Köpråd insteg dropperpost

Alguren

Medlem
Hej!
Har scrollat runt på forumet och letat tips på Dropperpost men de flesta trådarna/inläggen är gamla.
Så jag chansar med en ny tråd.

Jag är ganska ny inom MTB och införskaffat en Specialized Stumpjumper ST Alloy från 2019 med sadelstolperadie 34,9. Tyvärr har den ingen DS och det måste köpas asap.
Vad är en rimlig DS inkl reglage (intern kabeldragning)? Och vad avgör om en DS är bra eller dålig?
Då jag är 186cm kanske en travel på 140-150mm är lagom tror jag

Uppskattar alla råd jag kan få!

Senast ändrad:
Rätta mig gärna om jag har fel angående 34,9, men det är det jag hittar på specarna för cykeln. Är rekommendationen isf att köpa en mindre radie med shim istället? Finns det någon nackdel med det?

Det finns ingen nackdel med shim. Kan vara lite jobbigare att montera första gången, men efter det märker man inte ens att det finns en shim. Fördelen är att chansen är mycket större att man kan flytta droppern till nästa cykeln. Och det finns mycket större urval.

Skjutmått måste finnas på närmsta lågprisvaruhus. 30(?) kr för att slippa gissa sig fram.
Slutgissat.
Screenshot_2023-08-17-12-12-18-743_com.android.chrome-edit.jpg

Längre än 140-150mm borde inte vara problem och i princip är längre bättre, få nackdelar förutom lite högre vikt. Mät hur långt utstick du har idag. Sen kollar du hur långt du kan köra ner den som max. Sen kollar du specen för droppern så kan du avgöra hur lång du kan ha.

Bikeyoke finns också som 34.9. (kanske inte räknas som instegs)

Bikeyoke Revive är inte instegs, det är den bästa som finns på marknaden!

Min lilla recension på Highline 3 efter ~2½ år.
Min CB Highline 3 (170 mm×30,9 mm) har nyss gett upp: den lyfter ibland sadeln av sig själv trots fräsch kabel och full smörjning.

Här nere på bilden ser du dess skick innan den landar i soptunnan.

Positiva saker att säga om denna modell.
- Billig.
- Bra monterings- och serviceinstruktioner på Crankbrothers webbsida.
- Rimlig sadelfart vid höjning och sänkning.
- Enkelt att ta isär, inga speciella verktyg krävs
- Reservdelar (bussningar, krage, luftpatron) finns till salu.

Negativa aspekter.
- Det mest uppenbara slitaget är att anodisering är helt borta på innerskaftens baksida. Detta har skett trots regelbundna rengöring och smörjning.
- Stolpen har börjat "fjädra" i ~1 cm efter första 45 km. Under vissa turer var det värre, sedan blev det bättre och värre igen. Jag har inte kunnat upptäcka varför.
- Stolpen har utvecklat märkbart sidoglapp väldigt tidigt. Alla sänkstolpar vickar något i sidled så småningom, men här kändes det när man satt på sadeln.
- Kragen har väldig svag övre tätning vilket orsakar att fett trycks ut och smuts kryper in. Den också har mycket kort gängat parti (~2½ varv) vilket ökar risk att kragen kan lossna under cyklingen.

IMG_20231007_113606643.jpg

Tillbaka
Topp