcykel
Jag har pendlat (7,5km enkel väg) på en sirrus x 2.0 nu i vinter och är nöjd. För ändamålet så fungerar växlarna gott och väl, har inte varit något att anmärka på hittils iaf :)

Tillbaka
Topp