Köpråd Merida Big.nine NX

Frkm

Ny medlem
Halloj

Är sugen på att köpa ny hojj, trampar just nu på en Scott aspect 940 och vill ha en mer "100%" MTB.

Har sneglat på Scott Scale 950/960 samt Merida Big.nine NX edition.

Meridan är just nu nedsatt från 15500 till 12750 och är ganska lockande. Men jag får lite blandade vibbar om framgaffeln.
https://www.cykelkraft.se/merida-big-nine-nx-edition-silver-svart

Är det någon som har en direkt erfarenhet med big.nine serien eller just den här gaffeln?

Min fru har samma gaffel på sin Big Seven, funktionsmässigt är det inga "fel" på den, det är en lite billigare gaffel, men jag märker inte någon större skillnad på Mantious eller tex en Reba i samma klass. Hennes Manitou låter lite mer under kompression, vilket kan vara irriterande.

Big Nine är en beprövad hoj och helt bombsäker. Gaffeln är enligt i alla fall det här testet
grymt prisvärd, och särskilt om den har remote lockout (Vilket den har på den cykel du länkar till).

Mback72 sa:
Big Nine är en beprövad hoj och helt bombsäker. Gaffeln är enligt i alla fall det här testet
grymt prisvärd, och särskilt om den har remote lockout (Vilket den har på den cykel du länkar till).

Skulle du säga att ram geometrin är mer av den "sitter mer upprätt", som Aspect serien?

"Our classic 29er hardtail – available in carbon and aluminium. The BIG.NINE with its racing geometry is an ideal companion on XC and marathon race tracks while the more relaxed geometry of the BIG.NINE TFS and SPEED offers a more comfortable, upright riding position for slightly more relaxed trail adventures."

Taget från Meridas hemsida. Jag kan anta att den jag länkar inte är TFS eller SPEED. För det låter lite som Aspect serien, till för lite rötter och grus men samtidigt som man sitter bekvämt.

Vad jag kan lästa mig till så har den en mera "rejsig" geometri. Jag har en Big Nine CF 7000 2017 och geometrimåtten är i princip lika som den (stack/reach/vinkel sadelrör/vinkel styrrör). Jag upplever den som relativt rejsig och aggressiv i sittställningen.

Tillbaka
Topp